تیتر خبرها
نوشتن چکیده

چگونه یک چکیده خوب و استاندارد برای مقالات علمی بنویسیم؟

چکیده ها مقدمه ای برای مقاله نیستند. آنها مروری بر کل مقاله هستند. یک چکیده خوب و استاندارد یک پیش نمایش مقاله با توجه کافی به نکات کلیدی را فراهم می کند تا خوانندگان را به مطالعه کامل مقاله ترغیب کند. چکیده که صاحب نظران آن را آسانسور مقاله نیز می دانند، خلاصه کوتاهی از یک کار طولانی تر (مانند پایان نامه یا مقاله تحقیقاتی ) است. چکیده به طور خلاصه اهداف و نتایج تحقیق شما را گزارش می کند، به طوری که خوانندگان دقیقاً بدانند مقاله شما در مورد چیست. اگرچه ساختار آن ممکن است بسته به رشته شما کمی متفاوت باشد.

باید بدانیم چکیده های ضعیف ممکن است سردبیران مجلات و داوران بالقوه را از یک بررسی مثبت از مقاله شما منصرف کند و ممکن است خوانندگان بالقوه را از خواندن کل مقاله منصرف کند. یک چکیده ضعیف خوانندگان بالقوه را از مقاله شما دور می کند زیرا دانش ناکافی نویسنده از جنبه های مهم تحقیق را نشان می دهد. مهم است که به خاطر داشته باشید خوانندگان بالقوه، چکیده ها را در پایگاه های استنادی و موتورهای جستجو بدون متن کامل بررسی می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا مقالات را بخوانند یا به آنها استناد کنند.

چکیده مقاله می تواند ساختارمند یا بی ساختار باشد. در چکیده ساختارمند، هر بخش از مقاله با یک سرتیتر شروع می شود و به طور جداگانه توضیح داده می شود. در چکیده بی ساختار، تمام بخش های مقاله در یک پاراگراف نوشته می شوند. چکیده شما باید هدف کار شما، روش هایی را که استفاده کرده اید و نتیجه گیری هایی که صورت گرفته را توصیف کند. چکیده ها معمولاً حدود 100 تا 300 کلمه هستند و محدودیت کلمات وجود دارد، بنابراین حتماً الزامات مربوطه در ژورنال ها را بررسی کنید.

فشرده کردن کل کار خود در چند صد کلمه می تواند یک چالش واقعی باشد، اما چکیده اولین (و گاهی اوقات تنها) قسمتی است که مردم می خوانند، بنابراین مهم است که آن را به درستی نگارش کنید.  پس برای نوشتن آن باید ابتدا به این نکات توجه داشت:

  • بهترین راه برای یادگیری اصول نوشتن چکیده در رشته شما، خواندن چکیده دیگران است. بنابراین همانند کلاس های مرور سیستماتیک آکادمی تحلیل آماری ایران یاد بگیرید که سایر چکیده ها را بخوانید و از آن ها ایده بگیرید.
  • برای هر فصل پایان نامه یا بخش مقاله یک خلاصه در یک پاراگراف بنویسید و سپس نکته یا استدلال اصلی را خلاصه نمایید
  • چکیده باید واضح و مختصر باشد. برای این کار باید مطمئن شوید که هر کلمه مهم است و هر جمله باید یک نکته اصلی را به وضوح بیان کند. بنابراین باید کوتاه اما تاثیر گذار بنویسیم
  • از جملات مجهول passive sentences اجتناب کنید: این جملات اغلب بی جهت طولانی هستند. با تبدیل به جملات معلوم آن ها را تلخیص نماییم
  • از اصطلاحات مبهم به دلیل عدم آشنایی خوانندگان تا جای ممکن اجتناب نماییم
  • عبارات طولانی را با تک کلمات و در صورت امکان اسم ها را با ضمایر جایگزین کنید و کلمات غیر ضروری را حذف کنید. به صورت کلی از توصیف دقیق و جملات طولانی باید دوری کرد.
  • زمان نوشتن یک چکیده در پایان کار است زیرا چکیده خلاصه ای از کارهایی است که قبلا در مطالعه خود انجام داده ایم
  • چکیده باید یک متن مستقل باشد، به هیچ وجه تکه هایی از مقاله یا پایان نامه را استفاده نکنیم. این کار نادست در مقالات داخلی بسیار دیده می شود.
  • چکیده باید به خودی خود کاملا قابل درک باشد و تصویری از یک کار بزرگ که خواننده هنوز آن را مطالعه نکرده است، ارائه کند.
  • سرقت ادبی و استفاده از جملات و عبارات چکیده های دیگران ممنوع است. چکیده باید خلاقانه نوشته شود.

گام های نگارش یک چکیده استاندارد برای مقالات علمی

گام 1: مقدمه

هدف شما پاسخ به چه سؤال تحقیقی است؟ این قسمت را به صورت زیر نگارش کنید

کلیات و زمینه مختصری را در مورد پدیده مورد پژوهش ارائه کنید، اما وارد اطلاعات و ادبیات نظری دقیق نشوید.

مسئله و شکاف پژوهشی را بیان کنید(یک جمله)

پس از بیان مسئله، هدف اصلی تحقیق خود را بیان کنید. از افعالی مانند «نقد»،  «بررسی»، «آزمون»، «تحلیل» یا «ارزیابی» و …برای توصیف دقیق آنچه قصد انجام آن را دارید استفاده کنید.

نکته مهم: این قسمت از چکیده را می توان در زمان حال یا گذشته ساده نوشت  ، اما هرگز نباید به آینده اشاره کرد، زیرا تحقیق در حال حاضر کامل شده است.

مثال

این مطالعه به بررسی رابطه بین استرس و پرخوری می پردازد.

این مطالعه به نقد ساختارهای اقتصادی ضعیف می پردازد

 

گام 2: روش ها

در مرحله بعد، روش های تحقیقی را که برای پاسخ به سوال خود استفاده کرده اید، مشخص کنید. این بخش باید توصیفی مستقیم از کاری باشد که در یک یا دو جمله انجام دادید. معمولاً در زمان گذشته ساده نوشته می شود، زیرا به اقدامات انجام شده اشاره دارد.

داده های کمی پژوهش از 340 پاسخ دهنده جمع آوری گردید.

مصاحبه های ساختاریافته با 13 شرکت کننده انجام شد.

اعتبار و یا تعمیم پذیری و همچنین محدودیت ها را در اینجا بیان نکنید – هدف ارائه گزارشی از نقاط قوت و ضعف روش نیست، بلکه ارائه یک بینش سریع به خواننده از رویکرد کلی و رویه‌هایی است که استفاده کرده‌اید. متاسفانه در مقالات داخلی این ایراد فراوان است

 

گام 3: نتایج

سپس، نتایج اصلی تحقیق را خلاصه کنید . این قسمت از چکیده می تواند در زمان حال یا گذشته ساده باشد.

مثال

تجزیه و تحلیل پزوهش تاثیر علی قوی رضایت بر تبلیغات شفاهی خدمات آکادمی تحلیل آماری را نشان داد.

نقد پارادایم های موجود الگوی فرایندی پژوهش را ارائه نمود

نتایج آزمون فرضیه یک همبستگی قوی بین افسردگی و فرسودگی شغلی را نشان داد.

بسته به اینکه تحقیق شما چقدر طولانی و پیچیده است، ممکن است نتوانید همه نتایج را در اینجا درج کنید. سعی کنید فقط مهم ترین یافته هایی را برجسته کنید که به خواننده امکان می دهد نتیجه گیری شما را بفهمد.

 

گام 4: بحث

در نهایت، شما باید در مورد نتایج اصلی تحقیق خود بحث کنید : پاسخ شما به مسئله یا سوال چیست؟ خواننده باید با درک روشنی از نقطه ثقلی که تحقیق شما ثابت کرده یا استدلال کرده است، پایان دهد. نتیجه گیری معمولاً در زمان حال ساده نوشته می شود.

مثال

ما به این نتیجه رسیدیم که مصرف قرص های مخدر باعث افزایش احتمال بروز آلزایمر در میانسالی می شود.

مرور مطالعات در پژوهش نشان می دهد که ترس از مرگ در ابتلا به کرونا کاهش یافته است.

در پایان نیز اظهاراتی مربوط به بینش جدیدی که از پژوهش بدست می آید و جهت گیری های خاص برای تحقیقات آینده می تواند مناسب باشد.

باید گفت اگرچه چکیده ها پس از تهیه کل مقاله آماده می شوند، نویسندگان باید زمان کافی را برای تهیه یک چکیده موثر بگذارند. بررسی چکیده های مجله، و همچنین مقالات شماره پیشین، قبل از ارسال مجله ضروری است. اطلاعات مجله، تعداد کلمات و همچنین الزامات ویژه مانند بخش ها را مشخص می کند. در پایان امیدوارم موارد ذکر شده در این مقاله محققین عزیز را در نگارش یک چکیده کمک نماید.

 

دکتر آیدا میر الماسی و محسن مرادی

مشاهده مطالب زیر به محققین توصیه می شود.

 

 

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *