تیتر خبرها
شبیه سازی

شبیه سازی

شبیه سازی

امروزه، شبیه سازی به عنوان یکی از مهم ترین ابزار پژوهش در زمینه های مختلف علمی است. شبیه سازی به نوعی ساختن ماکت یا مدل عملیاتی است. در این مدل واقعیت ساده تر ارایه می شود و عناصری از واقعیت که در آن ارایه می شود، از پیچیدگی کمتری برخوردارند.

در شبیه سازی کوشش می شود واقعیت موردنظر ابعادی هر چه عینی تر یابد و به درستی می توان گفت فرایند شبیه سازی، تبدیل واقعیت از صورت ذهنی، کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است. از دیگر ویژگی های شبیه سازی امکان کنترل و دستکاری عناصر واقعیت و از طریق آن کل واقعیت است.

شبیه سازی از دیدگاهی در حکم نوعی سناریوسازی است. بدین معنی که حل واقعیتی را بر روی ماکتی جای می دهد و بدان مدل عملکردی اطلاق می کنند. در این کل عنصری نو وارد می سازند و تاثیرش را بر آن ملاحظه می کنند.

در واقع یکی از جایگزین های تجربه آزمایشگاهی و میدانی که به طور مرسوم در پژوهش های مدیریت مورد استفاده قرار می گیرد شبیه سازی است. شبیه سازی برای تعیین آثار تغییرات، روش مدل سازی را به کار می گیرد و شبیه سازی های رایانه ای رفته رفته جایگاه شایسته ای در پژوهش های مدیریت به دست می آورد.

شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی (که رویدادها در آن پدید می آیند) صورت می گیرد. بدین معنا، شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد، چرا که محیط تجربه را به طور ساختگی پدید می آورد، ولی از واقعیت چندان دور نیست. آزمودنی ها را در طول یک مدت عین (از چند ساعت تا چند هفته) با تجارب دنیای واقعی مواجه می کنند و ضمننا می توان آنها را به طور تصادفی در گروه های مختلف به کار بست.

در شبیه سازی، کوشش می شود واقعیت موردنظر ابعادی هر چه عینی تر یابد و به درستی می توان گفت فرایند شبیه سازی تبدیل واقعیت از صورت ذهنی، کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است. از دیگر ویژگی های شبیه سازی کنترل و دستکاری عناصر واقعیت و از طریق آن کل واقعیت است. بدین ترتیب زمانی که بناست واکنش کشوری در برابر تهاجم متحمل خارجی برآورد شود، می توان هم عناصر و هم زمان را کنترل کرد و احیانا تغییر داد.

روی هم رفته، شبیه سازی را باید از طبیعی ترین جریان های اندیشه و مهم ترین شیوه ها در راه روشن ساختن واقعیت و ملاحظه عینی عوامل موثر و در هر حال تجسم پدیده اجتماعی فراگیر دانست. در جریان شبیه سازی شمال نوعی پرتاپ واقعیت بر روی ماکت یا حتی دستگاه هیدرولیک هستیم و انسان ها با بازبینی مجدانه واقعیت و زدایش جهات کیفی و ابهامات آن بهتر می توانند آن را بشناسند، ارزیابی کنند و در نهایت تصمیماتی درست در قبال آن اتخاذ نمایند. شبیه سازی در پردازش اطلاعات، مورد استفاده بسیار دارد.

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *