تیتر خبرها

نحوه نوشتن چکیده (Abstract) مقاله ISI

نحوه نوشتن چکیده (Abstract) مقاله ISI

 بخش چکیده خلاصه‌ای از نکات برجسته تحقیق است. طول چکیده و نوع آن بستگی به محلی دارد که شما می‌خواهید مقاله‌تان را به آنجا بفرستید. ژورنال‌ها و کنفرانس‌ها معمولا مشخص می‌کنند که اندازه و نوع چکیده به چه صورت باشد.“چکیده همانند تبلیغ مقاله است، به گونه‌ای بنویسید که خوانندگان را جلب کند” بنابراین قبل از شروع به نوشتن باید دستورالعمل مربوط به ارسال مقاله را مطالعه کنیم. سعی کنید  چکیده را به گونه‌ای بنویسید که خواننده را از خواندن بقیه مقاله منصرف نکند. خواننده مقاله دوست دارد با خواندن چکیده متوجه شود مقاله درباره چیست و آیا با علائق او مطابقت دارد. چکیده پس از عنوان بیشتر از سایر بخشهای یک مقاله خوانده می شود. در چکیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روشها و نتایج تحقیق بصورت خلاصه ذکر می شود. متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما  نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد.

در متنِ چکیده باید از ذکر هرگونه توضیح اضافی خودداری شود. مطالب چکیده باید فقط به صورت گزارش (بدون ارزشیابی و نقد) از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل ماضی تهیه شود.

چکیده در حقیقت بخشی کامل، جامع و مستقل از اصل گزارش در نظر گرفته می‏شود و نباید پیش از انجام گزارش، پژوهش تهیه شود. طول چکیده برای مقاله، بستگی به روش‏های خاص هر مجله دارد و معمولاً بین صد تا ۱۵۰کلمه پیشنهاد شده است.

 

۱- چکیده را چه زمانی بنویسم؟

نوشتن یک پیشنوس از چکیده، قبل از نوشتن کل مقاله می‌تواند مفید باشد. این کار خط مشی فکری مناسبی جهت نوشتن بقیه مقاله و ساختار آن در اختیار نویسنده قرار می‌دهد. ولی افراد خبره معمولا ابتدا بخش‌های دیگر مقاله را می‌نویسند و سپس اقدام به نوشتن چکیده و مقدمه می‌کنند. در این حالت به همان ترتیبی که فرایند تحقیق صورت گرفته است، نوشتن مقاله نیز انجام می‌گیرد.

۲- ترتیب موضوعی چکیده به چه صورت باشد؟

چکیده به طور کلی باید حداقل به سه سوال از چهار سوال زیر پاسخ دهد و ترتیب بیان آنها نیز باید به ترتیب آورده شده در اینجا باشد:

  • چرا این پروژه انجام شده است؟ و چرا این مقاله نوشته شده است؟
  • چه کاری انجام گرفته است و به چه صورت؟
  • نتایجی که بدست آمده است چیست؟ چه چیز جدیدی نسبت به کارهای قبلی دارد؟
  • نتایج بدست آمده بر چه چیزی دلالت می‌کنند؟ نتیجه گیری یا پیشنهادات برای کارهای آینده چیست؟

ترتیب پاسخ دادن به این سوالات می‌تواند تاثیر متفاوتی بر روی خواننده داشته باشد. پاسخ به این سوالات همچنین کمک می‌کند تا نویسنده نقاطی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را نیز در مقاله برجسته‌تر کند.

۳- شروع چکیده چگونه باشد؟

هیچگاه یک آگهی تبلیغاتی با این جملات شروع نمی‌شود “هدف از این تبلیغ این است که شما را متقاعد به خرید …” در عوض همیشه تبلیغات بر روی نقاط قوت کالایی که تبلیغ می‌کنند تمرکز می‌کنند. چکیده مقاله شبیه به تبلیغ مقاله یا کار شماست. یک نمونه چکیده به همراه نسخه اصلاح شده آن در اینجا آورده شده است:

Original version

In this paper we present the design and development of a highly innovative software application , Transpeach, which allows mobile phone users to use their own native language when speaking to someone of another native language. The prototype version enables a Japanese mobile phone user

Revised versions

To extend automatic translation from written to oral communication we developed Transpeach. This software allows, for instance, a Japanese mobile phone user to talk to a Greek counterpart in Greek, likewise the Greek’s words are automatically translated into Japanese

۴- چه سبکی برای نوشتن انتخاب کنم: شخصی یا غیرشخصی؟

چهار سبک مختلف برای نگارش چکیده یا مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرد:

I found that x=y

We found that x=y

It was found that x=y

The authors found that x=y

سبک نوشتن به زمینه متن و همچنین ژورنالی که مقاله را به آن می‌فرستید بستگی دارد. استفاده از سبک اول (اول شخص مفرد)، بیشتر در زمینه علوم انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن نظر نویسنده از اهمیت ویژه برخوردار است. سبک دوم می‌تواند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. سبک سوم مرسوم‌تر است و بسیاری از ژورنال‌ها بر این سبک تاکید می‌کنند. سبک چهارم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۵- از چه حالتی از افعال استفاده کنم؟

پر کاربردترین حالات مورد استفاده حال ساده و گذشته ساده است. به عنوان مثال حال ساده برای بیان موارد زیر در یک چکیده مورد استفاده قرار گرفته است:

  • توصیف محتوای مقاله (مانند: we investigate, we show)
  • توصیف یک نظر عمومی که در مقاله مورد سوال قرار گرفته است (مانند: the phenomenon is essentially random)
  • ارجاع به کارهای انجام گرفته طی تحقیق (مانند: we show that toast does indeed have an inherent tendency)
  • نتیجه گیری کلی (مانند: Murphys Law appears to be an ineluctable feature of our universe)

اگرچه حال ساده در چکیده مورد استفاده قرار گرفته است. در متن مقاله از گذشته ساده جهت بیان کار انجام گرفته استفاده شده است.

در مقاله‌ای دیگر نویسنده سبک چهارم (The authors found that x=y) را در نوشتن مقاله انتخاب کرده است و با استفاده از حال ساده موارد زیر را بیان کرده است:

  • صحبت درباره موقعیت شناخته شده (مانند: people tend to hold overly favorable views)
  • توضیح نظر نویسنده درباره موقعیت شناخته شده (مانند: the author suggest that )

در این مقاله نیز نویسنده جهت بیان کار انجام شده از گذشته ساده استفاده کرده است (the authors found that …). این شیوه نگارش چکیده را می‌توان روش استاندارد استفاده از حالات در چکیده نامید.

برخی از نویسندگان از حال کامل یا حال کامل استمراری در نگارش چکیده استفاده می‌کنند. در واقع این دو حالت زمانی استفاده می‌شوند که چیزی که در حال توصیف آن هستیم در گذشته شروع شده است و هنوز در زمان حال نیز توضیحات داده شده درباره آن درست است. این حالات بیشتر در بیان پیش زمینه تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند:

In the last few years there has been considerable interest in

Since 2010 attention has focused on

حال کامل (به صورت active یا passive) همچنین می‌تواند برای بیان یافته‌های تحقیق مورد استفاده قرار گیرد:

We have found / devise / developed a new approach to X. (active

A new approach to X has been devised. the effectiveness of the approach has been demonstrated … (passive

۶- آیا نقاط ضعف تحقیق را بیان کنم؟

چیزی که واضح است این است که نقاط ضعف تحقیق باید در جایی از مقاله مطرح شوند. ولی همانطور که قبلا گفته شد، چکیده همانند تبلیغ مقاله است و با بیان نقاط ضعف در چکیده اثر منفی در خواننده ایجاد خواهیم کرد. بنابراین نقاط ضعف را در چکیده بیان نمی‌کنیم و آنها را در قسمت بحث  و نتیجه‌گیری مطرح خواهیم کرد.

۷- چه چیزهایی را در چکیده ننویسم؟

از نوشتن موارد زیر در چکیده باید خودداری کرد:

  • پیش زمینه تحقیق که برای خواننده بیش از حد عمومی باشد (فرض می‌شود خواننده حداقل پیش زمینه‌ای در موضوع تحقیق دارد)
  • مواردی که در مقاله پوشش داده نشده است
  • کلماتی که بیش از اندازه تخصصی یا عمومی باشند
  • تعریف کلمات کلیدی
  • عبارت‌های ریاضی
  • کمیت‌های عمومی مانند many، several، few و استفاده بیش از اندازه از صفت‌هایی که برداشت عمومی از آنها نمی‌توان کرد مانند innovative ،interesting ،fundamental
  • جزییات غیر ضروری که بهتر است در مقدمه بیان شوند
  • ارجاع به دیگر مقالات. اگر کار شما ادامه کار دیگران است در چکیده از نام آن افراد برای ارجاع به کار انجام شده توسط آنها استفاده کنید

۸- یک چکیده  ضعیف چه ویژگی‌هایی دارد؟

چکیده‌ای که به خود استوار نباشد یعنی با مطالعه آن به تنهایی نتوان فهمید که محتوای مقاله چیست و چه کاری توسط نویسنده صورت گرفته است و چه نتایجی بدست آمده است. چکیده‌ای که بیشتر شبیه به مقدمه مقاله باشد، یعنی با بیان بیش از حد پیش زمینه شروع شود و مشخص نباشد نوآوری مقاله چیست. ارجاع به کارهای قبلی نویسنده یکی دیگر از نقاط ضعف چکیده است. بیان جزییات غیر ضروری می‌تواند منجر به یک چکیده ضعیف شود.

۹- از چه عبارت‌هایی در نوشتن چکیده استفاده کنم؟

از آنجاییکه در چکیده باید مشخص شود مسئله اصلی تحقیقی که صورت گرفته است چیست و هدف نوشتن مقاله چه بوده است و نوآوری آن چیست، عبارت‌های زیر می‌توانند در این قسمت مورد استفاده قرار گیرند. 

Establishing the importance of the topic

Focus, aim, argument

عبارت‌های تحت عنوان زیر نیز می‌توانند در نگارش چکیده مورد استفاده قرار گیرند:

Highlighting a problem in the field of study

Highlighting a controversy in the field of study

Highlighting a knowledge gap in the field of study

 

درباره ی admin

3 دیدگاه

  1. کوتاه سازی لینک

    سلام ممنونم مطلب فوق العاده ای بود

  2. شقایق اکبری

    سلام و عرض ادب. نکات بسیار کاربردی و دقیقی قید شده است. فوق العاده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *