تیتر خبرها

کار کلاسی پایان دوره رویکرد کیفی با استفاده از Maxqda 2024 pro

با احترام و سپاس از تمامی دانش‌پذیران آکادمی تحلیل آماری ایران که در دوره جامع  آخر رویکرد کیفی با استفاده از نرم‌افزار Maxqda 2024pro شرکت کردند. می‌خواهم از حدود ۱۴۰ نفر دانش‌پذیر که شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان دکترا و ارشد بودند، تشکر کنم. این دوره با استفاده از نرم‌افزار  Maxqda 2024pro و با همکاری و کمک شرکت آلمانی تولید کننده این نرم‌افزار برگزار شد. حضور در کنار عزیزان بسیار لذت‌بخش بود و ما توانستیم دانش خود را با یکدیگر تبادل کنیم و تلاش کنیم تا سطح علمی خود را ارتقا دهیم. از همکاری و مشارکت همه شما سپاسگزارم. با توجه به اینکه خود شما نیز از این موضوع آگاه هستید، در کلاس‌ها به منظور اطمینان از درک مطالب توسط عزیزان و مرور آن‌ها در منزل و فضای کار، به این نتیجه رسیدیم که کاربست این مطالب در پروژه‌های خود نیاز به تمرین دارد. به همین دلیل، برای تقدیم گواهینامه‌های پایان دوره و با توجه به آنلاین بودن دوره‌ها، تصمیم بر این شد که به جای آزمون، یک پروژه ساده با رویکرد کیفی انجام دهیم. این پروژه با استفاده از نرم‌افزار مکس کیو دی و به شیوه‌ای مشابه با آموزشی که در کلاس ارائه شد، طراحی شد.

مثالی که خدمتتان تقدیم می‌کنم، برگرفته از نمونه‌ای است که شرکت Maxqda در کارگاه‌های بین‌المللی خود اجرا می‌کند. برای راهنمایی بیشتر باید عرض کنم این پژوهش از یک استراتژی از نوع پدیدارشناسانه استفاده می کند که در دوره آموزشی ما به تفصیل مورد بحث قرار گرفت و عزیزان اکنون تسلط کافی دارند تا این کار را بر اساس روش‌شناسی آموزش‌دیده در کلاس انجام دهند. این پروژه باید در فرمت فصل ۴ که ذکر شده، آماده و در نهایت برای ما ارسال گردد. برای اینکه کار به‌طور معقول و غیرسنگین انجام شود، ۸ مصاحبه بسیار کوتاه تهیه کرده‌ام و به توصیه خانم دکتر میرالماسی، این مصاحبه‌ها را بسیار کوتاه‌تر نیز کردم. این مصاحبه‌ها در لینک زیر قرار داده شده است. لطفاً آن‌ها را دانلود کنید. یک فایل فشرده (RAR) است که مصاحبه ها را باید از آن اسخراج و وارد نرم‌افزار Maxqda 2024pro نمایید

بنابراین، در نهایت ما به یک واحد مفهومی(بلوک) خواهیم رسید و کار پیچیدگی نخواهد داشت. هدف این است که سازه یا مفهومی به نام «رضایت از زندگی» را تعریف و یا به عبارتی مفهوم پردازش کنیم و مولفه های آن را شناسایی نماییم. بسیار ساده است و  در تمامی رشته‌ها بر اساس دانشی که در ذهن شما انباشته شده، این سازه قابل کدگذاری است. فرایند کار به این شکل خواهد بود که در فصل ۴، شما باید زحمت بکشید و متغیرها یا همان ویژگی و ابعاد ویژگی شرکت‌کنندگان در ۸ مصاحبه را در نرم‌افزار وارد کنید. نمودارها را دقیقا به شکل آموزش دیده ترسیم کنید. در بخش دوم، شما به کدگذاری خواهید پرداخت. در دور نخست، کدگذاری مقدماتی تا ایجاد مقولات را انجام می دهید و در دور دوم کدگذاری، شما باید به استخراج مقولات استخراج شده از کد های اولیه را چه به صورت مقولات فرعی و یا اصلی زیر یک سازه رضایت از زندگی در قالب یک شکل max map ترسیم کنیدو کار به اتمام می رسد. شما باید مفهوم یا بهتر بگویم، این پدیده را به صورت توصیفی تعریف کنید و مولفه‌های آن را شناسایی نمایید. این کار باید در یک فرآیند استقرایی از جز به کل درست مثل مثال اول در کلاس کیفی که پیرامون تصاویر انجام شده بود، انجام شود. در نهایت حتی اگر 4 یا 5 مصاحبه را نیز به صورت درست کد گذاری و نمودار ها و جداول را ترسیم کنید کفایت می کند. هدف اطمینان به تسلط شما به آنچه با زحمت بسیار در کلاس آموخته شده است.

از همکاری و تلاش شما عزیزان سپاسگزارم.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *