تیتر خبرها
وسژگی های جدید maxqda 2022

معرفی ویژگی های و امکانات جدید آخرین نسخه نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA 2022

باز هم آکادمی تحلیل آماری ایران مثل همیشه خود را در برابر محققین با رویکرد کیفی و کمی و نیز آمیخته متعهد می داند بعد از قرار دادن همه نرم افزار های بروز پژوهشی  همواره  اولین ها و بهترین دوره های بین المللی در حوزه پژوهش مدرن در دنیا را اینبار با دوره جامع پژوهش کیفی که بیش از 130 بار توسط این مدرسه پژوهش برگزار شده است با استفاده از جدیدترین نسخه نرم افزار MAXQDA یعنی ورژن 2022 درست یک روز بعد از سال نو میلادی که در کانال اعلام شد اینبار در سایت مجموعه برای همگان اطلاع رسانی کند. نرم افزاری که بار قبل مدرسه پژوهش کمی و کیفی ایران در سال 2020 هم اولین مجموعه ارائه دهنده ی آن و هم اولین مجموعه برگزار کننده دوره های متفاوت تحقیق با رویکرد کیفی با تدریس دکتر محسن مرادی(تبحر ایشان در ارائه متودولوژی تحقیق بر کسی پوشیده نیست) در دنیا حتی پیش از خود شرکت سازنده نرم افزار بود.

اینبار این نرم افزار با شکست نسبی ورژن 2021 ، با دستی نسبتا پر(البته نه با یک ورژن انقلابی) از 60 ویژگی جدید که آکادمی تحلیل آماری ایران شما عزیزان را با آن آشنا می کند تا هم دانش پذیران قبلی و دانش پذیران حاضر بدانند که نمی توان براحتی از کنار این همه امکانات گذشت. تنها افسوس این است که مثل همیشه سایت ها دنباله رو اقدام به کپی و سرقت ادبی بدون ذکر سایت www.analysisacademy.com  می کنند. لطفا درک کنیم در کار علمی و حتی در نوشتن یک مقاله ساده اطلاع رسانی مثل این زمان زیادی صرف شده و حتی دزدی ایده کثیف است. یاد بگیریم اگر سایت ایکس مطلبی گذاشت یا موردی را در کلاس بیان کرد حتی اگر آن مطلب را تغییر دهیم اما ایده را سرقت کرده ایم. ذکر نام سایتی که اولین بار از مفاهیم پژوهشی بروز دنیا در کلاس ها و سایت هایش خبر می دهد حداقل کار رعایت اخلاق است. یاد بگیریم. باید این وضع پژوهش دزدی، فروش پایاین نامه، مطلب دزدی یکجا از خود ما به پایاین رسد.

ابتدا به ذکر تعدادی از این ویژگی ها که در وبسایت اصلی سازنده نرم افزار https://www.maxqda.com به آن ها اشاره شده می پردازیم. البته تلاش شده ترجمه ها پارافرایز و بر اساس مطالب ذکر شده در کلاس ها بومی شده باشد.

 

  1. اولین ویژگی جدید این نرم افزار را می توان QTT که مخفف QUESTIONS – THEMES – THEORIES خواند
  • QTT در مرحله تحلیل پس از کدگذاری باز از شما پشتیبانی می کند و مکان مناسبی برای جمع آوری دیدگاه های مرتبط و توسعه تئوری های جدید است.
  • Worksheets : برای هر موضوع مهم کاربرگ ایجاد کنید و آنها را با کدها، نقل قول ها، یادداشت ها، ابزار های بصری، نقشه های مفهومی و جداول خلاصه پر کنید.
  • Conclusions: مطالب خود را بر اساس موضوع یا سؤال تحقیق سازماندهی کنید و در حین انجام کار نتیجه گیری یا دیدگاه ها را اضافه کنید.
  • Send to: تجسم‌ها و نقشه‌های مفهومی تمام‌شده را به کاربرگ QTT ارسال کنید و یافته‌های تحلیلی را بر اساس موضوع یا سؤال تحقیق ذخیره کنید.
  • Export: همه چیزهایی را که برای یک سوال تحقیقاتی جمع آوری کرده اید، به یکباره خروجی بگیرید تا گزارشات خود را نهایی کنید.

 

2. شناسایی الگو ها

  • نمودار مقایسه اسناد، مصاحبه های افراد مشارکت کننده، گروه ها یا مجموعه های اسناد به صورت تصویری
  •  الگوها را در تخصیص کدها شناسایی و به گونه شناسی آن ها که در دوره ها آموختیم می پردازیم.
  •  کدها و متغیرها: انتخاب می نماییم کدام کدها و متغیرها در الگو های تصویری نمایش داده شوند همچنین ترتیب نمایش مقادیر متغیر را به صورت دستی مرتب کنید.
  • رنگ ها: از رنگ ها برای شناسایی بصری گروه های مشابه یا مخالف استفاده کنید. رنگ را می توان به طور خودکار با رنگ سند، مقادیر متغیر یا گروه سند اختصاص داد.
  •  گزینه‌های فراوانی کد ها: هنگام تجزیه و تحلیل الگوهای کدگذاری برای گروه‌ها و مجموعه‌های اسناد، بین مجموع، میانگین یا میانه بخش‌های کدگذاری‌شده انتخاب کنید.

 

 

3.  ویژگی فوق العاده Word Explorer

فهم اینکه یک کلمه یا عبارت در اسناد شما شما کجا و چند وقت یکبار وجود دارد. سپس ببینیم کدام کدها بیشتر در آن مورد جستجو می شوند. همچنین آنچه جستجو میکنیم با کدام کلمات بیشتر ترکیب می شود و کدام کلمات در تعدادی از کلمات قبل و بعد از مورد جستجو ظاهر می شوند. البته این مورد در اسناد انگلیسی بیشتر کاربرد دارد.

 

4. هایلایت و برجسته کردن متن و نظرات مهم در اسناد(این بخش نسبت به ورژن 2020 بسیار پیشرفته شده است)

هایلایت های رنگی را در اسناد Word یا PDF تشخیص می‌دهد و به‌طور خودکار قسمت‌های هایلایت شده را کد می دهد، بنابراین می‌توانید به‌طور یکپارچه ای کار خود را در MAXQDA ادامه دهید. همچنین با وارد کردن نظرات به عنوان memo در استراتژِی گراندد تئوری بسیار با مهارت جلو برویم و همواره این memo  را در جلوی چشمان خود داشته باشیم.

 

5. بخش جدید Code & Document Summary

در این بخش خلاصه سازی جدید می توان برای خلاصه کردن جنبه های اصلی یک پروژه استفاده کنید و جنبه های اصلی یک موضوع را استخراج کرد. در گذشته هر کدام به صورت مجزا قابل خلاصه کردن بود.

6. هزاران ایموجی جدید برای آوانگاری اسناد جهت کد گذاری

ایموجی ها گاهی بیش از هزار کلمه حرف برای گفتن دارند! از آن ها در بخش های مختلف حتی در نقشه های بصری هم می توان استفاده کرد.

 

 

7. ویژگی بسیار خوب پیشنهاد کد و تغییر سریع میزان متن کد گذاری شده(در این مدت کار با نرم افزار این بخش می تواند به تنهایی دلیل شیفت از ورژن های قبلی به این ورژن باشد)

اکنون نام کدهای موجود را هنگامی که کد جدیدی را روی داده های خود اعمال می کنید، پیشنهاد می کند. از نام‌های کد تکراری در کد گذاری اولیه که در کلاس های آکادمی بیان شد به 32 روش مختلف قابل ارائه است خودداری کنید همچنین از این ویژگی برای یافتن و اعمال سریع کد موجود استفاده کنید. در بخش تغییر اندازه بخش های کد گذاری شده با کلیک ساده بر روی نوار کدگذاری، اندازه بخش های کدگذاری شده را با کدگذاری جدیدی که در ابتدا و انتهای یک بخش نمایش داده می شوند، به سرعت می توان تغییر داد.

8. افزایش امکانات ویژه برای تحلیل مصاحبه های گروه کانونی

ورود پیشرفته مصاحبه های گروه کانونی به نرم افزار ، شکل های جدید قرار گیری در صفحه کد گذاری، ادغام عملکرد های مختلف روی این مصاحبه ها، ورود فایل پیاده سازی شده مصاحبه ای گروه کانونی ، انعطاف پذیری و افزایش امکانات جدید برای یک تحلیل جامع بر روی یک مصاحبه کانونی

9. ابزارهای جدید برای تجزیه و تحلیل سوالات باز

 تجزیه و تحلیل پاسخ به سوالات باز در MAXQDA همیشه یک نقطه قوت بوده است و بارها در کلاس های آکادمی تحلیل آماری بیان شده است که اگر در یک پژوهش کمی پرسشنامه شما دارای سوالات با پاسخ باز است حتما باید مورد کد گذاری با روش های خاص فرایندی برای استخراج الگو ها قرار گیرد(مرادی و میرالماسی، 2020) فضای کاری پاسخ‌های جدید ویژگی‌های قدرتمندی را برای کار با داده‌های سوالات باز اضافه نموده است. مثلا جستجو و کد گذاری خودکار ساختارمند یکی از این ویژگی ها است. بحث تجزیه و تحلیل آماری که از ورژن 12 به نرم افزار اضافه شد نیز پس از کدگذاری پاسخ های خود، در منوی Stats مشاهده می شود تا به صورت آماری فراوانی های  کد حاصل را در کنار داده های استاندارد شده (موجود در MAXQDA Analytics Pro) تجزیه و تحلیل کنید.

10. پارافرایز و بازنویسی فایل‌های رسانه‌ای و دسته‌بندی پارافرایز ها

شما می‌توانید از قبل قسمت‌های متن و تصویر را با کلمات خود پارافرایز کنید. (بارها در کلاس های آکادمی تحلیل آماری پیرامون انواع سرقت ادبی و مجازات آن و نیاز به پارافرایز دکتر مرادی صحبت کرده است) با MAXQDA 2022، اکنون می‌توانید در فیلم‌ها و ضبط‌های صوتی خود جملاتی بنویسید تا بر تعاملات، کلمات، یک فرد یا سایر جنبه‌های جالب تمرکز کنید. و نیز به راحتی در فضای کاری Paraphrases ، جملات خود را به کد گذاری و مقوله بندی کنید

11. ماتریس های هم پوشان و شانون و تحلیل روابط کد ها:

گرچه این ویژگی چندان جدید نیست اما تلاش شده به دلیل اینکه این نرم افزار اگر بگوییم تنها یک کار مهم از آن نام ببریم همین بخش است که عملا کد گذاری دستی را منسوخ کرده است.(مرادی و میرالماسی، 2020) این بخش بروز شده و امکانات تازه ای به آن اضافه شده است

12. فضای ابری امن برای انجام کار تیمی

بار ها در کلاس های با رویکرد کیفی آکادمی بیان شده است که کار کیفی در راستای استناد پذیری، باور پذیری، و دارا بودن اعتبار باید به صورت تیمی انجام گیردو در این ورژن یک فضای ابری امن برای به اشتراک گذاشتن خروجی ها و ادغام نتایج کار تیمی به محققین در ورژن پروفشنال اختصاص میابد. آکادمی تحلیل آماری یک روز پس از انتشار نرم افزار این ورژن را با آپدیت جدید در اختیار محققین از طریق کانال خود قرار داد. با خانم دکتر برای دریافت و نحوه نصب بدون مشکل مشورت نمایید.

ویژگی های دیگر علی رغم وجود در ورژن 2020 و 2021 تنها اندکی بهبود یافته است که به برخی از آن ها اشاره میکنم.

 

Codes & Coding

  • Codes & Coding Overview of Coded Segment:  گزینه جدیدی برای فعال کردن تمام اسناد حاوی هر یک از بخش های نمایش داده شده است.
  • Overview of Coded Segment: هنگام مرتب سازی جدول بر اساس نام سند، نام ها بر اساس حروف عددی مرتب می شوند تا حروف و اعداد در نظر گرفته شوند.
  •  Codes: اگر کدها را در کد دیگری ادغام کنید، یک مسیر بررسی مجدد با تاریخ ادغام و اطلاعات به یادداشت کد اضافه می شود. Codes: هنگام انتخاب متن یا تصاویر، آخرین کدهای استفاده شده به منوی زمینه با کلیک راست اضافه شده اند تا بتوانید به سرعت دوباره آنها را اعمال کنید.
  •  Smart-Coding Tool: نوار نوار جدید برای دسترسی آسان به ویژگی ها شامل یک گزینه جدید برای نمایش یک ستون اضافی چندین بخش کدگذاری شده را به طور همزمان انتخاب کنید و آنها را به یک کد برای کدگذاری اضافی بکشید یا کدگذاری مجدد کنید.

PDF

  • PDF: صفحات یک سند PDF را در مرورگر اسناد بچرخانید.
  • PDF: گزینه جدیدی برای نادیده گرفتن خط تیره در کلمات در حین استفاده از جستجوی (لغاتی) یا تجزیه و تحلیل فراوانی کلمات.

Memo

  • memo: بخش‌های کد گذاری شده و نام‌های کد مرتبط را در خروجی یادداشت‌ها لحاظ کنید.
  • memo: در حین خروجی گرفتن از یک سند، محتوای memo های درون سند را به عنوان متن “در خط” درج کنید.
  • memo: عنوان یادداشت می تواند دو برابر طولانی تر باشد (127 به جای 63 کاراکتر).

MAXDictio

  • ایجاد ماتریسی که نشان دهنده موارد جستجو، کلمات فرهنگ لغت یا کلمات از فهرست در اسناد، گروه‌های اسناد یا مجموعه‌های اسناد است که چقدر اغلب جستجو می‌شوند.
  • فراوانی کلمه: گزینه‌های جدیدی برای نادیده گرفتن لینک‌ها، آدرس‌های ایمیل، هشتگ‌ها، اعداد یا متن در براکت و …
  • فراوانی کلمات و ترکیبات کلمات: گزینه جدیدی برای محدود کردن جدول نتایج به کلمات و ترکیبات کلماتی که حداقل x بار رخ می دهند. این گزینه در ابتدا روی 3 تنظیم شده است، اما می توان آن را روی هر عددی بین 1 تا 99 تنظیم کرد

Documents

  • Document Variables: متغیرهایی که به صورت خودکار برای اسناد متنی و PDF ایجاد می شوند، تعداد صفحات، پاراگراف ها، جملات، کلمات و کاراکترهای هر سند را نشان می دهند.
  • Document Browser:: جستجوی محلی اکنون مستقیماً در ناحیه قابل مشاهده فعلی یک سند شروع می شود.
  • Visual Tools
  • ابزار های این بخش همچنان همان ابزار های ورژن قبل است اما در بخش ماتریس ها مشکل کیفیت عکس ها تا حد زیادی برطرف شده، انعطاف پذیری نمودار های ابری افزایش یافته و ابزار های فانتزی مثل کار با رنگ کد ها و پرتره کد ها نیز افزایش کیفیت یافته است.
  • اما ویژگی های های maxmap به عنوان مهمترین گزینه این بخش بسیار گسترش یافته و می توان بهترین مدل های هم پوشان، پارادایمیک، مرتبه بالا ها را به زیبایی ترسیم و برای مقالات isi ارسال نمود.

Analysis

  • پیکربندی کد: اکنون می‌توانید همزمانی و هم پوشانی کدها را نه تنها در تک تک اسناد، بلکه در گروه‌های اسناد یا مجموعه‌های اسناد تجزیه و تحلیل کنید.(دکتر مرادی بالای 10 نامه به شرکت برای ضرورت وجود چنین ابزاری بر اساس تحلیل های مدرن زده بود. علی رغم چندین ضعف بسیار خوشحال کننده است)
  • پیکربندی کد: در حین تجزیه و تحلیل هم پوشان ساده یا پیچیده کدها، می‌توانید به‌طور خودکار subcodes تجزیه‌وتحلیل‌شده را اضافه کنید.
  • آمار subcodes : نمودارها و جداول فراوانی را برای سطح اول subcodes ایجاد می شوند و به صورت اختیاری subcodes آنها را جمع آوری کنید.
  • نمای کلی مشارکت کنندگان مصاحبه های کانونی: دو ستون جدید تعداد کلماتی را که هر گوینده در یک سند در کل و به صورت درصد مشارکت داده است نشان می دهد.

ویژگی های دیگر

  • پروژه باز: ورودی منو برای باز کردن پروژه های اخیر دوباره قرار داده شد وبه راحتی به پروژه‌هایی که اخیراً باز شده‌اند دسترسی داریم و پروژه‌های نمونه مثل قبل به چند زبان وجود دارد
  • اضافه شدن پیکان های کشویی جدید در کنار کد های عکس یا فیلم
  • پنجره و فضای کاری “Analyze Tweets”. برای کد گذاری توییت ها(در کلاس بارها نوشتن مقالات از این راه توصیه کردیم.
  • ویژگی آخر هم مثل همیشه برگزاری اولین کلاس های بین المللی در ایران و حتی جهان به صورت جامع برای پژوهشگری با رویکرد کیفی با ابزار های مدرن است. برای دریافت نرم افزار و شرکت در دوره آنلاین maxqda 2022   با خانم دکتر میرالماسی مشاوره داشته باشید. درست مانند ورژن های قبل
  • عزیزان تهیه این گونه فایل ها ساعت ها زمان می برد. خواهش میکنم سرقت ادبی را بدتر از سرقت وسایل فیزیکی بدانیم که البته چون عصر اطلاعات است همینگونه است.

 

برای شرکت دوره های آکادمی تحلیل آماری ایران از جمله تحقیق با رویکرد کیفی با استفاده از MAXQDA 2022 به عنوان مرجع پژوهش استاندارد کشور با گواهی نامه رجیستر شده و مورد پذیرش دانشگاه های خارج از کشور به این لینک رجوع کنید.

 

تهیه و تنظیم: سایت www.analysisacademy.com

📝 ثبت نام  با ۰۹۱۰۰۰۷۱۸۰۴ 
📎آدرس سایت و کانال تلگرام و اینستاگرام👇👇

دکتر آیدا میرالماسی و دکتر محسن مرادی

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

آدرس پیج اینستاگرام   https://www.instagram.com/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *