تیتر خبرها
هرم کیفیت منابع نظری
انتخاب با کیفیت ترین منابع پژوهش

پیدا کردن منابع با کیفیت برای پژوهش

بسیاری از دانشجویان آکادمی تحلیل آماری ایران در هنگام یافتن منابع کتابخانه ای و اسنادی خود در جهت ایجاد یک پیشینه نظری و در پی آن چارچوبی استوار برای پژوهش خود همواره می خواهند بدانند پیدا کردن منابع با کیفیت برای پژوهش چگونه است یا به عبارتی چه منابعی در پژوهش در بالاترین سطح کیفی ممکن برای انتخاب توسط محقق و نیز یافتن شکاف های تحقیقاتی قرار دارد. برای این موضوع مهم گلوور و همکارانش در سال 2006 یک هرم از شواهد و مدارک و به طور کلی منابع پژوهشی از حیث کیفیت ارائه نمودند، که می تواند به عنوان کلید واژه ای ثابت در کنار کلید واژه های عزیزان برای سرچ در حوزه مورد نظر آن ها قرار گیرد.

 

مطالعات سیستماتیک و متاآنالیزها(فراتحلیل ها) همانطور که در دوره پروپزال نویسی بیان شد در بالای آنچه به عنوان “هرم منابع پژوهشی” شناخته می شود قرار دارند (شکل بالا). همانطور که از هرم به سمت بالا حرکت می کنید، مقدار ادبیات موجود در مورد یک موضوع یا حوزه معین کاهش می یابد، اما ارتباط و کیفیت آن ادبیات افزایش می یابد. مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزها به عنوان منابعی با کیفیت در یک موضوع تحقیقاتی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا طراحی مطالعه آن‌ها سوگیری را کاهش می‌دهد و یافته‌های قابل اعتمادتر و قابل استناد تری تولید می‌کند. با این حال، ممکن است همیشه نتوانید بالاترین سطح کیفی منابع را برای پاسخ به سوال تحقیق خود بیابید (یا نیاز به پیدا کردن) داشته باشید. در غیاب بهترین شواهد، باید حرکت به سمت پایین هرم را در نظر بگیرید.(مرادی و میرالماسی، 1398)

مرور سیستماتیک یک مرور کلی در سطح بالا از تحقیقات اولیه در مورد یک سوال تحقیقی خاص است که به طور سیستماتیک تمام شواهد تحقیقاتی با کیفیت بالا مرتبط با آن سوال را شناسایی، انتخاب، ارزیابی و ترکیب می‌کند تا به آن پاسخ دهد. به عبارت دیگر، خلاصه ای جامع از ادبیات علمی مرتبط با موضوع یا سوال تحقیقی خاص ارائه می کند. یک مرور سیستماتیک اغلب توسط گروهی از کارشناسان پس از بررسی تمام اطلاعات از مطالعات منتشر شده و منتشر نشده نوشته می شود. ماهیت جامع یک مرور سیستماتیک آن را از مرورهای ادبیات سنتی متمایز می کند که معمولاً مجموعه بسیار کوچکتری از شواهد تحقیقاتی را بررسی می کند و آن را از دیدگاه یک نویسنده ارائه می کند.

مرورهای سیستماتیکی که اغلب از تکنیک‌های آماری برای ترکیب داده‌های مطالعات تحقیقاتی فردی مورد بررسی استفاده می‌کنند و از داده‌های تلفیقی برای رسیدن به نتایج آماری جدید استفاده می‌کنند، فراتحلیل نامیده می شود و زیرمجموعه ای تخصصی از بررسی های سیستماتیک را نشان می دهد. همه مرورهای سیستماتیک شامل فراتحلیل نیستند، اما همه فراتحلیل  ها زیر مجموعه ی مرورهای سیستماتیک هستند. به بیان ساده، مرور سیستماتیک به کل فرآیند انتخاب، ارزیابی و ترکیب تمام شواهد موجود اشاره دارد، در حالی که اصطلاح متاآنالیز به رویکرد آماری برای ترکیب داده های به دست آمده از یک بررسی سیستماتیک اشاره دارد. نتیجه‌گیری‌های حاصل از فراتحلیل از نظر آماری قوی‌تر از تجزیه و تحلیل هر مطالعه‌ای است، به دلیل افزایش تعداد افراد، تنوع بیشتر بین افراد، یا اثرات و نتایج انباشته. متاآنالیز یا فراتحلیل در علوم اجتماعی و زیست پزشکی رایج شده است. با این حال، برخی اعتبار فراتحلیل را به چالش می کشند و استدلال می کنند که ترکیب داده های مطالعات متفاوت نتایج گمراه کننده یا غیرقابل اعتمادی را تولید می کند.

 دکتر آیدا میرالماسی

 

اطلاعات کتاب شناسی مقاله بالا

  • Moradi, M., & Miralmasi, A. (2020). Pragmatic research method. (F. Seydi, Ed.) (1st ed.). Tehran: School of quantitative and qualitative research. Retrieved from https://analysisacademy.com/

 

خواندن مطالب زیر به عزیزان توصیه می شود.

آشنایی با فراترکیب (meta synthesis) و مراحل آن

Meta Scoping چیست؟

نکات بسیار مهم پیرامون انواع سوگیری در مرور سیستماتیک

آشنایی تصویری با مرور سیستماتیک

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

آدرس پیج اینستاگرام   https://www.instagram.com/analysisacademy

 

درباره ی admin

3 دیدگاه

  1. بسیار عالی

  2. لیلا شاه کرمی

    سپاسگزارم از مطالب خیلی خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *