تیتر خبرها

تحلیل سوالات چند پاسخی

تحلیل سوالات چند پاسخی

در دوره های  spss آکادمی تحلیل آماری ایران همه محققین عزیز با روش کد گذاری طیف هایی مثل طیف لیکرت و ورود داده های خود در نرم افزار آشنا شدند. اگر به خاطر داشته باشند مثلا طیف لیکرت را از گزینه خیلی مخالفم تا گزینه خیلی موافقم کد 1 تا 5 می دادیم و بعد با توجه به پاسخ اعضای نمونه تحقیق به پرسش ها، ما کد آن ها را وارد نرم افزار می کردیم. مثلا اگر کسی برای سوال 1 گزینه نظری ندارم را انتخاب میکرد عدد 3 و یا اگر خیلی مخالفم را انتخاب میکرد عدد 1 را وارد میکردیم. در نهایت مسئله پیچیده ای نبود و همه عزیزان به سادگی این کار را انجام می دادند.

اما احتمالا بسیاری از ما با سوالاتی مواجه شده ایم که شخص تنها یک گزینه را انتخاب نمیکند بلکه اجازه دارد بیش از یک گزینه را برگزیند. مثلا چند روز پیش که برای سرویس خودروی خود به نمایندگی رفته بودم. در آن جا پرسشنامه ای جهت سنجش رضایت مشتریان خود به من ارائه شد. در این پرسشنامه سوالاتی وجود داشت که شخص بجای یک گزینه میتوانست بیش از یک گزینه را انتخاب کند. احساس کردم که سریعا جهت کمک به عزیزان مطلبی پیرامون نحوه ورود داده های این چنینی در نرم افزار روی سایت قرار دهم.

 

به طور کلی برای تحلیل سوالات چند پاسخی دو راه بیشتر نداریم:

 

  1. روش انتخاب تک گزینه: در این روش تنها اولویت اول پاسخ گویان را برمیداریم و با بقیه ی اطلاعات کاری نداریم و از آن ها چشم پوشی می کنیم. البته این روش بسته به تحقیق اختیاری است و مشکل بزرگ آن دور ریختن بقیه ی اطلاعات است.

مثلا یکی از سوالات اینگونه بود:

 

سوال: دلیل خرید این خودرو چه بوده است(میتوانید بیش از یک گزینه را انتخاب نمایید)

الف)زیبایی خودرو    ب)کیفیت خودرو   ج)برند خودرو         د)خدمات پس از فروش   ه)قیمت خودرو

 

خوب اگر بخواهیم از روش تک پاسخی استفاده کنیم باید تنها اولویت اول افراد را وارد spss  کرده و بقیه اطلاعات را دور بریزیم. این روش اصلا توصیه نمی شود.

 

  1. روش انتخاب چند پاسخ

در این روش ما میتوانیم به صورت همزمان تمام پاسخ ها را وارد نرم افزار کرده و مورد تحلیل قرار دهیم و بدین ترتیب هیچ گونه از اطلاعات پاسخ دهندگان را از دست ندهیم. خود این روش به دو صورت امکان پذیر است. الف) کد گذاری دو وجهی   ب)کد گذاری چند پاسخی

 

الف) کد گذاری دو وجهی:

همان سوال را که در نمایندگی از من پرسیده شد را در نظر بگیرید. میتوانیم هر یک از 5 گزینه پاسخ این سوال را به دو گزینه تقسیم کنیم. مثلا گزینه زیبایی خودرو به دو کد (بله کد1 و خیر کد صفر ) تقسیم شد. 4 گزینه دیگر هم به همین صورت به دو کد بله یا خیر تقسیم بندی می شود. حال برای هر گزینه یک ستون در  spss تعریف می کنیم و هرکس آن را انتخاب کرده بود کد 1 و هرکس انتخاب نکرده بود کد صفر می گیرد. پس این سوال که خود 5 گزینه دارد در spss شامل 5 ستون است که هر ستون به یک گزینه تعلق دارد و کد های 1 و صفر بسته به انتخاب اعضای نمونه در آن وارد می شود.(مرادی، 1395)

در تصویر زیر نحوه ورود اطلاعات این سوال را برای 14 نفر از پاسخ دهنگان برایتان به عنوان مثال قرار داده ام.

 

 

ب)کد گذاری چند پاسخی

این روش درست مثل روش قبل است اما بجای اینکه هر گزینه این سوال دو وجهی باشد به تعداد اولویت های شخص وجه دارد. یعنی مثلا گزینه الف) زیبایی خودرو خود می تواند شامل 5 کد ( اولوبت 1، اولویت 2، اولویت 3، اولویت 4 ، اولویت 5 ) باشد. البته از پیش باید در پرسشنامه از پاسخ دهنگان خواست که اولویت های خود را مشخص کنند. یعنی سوال باید اینگونه از مشتریان پرسیده بشود:

اولویت های خرید این خودرو را با توجه به گزینه های زیر از 1 تا 5 مشخص نمایید

الف)زیبایی خودرو    ب)کیفیت خودرو   ج)برند خودرو         د)خدمات پس از فروش   ه)قیمت خودرو

در تصویر زیر نحوه ورود اطلاعات با روش کد گذاری چند پاسخی، برای این سوال را برای 14 نفر از پاسخ دهنگان برایتان به عنوان مثال قرار داده ام. فراموش نشود میتواند بیش از حتی یک گزینه اولویت یکسان داشته باشد مثلا در شکل زیر برای پاسخ دهنده چهاردهم همه گزینه ها از اولویت یکسان اول برخوردار است.

 

 

نکته بسیار مهم پایانی این است که اگر خواستیم در هردو روش دو وجهی و چند وجهی داده ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم ابتدا باید این 5 گزینه را تحت عنوان یک سوال و در یک مجموعه قرار دهیم. چون نباید فراموش کنیم که این 5 ستون که 5 گزینه ی مربوط به سوال بیان شده است در حقیقت تنها یک سوال پرسش نامه را تشکیل می دهد. بنابراین باید تحت عنوان یک سوال در یک مجموعه چند پاسخی تعریف شود. آدرس آن را در نرم افزار spss در زیر مشاهده می کنید.

 

Analyze > Multiple Response > Define Variable Sets..

 

بعد از اجرای این دستور یک صفحه دیالوگ باز می شود که باید پنج گزینه یا 5 ستون تعریف شده را به پنجره variable in set که در سمت راست آن است منتقل کنیم و در قسمت name نامی برای این سوال می گذاریم. مثلا Q1

در حقیقت این پنج گزینه که هر کدام خود شامل چند پاسخ بود همگی در یک مجموعه به نام سوال یک قرار گرفتند. حال دکمه Add را زده و کار تمام است و میتوانیم پنجره را close کنیم.(مرادی، 1395).

محسن مرادی

مطالب این سایت انحصارا توسط خود سایت تولید شده و در جای دیگر بدون ذکر منبع آن هرگز استفاده نشود.

درباره ی admin

19 دیدگاه

  1. سلام
    من در پرسشنامم سوالات چند پاسخی دارم اما طبق دستوری که شما فرمودید در define variable set که وارد میشم تیک add خاموش هستش و من نمیتونم گزینه هام رو در یک گروه قرار دهم

  2. سلام وقت بخیر هنگامی که می خواهم داده هارا دربرنامه وارد کنم دربخش تحصیلات درسوالات جمعیت شناختی دسته بندی میزان تحصیلات من 6 بخش هست ولی بیشتراز عدد 6 را نمی توانم درقسمتvaluse ,وارد کنم راهنمایی می فرمایید.

  3. سلام ببخشید دوتا سوال داشتم
    1- برای استفاده از نرم افزار سرقت ادبی باید مقالمون به زبان انگلیسی باشه حتما؟
    2- تماس گرفتم با تلفنتون و تلفن گویا به زبان ترکی حرف می زد و قطعا اگه از اول میدونستم این نرم افزار رو از سایتتون خرید نمیکردم! با احترام به دوستان ترک زبان منطق این کار عجیبتون رو درک نمیکنم!!!! زبانی که فقط ترکها میفهمنش چطور میتونه منو راهنمایی کنه که ترک نیستم؟؟؟

    • نرم افزار سرقت ادبی برای مقاله isi است.
      شما قبل از نوشتن مقاله باید بدونید که هیچ مقاله ای در دنیا با وورد نوشته نمیشه. ایراد شما نوشتن مقاله با وورد هست. متاسفانه من مدام تو کلاس ها میگم ما سالها از تحقیق دنیا عقب هستیم. نه این نرم افزار که همه نرم افزار های دنیا با زبان برنامه نویسی تک نوشته می شوند. شماه هم با تک بنویسید. به هر زبانی بنویسید کار می کند. عذر خواهی میکنم. این نرم افزار ماهی 47 دلار فقط شارژ اونه. روزی 300 تا تشکر داریم با هزینه ی یه پفک نمکی به ورژن دایمی اون دسترسی دارید اونم ورژن پروفشنال. اول درباره موتور های سرقت ادبی که بر مبنای تک هستند سرچ کنید بعد بگید.
      نکته بعد با احترام به عزیزان ترک زبان من ده نسل از این ور و اون ور ترک زبان نیستیم. شماره برای ثبت نام تو دوره های بین المللی نه نرم افزار. افرادی که ثبت نام کردند بهشون مشاوره داده میشود. شما هم حتما زبان تک یاد بگیرید میبینید که فارسی و انگلیسی و المانی ………. فرقی براش نداره. این واسه همه نرم افزار های سرقت ادبی جهانه ها. همشون بر مبنای سیستم سایتیشن دهی استاندارد و همانندجویی تک است. اگر چه بارها گفتیم تو کلاس ها گفتم که هدف نگارش مقالات آی اس آی است.
      نکته بعدی اینکه این سایت بیش از 1000 مطلب، کتاب، فیلم آموزشی و فایل های مختلف رایگان داره. که همه در کاراشون استفاده می کنند. یکی دوتا نرم افزار با این مبلغ ناچیز دیگه واقعا بی انصافیه. دوباره تاکید میکنم نه بنده نه آقای دکتر مرادی نه خانم دکتر میر الماسی نه بقیه موسسه حتی یک کلمه ترکی علی رغم علاقه مون بلد نیستیم

  4. سلام واقعا ممنون من دقیقا این قسمت رو مشکل داشتم اما شما خیلی خوب توضیح دادید

  5. سلام و سپاس فراوان بابت راهنمایی های ارزنده.
    در بخش ب کد گذاری چند پاسخی بعد از درج نظرات مثلا ۲۰ نفر راجع به متغیرهای اصلی و انتخاب سطوح و انجام فرایند گفته شده و قرار گرفتن پاسخ در یک مجموعه انتخاب یا یک سوال لطفا برای درج پاسخ ها برای سوالات دیگر چکار باید کرد. ایا ددباره باید ذیل همین متغیرها پاسخ ۲۰ نفر راجع به سوال دوم را تکرار کنیم یا اطلاعات سوال اول را پاک و از نو برای سوال دوم تکرار کنیم. بعبارتی دیگر همین مثالی را که کد گذاری سوال اول زدید را برای سوالات بعدی هم ادامه دهید. همچنین ایا این فرایند بخش ب را می توان در نرم افزار استتا انجام داد و داده ها را کد گذاری کرد لطفا توضیح دهید.
    ممنون و سپاسگزارم
    علی اژدری

    • سلام بله عزیزم باید همین کارو کرد. اما یادت باشه چه در این نرم افزار چه نرم افزار های دیگر عملیات آماری روی چند پاشخی ها بسیار محدود و ضعیف می باشد

      • استاد یعنی اگر سوالات ما چند پاسخی بودن نمیتونیم روش تحلیل آماری بزنیم؟ و فقط باید گزارش توصیفی بگیریم؟؟
        من قبلا با خودتون دوره برداشتم ولی نمیدونم برای آزمون‌های چند پاسخی با تک پاسخی و آزمون‌های چند پاسخی با چند پاسخی باید چکار کرد.
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خیلی بهش نیاز دارم

  6. وقت بخیر. دلیل صفر شدن همه ی مقادیر SIG در ازمون نرمال بودن چیست و چطور میشه برطرف کرد؟

    • دلیل ساده ای که دکتر سر کلاس ها می گه. بعد از ظهور پرسش نامه های انعکاسی و ترکیبی تنها آزمون مورد پذیرش ژورنال های تاپ برای طیف ها تکرار می کنم برای طیف ها فقط فقط چولگی و کشیدگی و آزمون های شاپیرو یا ks نامناسب هستندو برای داده های زیر 1000 مرتب می گه نرمال نیست. چون آزمون درست نیست. تو کلاس ها دکتر بار ها اینو گفته

  7. سلام
    ممنون بابت توضیحات کامل و عالیتون
    فقط ببخشید منم مثل یکی دیگه ار از کاربر ها بعد انجام مراحلی که فرمودین ا دکمه add غیر فعال هست. ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم

    • سلام. مطمئن هستم یه چیزی رو رعایت نمی کنید. من الان چک کردم هیچ مشکلی نبود. باید مثل کلاس ها دید چیکار میکنید و یا نمی کنید. گاهی یه ایراد ساده این مشکل درست می کنه

  8. سهراب الماسی

    سلام
    من یک پرسشنامه دارم که سوالاتش سه گزینه ای به صورت موافقم، نظری ندارم،و مخالفم هستش.
    خاستم ببینم نحوه تحلیل به چه صورت است

    • عزیزم پرسشنامه به سوالات یک متغیر گفته می شود. این که میگی فرم پرسشنامه است. بعد باید نوع فرضیات، حجم نمونه، روایی واگرا و چند تا چرخش رو آزمون کرد تا نرم افزار رو انتخاب کرد

  9. سلام
     این که یک سوال واحد را در دو بعد پرسشنامه قرار دهیم یعنی یک مرتبه برای یک بعد و مرتبه دیگر برای بعد دیگر مورد محاسبه قرار گیرد کار اشتباهی است؟
    لازمه ذکر کنم من قصد ندارم اعتبار سازه را بسنجم

    • سلام در روش های واریانس محور با pls این کار در بخشی لازم است. اما در همه نرم افزار های دیگه به دلیل بحث انعکاسی و ترکیبی بودن آیتم ها و از بین بردن شروط روایی همگرا و واگرا کاملا نادرست. در کلاس بارها این مطلب گفته شده است. به مطالب کلاس دقت شود. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *