تیتر خبرها

تفاوت های مقالات مروری و فراتحلیل

تفاوت های مقالات مروری و فراتحلیل

پس از اینکه محققین عزیز در مقاله گذشته با روش فرا تحلیل  تا حدی آشنا شدند بر آن شدیم که این نکته را یادآوری نماییم که این نوع مقالات و مطالعات را با مقالات مروری خلط نکنیم. شاید همه شما بدانید که یک دسته از مطالعات ثانویه، تحت عنوان مطالعات مروری یا مقالات مروری یا مرورهای کتابخانه ای، از دیرباز در منابع علمی، مجلات علمی پژوهشی و سایر منابع علمی، وجود داشته و بسیاری از محققین نیز علاوه بر مطالعه این دسته از مقالات، خود به نگارش این نوع از مستندات علمی، مشغول بوده اند. یک تفاوت مقالات مروری با مرورهای سیستماتیک از نوع مطالعات فرا تحلیل، قدمت مقالات مروری در مقایسه با مقالات مرور سیستماتیک یا فرا تحلیلی است. اولیه مقالات مرور سیستماتیک در قالب فرا تحلیل جهان در دهه 1970 میلادی توسط گلاس (البته اشکال اولیه و نه اشکال نوین آن) منتشر و فرمت نوین و امروزی این دسته از مقالات از اوایل دهه 1990 میلادی وارد مجلات علمی پژوهشی بین المللی گردیدند. اما مقالات مروری از دیرباز و حتی بیش از یک قرن است که در بین مقالات اصیل پژوهشی منتشر شده و علاقندان خاص خود را داشته و دارد. شاید بد نباشد که به برخی تفاوتهای مهم یک مقاله مروری و مرور های سیستماتیک در قالب فرا تحلیل اشاره کنیم:

  1. هدف / سوال مطالعه ثانویه: هدف یا سوال یک مقاله مروری معمولا بسیار وسیع و گسترده و برخلاف آن و شاید بهتر است بگوییم، درست نقطه مقابل این دسته، در مطالعات فرا تحلیل، هدف/ سوال اصلی، بسیار محدود، متمرکز و در محدوده مشخص و معینیاز یک موضوع پژوهشی است. (مثال یک مقاله مروری: بررسی ابعاد کیفیت زندگی کاری.مثال یک مقاله فرا تحلیل: نقش تعدیلی جنسیت بر رابطه علی کیفیت زندگی کاری بر رضایت شخص)
  2. روش اجرای مطالعات ثانویه: در یک مقاله مروری، نحوه یافتن مطالعات اولیه، معیارهای روشنی نداشته و یا بهتر است بگوییم، الزامی به مشخص و تعریف نمودن معیارهای انتخاب مطالعات اولیه وجود ندارد، منابع ممکن است مشخص نشده باشد، شیوه جستجو نیاز به تدوین نداشته و فرایند انتخاب و گامهای آن، نامعلوم میباشد. اما در نقطه مقابل، در یک فرا تحلیل، کلیه مراحل جستجو در منابع، منابع مورد ارزیابی یا جستجو، معیارهای انتخاب مطالعات اولیه، راهبرد یا استراتژی جستجو و فرایند انتخاب، باید کاملا روشن، شفاف و قابل تکرار و پیرو یک پروتکل مشخص باشد.
  3. فرایند ارزیابی کیفیت متدولوژیک (ارزیابی خطر سوگرایی): در یک مقاله مروری معمولا الزامی به ارزیابی نقّادانه یا ارزیابی کیفیت متدولوژیک وجود نداشته، در حالیکه مرحله ارزیابی کیفیت متدلوژیک یا ارزیابی خطر سوگرایی در مطالعات اولیه، یک الزام و معیار اجباری در فراتحلیل است.
  4. فرایند تحلیل آماری یا ترکیب یافته ها: در یک مقاله مروری، ترکیب کمّی یافته های مطالعات مرتبط  وارد شده به این پژوهش ثانویه، معمولا انجان نمی گردد و حداکثر یک ترکیب کیفی یا ذهنی بر روی یافته های مطالعات اولیه گردآوری شده، صورت میگیرد، در حالیکه در یک مطالعه فرا تحلیل، اگر شرایط یا پیش نیازهای یک ترکیب آماری یا کمّی، بر روی یافته های مطالعات اولیه انجام شده و در صورتیکه این شرایط یا پیش نیازها، میسّر نباشد، ترکیب کیفی یا فرا ترکیب صورت میگیرد. 

 

محسن مرادی

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

2 دیدگاه

  1. خیلی ممنون از مطالب مفیدتون. استفاده کردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *