تیتر خبرها
academic writing
Types of academic writing

آشنایی با نوشتار آکادمیک (Academic writing) و انواع آن در مقالات علمی

نوشتار آکادمیک (Academic writing)

توسعه توانایی‌های نوشتن بخش مهمی از تحصیل شما در دانشگاه است. شما باید انواع مختلفی از نوشتارهای آکادمیک را که باید از آن‌ها استفاده کنید و نحوه برنامه‌ریزی و ساختار کار خود را درک کنید و به منابع خود به‌درستی استناد کنید. آکادمی تحلیل آماری ایران به مناسبت آغاز دو دوره بسیار مهم لاتک و زوترو و نیز نوشتار آکادمیک (Academic writing) که در روز های آینده آغاز و در حال تکمیل ظرفیت است، یک آشنایی اجمالی و ابتدایی با نوشتار آکادمیک (Academic writing) در این نوشتار قرار داده است. فراموش نکنید که بزرگترین مشکل بسیاری از محققینی که کار های خود را برای ترجمه به مراکز غیر استاندارد می سپارند و به ناگاه با ایراد داوران به نوع نگارش آن ها در مقالات معتبر انگلیسی زبان دچار مواجه می شوند، قابل پیشگیری است.

نوشتار آکادمیک رسمی و عینی(غیرشخصی) و تکنیکال است و  با پرهیز از زبان معمولی یا محاوره‌ای، مانند واژگان غیررسمی صورت می‌پذیرد. باید از اشاره مستقیم به افراد یا موارد احساسی اجتناب نموده و در عوض بر موارد عینی، حقایق و ایده‌ها غیرشخصی تأکید نماییم و درنهایت  استفاده از واژگان خاص آن رشته و عبارات تخصصی و فنی آن را فراموش نکنیم.

رشته‌های مختلف نیز سبک‌ها و ساختارهای نوشتاری متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال، برخی از رشته‌ها، مانند علوم انسانی، انتظار پاراگراف‌های طولانی‌تری دارند که شامل جملات موضوعی برای نشان دادن ساختار استدلال شما است و رشته‌های طبیعت‌گرا ، به‌عنوان‌مثال در علوم پایه، انتظار پاراگراف‌های کوتاه، بدون جملات موضوعی رادارند که ازنظر اطلاعات مستند متراکم‌تر هستند.

برای اینکه یک نویسنده آکادمیک خوب باشید، باید سبک‌ها و ساختارهای خاصی را برای رشته خود بیاموزید. برخی از راه‌های انجام این کار عبارت‌اند از:

  • اطلاعات بیشتر را از مدرس/ استاد راهنما/ استاد نگارش آکادمیک بخواهید
  • شیوه نگارش مقالات دانشگاهی را در معتبرترین مجلات رشته خود مطالعه کنید
  • به نوشته‌های موفق دیگر محققین در حوزه موضوعی خود نگاه کنید.

زبان رسمی

می‌توانید از طریق واژگانی که استفاده می‌کنید، نوشتار خود را رسمی‌تر کنید. برای نوشتن آکادمیک:

  • واژگان رسمی را به‌جای غیررسمی انتخاب کنید.

 For example, ‘somewhat’ is more formal than ‘a bit’, ‘insufficient’ is more formal than ‘not enough’.

  • اجتناب از انقباضات و کوتاه‌سازی محاوره‌ای

For example, use ‘did not’ rather than ‘didn’t’

  • از زبان احساسی دوری‌کنید

 For example, instead of strong words such as ‘wonderful’ or ‘terrible’, use more moderate words such as ‘helpful’ or ‘problematic’.

  • به‌جای استفاده از نکات مثبت و منفی مطلق، مانند «اثبات» یا «اشتباه»، از ارزیابی‌های محتاطانه‌تری مانند «شواهد قوی» یا «کمتر متقاعدکننده» استفاده کنید.

زبان عینی

اگرچه نوشتن آکادمیک معمولاً مستلزم این است که شما عینی و غیرشخصی باشید (بدون ذکر احساسات شخصی)، اغلب ممکن است هنوز مجبور باشید نظر خود را ارائه دهید. برای مثال، ممکن است لازم باشد:

  • یافته‌ها را تفسیر کنید
  • یک نظریه را ارزیابی کنید
  • استدلالی را توسعه دهید
  • کار دیگران را نقد کنید

برای بیان دیدگاه خود و نوشتن به سبک عینی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • برای تأکید بر موارد عینی و ایده‌ها، به‌جای افراد و احساسات، اطلاعات را در جمله جابه‌جا کنید.به‌عنوان‌مثال، به‌جای نوشتن « بر اساس این یافته‌ها، به اعتقاد من مدل معتبر است »، بنویسید «این یافته‌ها نشان می‌دهند که مدل معتبر است».
  • از کلمات ارزیابی‌کننده‌ای که مبتنی بر قضاوت‌ها و احساسات غیر فنی است خودداری کنید

For example, instead of strong words such as ‘wonderful’ or ‘terrible’, use more moderate words such as ‘helpful’ or ‘problematic’.

  • از زبان ارزشیابی شدید یا احساسی خودداری کنید.به‌عنوان‌مثال، به‌جای نوشتن «والدینی که سیگار می‌کشند آشکارا از فرزندان خود سوءاستفاده می‌کنند»، بنویسید «دود سیگار اثرات مضری بر سلامت کودکان دارد».
  • از روش برای نشان دادن احتیاط در مورد دیدگاه‌های خود استفاده کنید، یا به دیگران اجازه دهید که اختلاف‌نظر داشته باشند.برای مثال، به‌جای نوشتن «فکر می‌کنم دود سیگار باعث سرطان می‌شود»، بنویسید «شواهدی وجود دارد که از احتمال افزایش دود سیگار بر خطر ابتلا به سرطان را پشتیبانی می‌کند».
  • منابع معتبری مانند نویسندگان، پژوهشگران و نظریه‌پردازان را در کتاب‌ها یا مقالاتی که از دیدگاه شما حمایت می‌کنند، بیابید و در نوشته‌های خود به آن‌ها استناد کنید.برای مثال، به‌جای نوشتن « به نظر من زبان،  به‌وضوح پدیده‌ای اجتماعی است»، بنویسید «همان‌طور که هالیدی (1973) استدلال می‌کند، زبان ذاتاً اجتماعی است».

رشته‌های مختلف معمولاً انتظارات کاملاً متفاوتی در مورد اینکه نوشته شما چقدر می‌تواند عینی یا ذهنی باشد، دارند. به‌عنوان‌مثال، در برخی زمینه‌ها استفاده از اول‌شخص خوب است، مانند “نظر من این است که…”، درحالی‌که درزمینهٔ های دیگر این قابل‌قبول نیست. شما باید به دستورالعمل‌های مورداستفاده در مقالات منتشرشده در حوزه رشته خود نگاه کنید و از مدرس خود کمک بگیرید.

زبان فنی

علاوه بر استفاده از زبان رسمی، باید ازنظر فنی نیز قوی بنویسید. این بدان معنی است که شما باید واژگان بزرگی را برای مفاهیم خاص رشته یا تخصصی که برای آن می‌نویسید ایجاد کنید. برای انجام این کار، به اصطلاحات استفاده‌شده توسط مدرس و معلم خود و همچنین در خواندن خود توجه کنید.

به معنی اصطلاحات فنی دقت کنید. غالباً همان کلمه در یک‌رشته دیگر معنای متفاوتی دارد. به‌عنوان‌مثال، “گفتمان” یک اصطلاح فنی است که در چندین رشته با معانی مختلف استفاده می‌شود. مطمئن شوید که مقوله‌ها و روابط کلیدی در رشته خود را نیز درک کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنید. دانستن این تمایزات به شما کمک می‌کند نوشته‌های خود را ساختاربندی کنید و آن را فنی و تحلیلی‌تر کنید

انواع نگارش دانشگاهی

چهار نوع اصلی نوشتار دانشگاهی عبارت‌اند از توصیفی، تحلیلی، متقاعدکننده و انتقادی. هر یک از این نوع نوشتارها ویژگی‌ها و اهداف زبانی خاصی دارند.

در بسیاری از متون دانشگاهی شما باید از بیش از یک نوع استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، در یک پایان‌نامه تجربی:

  • شما از نوشتن انتقادی در بررسی ادبیات استفاده خواهید کرد تا نشان دهید در کجای تحقیقات موجود شکاف یا فرصتی وجود دارد
  • بخش روش‌ها عمدتاً توصیفی برای خلاصه کردن روش‌های مورداستفاده برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات خواهد بود
  • بخش نتایج عمدتاً توصیفی و تحلیلی خواهد بود زیرا شما از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید گزارش می‌دهید
  • بخش بحث بیشتر تحلیلی است، زیرا یافته‌های خود را به سؤالات تحقیق خود مرتبط می‌کنید، و همچنین قانع‌کننده است، زیرا تفسیرهای خود را از یافته‌ها پیشنهاد می‌کنید.

توصیفی(descriptive)

ساده‌ترین نوع نوشتار دانشگاهی، توصیفی است. هدف آن ارائه حقایق یا اطلاعات است. یک مثال می‌تواند خلاصه‌ای از یک مقاله یا گزارشی از نتایج یک آزمایش باشد.

تحلیلی(analytical)

به‌ندرت پیش می‌آید که یک متن در سطح دانشگاه صرفاً توصیفی باشد. بیشتر نوشته‌های دانشگاهی نیز تحلیلی هستند. نوشتن تحلیلی شامل نوشتن توصیفی است، اما همچنین از شما می‌خواهد که حقایق و اطلاعاتی را که توصیف می‌کنید در دسته‌ها، گروه‌ها، بخش‌ها، انواع یا روابط دوباره سازمان‌دهی کنید.

گاهی اوقات، این دسته‌ها یا روابط قبلاً بخشی از رشته هستند، درحالی‌که در موارد دیگر شما آن‌ها را به‌طور خاص برای متن خود ایجاد می‌کنید. اگر دو نظریه را باهم مقایسه می‌کنید، ممکن است مقایسه خود را به چندین بخش تقسیم کنید، به‌عنوان‌مثال: چگونه هر نظریه با زمینه اجتماعی سروکار دارد، چگونه هر نظریه با یادگیری زبان سروکار دارد، و چگونه می‌توان از هر نظریه در عمل استفاده کرد.

برای اینکه نوشته خود را تحلیلی‌تر کنید:

  • زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی کنیدحقایق و ایده‌ها را طوفان فکری کنید و راه‌های مختلفی را برای گروه‌بندی آن‌ها بر اساس الگوها، بخش‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌ها امتحان کنید. می‌توانید از کدگذاری رنگ، نمودارهای جریان، نمودارهای درختی یا جداول استفاده کنید.
  • یک نام برای روابط و دسته‌هایی که پیدا می‌کنید ایجاد کنید.مثلاً مزایا و معایب.
  • هر بخش و پاراگراف را حول یکی از دسته‌بندی‌های تحلیلی بسازید.
  • با استفاده از جملات موضوعی و یک مقدمه واضح،ساختار مقاله خود روشن کنید.

متقاعدکننده(persuasive )

در بیشتر نوشته‌های آکادمیک، از شما خواسته می‌شود که حداقل یک گام فراتر از نوشتن تحلیلی، به سمت نوشتن متقاعدکننده بروید. نوشتن متقاعدکننده تمام ویژگی‌های نوشتن تحلیلی (یعنی اطلاعات به‌علاوه سازمان‌دهی مجدد اطلاعات) را با اضافه کردن دیدگاه خود شما دارد. اکثر مقالات متقاعدکننده هستند و حداقل در بحث و نتیجه‌گیری یک مقاله تحقیقاتی یک عنصر متقاعدکننده وجود دارد.

نقطه نظرات در نوشتار دانشگاهی می‌تواند شامل استدلال، توصیه، تفسیر یافته‌ها یا ارزیابی کار دیگران باشد. در نوشتن متقاعدکننده، هر ادعایی که می‌کنید باید توسط شواهدی پشتیبانی شود، برای مثال استناد به یافته‌های تحقیق یا منابع منتشرشده.

برای کمک به رسیدن به دیدگاه خود در مورد حقایق یا ایده‌ها:

  • نظرات برخی دیگر از محققان را در مورد موضوع مطالعه کنید.به نظر شما چه کسی قانع‌کننده‌ترین است؟
  • به دنبال الگوها درداده ها یا مراجع بگردید. قوی‌ترین شواهد کجاست؟
  • چندین تفسیر مختلف را فهرست کنید
  • حقایق و ایده‌ها را با شخص دیگری در میان بگذارید.آیا با دیدگاه آن‌ها موافق هستید؟

برای توسعه استدلال خود:

  • دلایل مختلف دیدگاه خود را فهرست کنید
  • در مورد انواع مختلف و منابع شواهدی که می‌توانید برای حمایت از دیدگاه خود استفاده کنید فکر کنید
  • راه‌های مختلفی را در نظر بگیرید که دیدگاه شما مشابه و متفاوت از دیدگاه سایر محققان است
  • به دنبال راه‌های مختلفی برای تقسیم دیدگاه خود به بخش‌های مختلف باشید.به‌عنوان‌مثال، اثربخشی هزینه، پایداری زیست‌محیطی، دامنه کاربرد در دنیای واقعی.

برای ارائه استدلال خود، مطمئن شوید:

  • متن شما یک استدلال منسجم ایجاد می‌کند که در آن‌همه ادعاهای فردی باهم کار می‌کنند تا از دیدگاه کلی شما حمایت کنند
  • دلیل شما برای هر ادعا برای خواننده روشن است
  • فرضیات شما معتبر است
  • شما برای هر ادعایی که دارید مدرک دارید
  • شما از شواهدی استفاده می‌کنید که قانع‌کننده و مستقیماً مرتبط هستند.

انتقادی(critical)

نوشتن انتقادی برای نویسندگی پژوهشی، کارشناسی ارشد و دکتری رایج است. تمام ویژگی‌های نوشتن متقاعدکننده را دارد، البته باید دیدگاه دیگری نیز اضافه شود. درحالی‌که نوشتن متقاعدکننده مستلزم این است که دیدگاه خود را در مورد یک حوزه یا موضوع داشته باشید، نوشتن انتقادی مستلزم آن است که حداقل دو دیدگاه ازجمله دیدگاه خود را در نظر بگیرید.

به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است تفسیر یا استدلال یک محقق را توضیح دهید و سپس محاسن و معایب استدلال را ارزیابی کنید، یا تفسیر جایگزین خود را ارائه دهید.

نمونه‌هایی از تکالیف نگارشی انتقادی شامل نقد یک مقاله ژورنالی یا مرور ادبیات است که نقاط قوت و ضعف تحقیقات موجود را مشخص می‌کند.

شما باید:

  • تمام یا بخشی از کار را به‌طور دقیق خلاصه کنید.این می‌تواند شامل شناسایی تفاسیر، مفروضات یا روش‌شناسی اصلی باشد.
  • در مورد کار نظر داشته باشیدانواع نظرات مناسب می‌تواند شامل اشاره به برخی از مشکلات مربوط به آن، پیشنهاد یک رویکرد جایگزین که مناسب‌تر است، همچنین می‌تواند دفاع از اثر در برابر انتقادات دیگران باشد.
  • شواهدی برای دیدگاه خود ارائه دهیدبسته به حوزه خاص و آن رشته، انواع مختلفی از شواهد ممکن است مناسب باشند، مانند استدلال منطقی، استناد به منابع معتبر و/یا داده‌های تحقیق.

فراموش نشود که نوشتن انتقادی به مهارت‌های نوشتاری قوی نیاز دارد. شما باید به‌طور کامل موضوع و مسائل را درک کنید. زیرا باید تفاسیر مختلف را تجزیه‌وتحلیل کنید و استدلال خود را با شواهد کافی پشتیبانی کنید.

دکتر آیدا میرالماسی

ترجمه مطلب از Academic Language and Learning

مقالات زیر را بخوانید

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *