تیتر خبرها
دوره آنلاین جامع ۱۰۰ ساعته مقاله نویسی حرفه ای با متد مدلسازی معادلات ساختاری SEM و کاربرد صفر تا صد نرم افزار های Amos و Pls
دوره آنلاین جامع ۱۰۰ ساعته مقاله نویسی حرفه ای با متد مدلسازی معادلات ساختاری SEM و کاربرد صفر تا صد نرم افزار های Amos و Pls

ارزیابی مدل اندازه گیری انعکاسی و ترکیبی

ارزیابی مدل اندازه گیری انعکاسی و ترکیبی​

پیش از این در دوره های مختلف آکادمی تحلیل آماری ایران پیرامون مدل های اندازه گیری انعکاسی و ترکیبی و روش های تشخیص این دو نوع مدل که بر اساس پرسش نامه ها یا به عبارتی شاخص های اندازه گیری متغیر های مکنون ایجاد شده است بحث کامل شده است.  مدل های اندازه گیری در مدل سازی معادلات ساختاری به دو دسته اصلی مدل اندازه گیری انعکاسی و ترکیبی تقسیم می شود که در مقالات گذشته آن ها را معرفی و تفاوت های آنها را بیان کرده ایم.

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج و بزرگ محققین در پژوهش های خویش عدم تدوین درست مدل اندازه گیری به عنوان مدلی انعکاسی و ترکیبی است که این اشتباه از عدم تشخیص آنها برای انتخاب یکی از این رویکرد ها ناشی می شود. در این مقاله تلاش شده روش های تشخیص مدل اندازه گیری انعکاسی از مدل اندازه گیری ترکیبی و ارزیابی این دو مدل از جنبه های مختلف بحث شود.

مفهوم مدل های ترکیبی که عمداتا از سال 2002 در تحقیقات بازاریابی روسیتر مطرح شد و در واقع انتقادی به تقلید صرف از رویه ی چرچیل در سال 1979 در ساخت مقیاس های اندازه گیری بود. چرا که او اساسا بر تکوین مقیاس بر اساس ملاحظات نظری اصرار داشت. اما علی رغم طرح مثال های مختلف و اجرای این مدل ها در دوره های آکادمی، محققین عزیز در تشخیص و ارزیابی این مدل های اندازه گیری انعکاسی و ترکیبی و ارزیابی مدل اندازه گیری انعکاسی و ترکیبی با شک و تردید و مشکل روبرو هستند.

امید است که این ترجمه بر اساس مقاله کلتمن و همکارانش در سال 2008 که به ارزیابی مدل انعکاسی و ترکیبی بر اساس ملاحظات نظری و تجربی انجام گرفته است کمک شایانی به تشخیص محققین آکادمی و سایر محققین دیگر و نیز گسترش مقیاس های ترکیبی که بر پایه ی ادبیات نظری و نه ملاحظات صرف تجربی است گردد.

 

محسن مرادی

مطالب سایت و کانال بدون ذکر نام سایت منبع استفاده نشود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *