تیتر خبرها
Addressing Construct

آموزش پیدا کردن پرسش نامه استاندارد بصورت رایگان و ساده

آموزش پیدا کردن پرسش نامه استاندارد بصورت رایگان و ساده

همانطور که پیش از این در کلاس های آکادمی تحلیل آماری ایران بیان شد منظور از پرسش نامه فرم پرسش نامه ای که اندازه گیری کننده ی چند متغیر یا مولفه  میباشد،نیست. پرسش نامه یا scale به عنوان مهمترین ابزار جمع آوری اطلاعات در مطالعات علوم انسانی و اجتماعی مانند رشته های مدیریت، بازاریابی، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم رفتاری و …… به شاخص ها و یا گویه هایی گفته می شود که تنها یک متغیر یا مولفه را اندازه می گیرد و در کنار هم قرار گرفتن این scale ها فرم پرسش نامه ی شما را پدید می آورد. نکات مهمی پیرامون پرسش نامه ها در کلاس های آکادمی بیان می شود که برخی از آن ها به صورت خلاصه و تیتر وار این عناوین می باشد

  1. پرسش نامه خود ساخته یا محقق ساخته به معنای چیزی که در تحقیقات کشورمان وجود دارد و محقق و یا اساتید آن را از دل ادبیات بیرون می آورند، به قول پرفسور هایر جایی جز سطل زباله نخواهد داشت
  2. یک پرسش نامه اگر قرار است توسط محقق ساخته شود بر اساس رویکرد چرچیل و برآمده از یک رویکرد کیفی و با استراتژی متناسب آن می باشد.
  3. مهمترین نکته پیرامون یک پرسشنامه که بررسی کننده نحوه تجزیه و تحلیل داده ها است، انعکاسی و ترکیبی بودن آن است که به صورت تفصیلی در دوره ها آموزش داده می شود.
  4. نهضتی در دنیا وجود دارد که به دنبال حداقل کردن گویه ها برای حداکثر اندازه گیری است و سوالات یک متغیر باید نهایتا بین 3 تا 7 گویه باشد زیرا بیش از آن به برازش کار و انطباق آن با واقعیت جامعه ضربه می زند.
  5. در پاسخ به عزیزانی که می گویند پس تکلیف کارهای علمی قبل از ظهور انعکاسی و ترکیبی بودن چیست باید گقت ما در علوم غیر دقیق کار می کنیم و همواره تلاش می شود که قدرت پیش بینی بالا رود و این به معنای دور ریختن علم به قبل از این تحولات نیست اما نمی توان در مقابل اندازه گیری دقیقتر و معتبر تر مقاومت نمود.
  6. از آن جا که داور یکی از ژورنالهای خارجی هستم باید گفت که نمی توان از یک مقاله بیس، بیش یک یا دو پرسش نامه متغیر های آن را در پژوهش خود استفاده نمود و نرخی از سرقت ادبی وجود دارد که اگر بیش از این عمل کنیم مرتکب سرقت ادبی می شویم. پس حتی اگر متغیر های ما با یک مقاله بیس دقیقا مشابه بود نمی توانیم تمام SCALE ها یا پرسش نامه های آن مقاله را در پژوهش خود بیاوریم و باید از منابع دیگری استفاده نمود.
  7. هرگز از سایت ها و کتاب هایی فارسی که ادعا می کنند که پرسش نامه آن ها استاندارد است استفاده نکنید. آن ها ادعا می کنند این پرسش نامه ها روایی و پایایی دارند . حال آنکه این دو شاخص برای هر جامعه آماری مجزا و پس از جمع آوری داده ها محاسبه می شود. هر گز برای این گونه پرسش نامه ها که بر اساس کاسبی و سود جویی عده ای و نیز ناشی از عدم تسلط ما بر مباحث روش تحقیق می باشند، استفاده نکنید.
  8. در نهایت پرسش نامه هر متغیر را از مقالات معتبر و بروز گرفته و ترجمه کنید و انواع آزمون هایی که در کلاس ها آموزش داده ایم روی آن ها پیاده سازی کنید.

اما قول داده بودم از این پس مجموعه سایت های رایگانی را برای شما معرفی نمایم تا پس از این بتوانید SCALE هر متغیر یا مولفه را از آن با اطلاعات کتاب شناسی معتبر دریافت نمایید. امروز یکی از بهترین های آن ها را برای اولین بار در ایران به شما معرفی می کنیم.

این سایت را می توانید از اینجا باز نمایید. این سایت مربوط به دانشگاه کولورادو است و در بسیاری از سازه ها و متغیر ها به شما کمک خواهد کرد که پرسش نامه ای استاندارد و با اطلاعات کتاب شناسی معتبر پیدا نمایید.

وقتی روی ادرس کلیک کنید سایتی به این شکل باز می شود..

اکنون در بخش سرچ سازه یا متغیر مورد نةر خود را سرچ می کنیم و روی search variables کلیک می کنیم. و می بینیم صد ها تحقیق در چندین صفحه که دارای سازه یا متغیر مربوطه هستند ظاهر می شوند. اگر وری این روی این یافته ها که بخشی از آن ها در عکس دوم مشاهده می شود کلیک نماییم هم شاهد سوالات یا آیتم های این متغیر و هم اطلاعات کتاب شناسی و مقاله و یا رساله ای که از آن استفاده شده است و جهت تایید روایی نومولوژیک نیاز است مواجه می شویم.

 

اکنون در این صد ها گزینه بر اساس موضوع و نزدیکی آن به تحقیق خود روی یکی کلیک می کنیم و میبینیم که سوالات پرسش نامه، citation و اطلاعات کتاب شناسی، عنوان تحقیق و غیره ظاهر می شود. پرسش نامه خود را برای متغیر مورد نظر انتخاب کرده سپس ترجمه های رفت و برگشت انجام داده و روایی ظاهری، محتوا و سازه را آنگونه که در کلاس ها آموزش داده شده روی آن ها اعمال می کنیم. امیدوارم این گونه مطالب پایایی بر سود جویی برخی سایت های سو استفاده گر از عدم آگاهی محققین باشد. در مطالب بعدی برای رشته های مختلفی چنین مطالبی را تهیه می کنیم.

 

محسن مرادی و آیدا میرالماسی

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

14 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخير
    من متاسفانه امكان شركت در كلاس هاي شما رو ندارم
    پژوهشگري هستم كه ميخواهم از ابتدا آمار رو مثل حروف الفبا شروع كنم
    عضو كانالتون هستم
    براي امثال من چه برنامه اي داريد؟؟؟
    سي دي آموزشي نداريد؟؟؟

    • نه عزیزم فقط دوره های پر فشار خودم. که تو کلاس ها بتونم با ایجاد یه فضای کارگاهی پر رقابت و در عین حال تعاملی این مطالب رو از صفر بهتون بگم. ضمنا ما که کلاس های آنلاین یا سی دی نداریم تقریبا 99 درصد کتاب های کشور از مطالب کلاسمون دزدی می کنند وای بر این که اینارو داشته باشیم. شما هم سرمایه گذاری کن. دقت کن می گم سرمایه گذاری و بیا کلاس ها تا مثل همه بتونی هم مقالات خوب بنویسی و هم درآمد خوب داشته باشی

  2. معرکه است

  3. سلام و خداقوت به استاد مرادی .
    این نکته را بگم که هرچی امار هم بلد باشی کلاس های دکتر مرادی را بیای میبینی که هیچی یاد نداری و هرچی یاد داشتی هم همش غلط بوده . پیشنهاد بنده هم این است که وقت بزارو حتما کلاس ها رو از اول بیا… این کلاس ها جز سرمایه گذاری چیز دیگه ای نیست..باتشکر از دکتر مرادی . انشا.. همیشه سالم باشند تا بتونیم از علم و تجربه ایشان استفاده کنیم.

  4. ممنون و سپاسگزارم

    • با سلام آقای مرادی کلاساتون کجا و چه موقع تشکیل میشه؟

      • به تاریخ دوره ها در منو بروید. کلاس های آقای دکتر محسن مرادی هم آنلاین و هم حضوری 10 ساله همیشه برگزار شده. خانم دکتر میرالماسی راهنمایی می کنه

  5. سلام وقت شما بخیر من برای سرچ پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا همین سایت رفتم اما نتوانستم پرسشنامه مدنظر خود را پیدا کنم فقط چند مقاله آورد که پرسشنامه ای نداشت و قدیمی بود . ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید با تشکر از مطالب خوب و به روز شما.

    • از مقالات سرچ کنید. من یه سرچ زدم چند تا پیدا شد. گفتم تو کلاس ها اول مقالات جدید. مورد بعد که این یه مفهوم بود و دارای چند مولفه و بعد هر مولفه دچند سوال دچار اشتباه نشید
      با عبارت scALE تو پایگاهایی که تو کلاس مندلی گفتم سرچ کنید و پرسشنامه مناسب کارتون رو بیابید

  6. ببخشید استاد عزیزم‌من میخواستم از ابتدا آمار و روش تحقیق رو آموزش ببینم‌ چون مقطع کارشناسی روانشناسی هستم و بشدت نیاز دارم به آموزش درست و اصولی . در کدام کلاس دقیقا باید شرکت کنم ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

    • عزیزم چون کلاس ها سریع پر می شود و تا 150 نفر در یک هفته ثبت نام می کنند نظر من اینه که وقت رو از دست نده و از یک جا شروع کن. اما اگر از ابتدا می خوای بیای روش شناسی پژوهش در نگارش پروپزال رو بیا که روش تحقیق مدرن دنیا رو یاد بگیری و با رویکرد های کمی و کیفی مثل کلاس spss و maxqda ادامه بده. مثل همه یک کلاس رو بیای انقدر علاقمند می شی که همه دوره ها رو شرکت می کنی. کلاس های ما نرم افزار نیست و فقط نرم افزار وسیله ای برای تجزیه و تحلیل داده ها و عملیاتی کار کردن به عنوان یک پژوهشگر است.

  7. سلام وقت بخیر
    چرا نمی توان وارد این سایت شد؟ Inn.colorado.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *