تیتر خبرها
sop

همه آنچه باید در مورد SOP و نوشتن آن بدانید

همه آنچه باید در مورد SOP و نوشتن آن بدانید

SOP چیست؟

 SOP یا  Statement of Purpose  یک نوشتار نسبتا مفصل است که دانشگاه های خارج از کشور در کنار رزومه، مدارک شما، توصیه نامه و …. در طی مراحل درخواست یا اپلای از شما می خواهند. همانطور که فرم کامل SOP نشان می دهد ، یک بیانیه هدف یا انگیزه نامه نوشتاری است که هدف شما از استفاده از یک دوره خاص در یک دانشگاه خاص را بیان می کند. این نوشتار مشتمل بر این است که شما چه کسی هستید ، به چه کسی می خواهید تبدیل شوید و چقدر آماده هستید که دوره خاصی را در یک موسسه دنبال کنید. در واقع نوشتار حاضر به درک زندگی شخص کاندید دوره ، انگیزه های مسیر تحصیلی و  شغلی انتخابی و اهداف وی می پردازد. از این رو شما باید درمورد حوادث گذشته که بر این مسیر تأثیر گذاشته اند در این بیانیه بحث کنید.

چرا SOP مهم است؟

یک SOP که حرفه ای نگارش شده است، برای پذیرش شما بسیار مهم است. زیرا نیازی به گفتن نیست ، سوابق تحصیلی و نمره امتحانات، رزومه مهارت های کسب شده شما، سوابق شغلی، توصیه نامه ها ذاتاً عینی هستند ، وsop  تنها وجه ذهنی برنامه اپلای شماست. این تنها سندی در فرایند اپلای شماست که به شما این امکان را می دهد تا اثبات کنید که چیزی منحصر به فرد دارید که باعث می شود از جمعیت دیگر متقاضی برای این دانشگاه یا دوره دارید. بنابراین ، این سند می تواند در پذیرش شما را به شدت نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

اما چگونه می توان یک SOP متمایز از دیگر متقاضیان داشت؟ اکنون که ما ارزیابی کرده ایم که SOP شما چقدر مهم است ، به بخش مهمی رسیدیم و آن ایجاد تمایز با دیگران و دارا بودن یک SOPمنحصر به فرد نسبت به دبگران است.. واضح است که برخی از اصول اولیه در مورد نوشتن SOP وجود دارد ، مانند تعداد پاراگراف ها، قالب، نوع زبان، تعداد کلمات، محتوای آن و یا حتی مقطع و یا رشته ی تحصیلی که برای آن متقاضی هستیم. به عنوان مثال ، اگر شما در مورد تحصیل علوم کامپیوتر در یک کشور صحبت می کنید ، باید در مورد تمام مهارت ها ، تجربیات و یادگیریهای علوم رایانه خود صحبت کنید و چیز مهمی از خود را از دست ندهید و درباره بقیه چیزهای غیر مهم بیش از حد صحبت نکنید. همانطور که رشته های تحصیلی sop مخصوص خود را نیاز دارد ، مسلما این بیانیه برای مقاطع مختلف تحصیلی، مثل مقطع کارشناسی، ارشد، دکتری و پست دکتری با هم کاملا تفاوت دارد.

طول یا حجم یک انگیزه نامه یا بیانیه هدف چقدر باید باشد؟ بیانیه هدف باید 1-2 صفحه باشد و به صورت معمول و عمومی بین 800-1000 کلمه اصلی است. با این وجود ، طول این سند ممکن است بسته به شرایط خاص برخی دانشگاه ها متفاوت باشد. برخی دانشگاه ها دارای طول و الگوی مشخصی از SOP هستند مثلا تعیین می کنند در 500 کلمه باید محدود شود ، حتی در برخی موارد برای یکی از دانشجویان آکادمی تحلیل آماری ایران که برای او توصیه نامه ای می نوشتم شاهد بودم که sop را به 200 کلمه دانشگاه مربوطه محدود کرده است.البته جای نگرانی نیست، زیرا، بیشتر دانشگاه ها تعداد کلمات عمومی را قبول می کنند ، یعنی 800-1000 کلمه و حتی ممکن است بسته به کیس شما بعضی موارد فراتر از 1000 کلمه و تا 1200 کلمه هم باشد. چالش این محدودیت ها این است که بهترین ها را با کلمات محدود به تصویر بکشید. در چنین مواردی ، بهتر است از هر مکانی که در آنجا بوده اید ، مانند مدرسه ، کالج ، دفتر و غیره ، برخی از دستاوردهای اصلی را ذکر کنید.

 

چه مواردی را باید در sop گنجاند؟

انگیزه‌نامه شما باید طوری نوشته شود که در هنگام خواندن، کاملا جذاب بوده و ذهن را به خود درگیر کند و باید پاسخ این سوالات را در آن گنجاند

  • چرا به رشته‌ای که قرار است در آن تحصیل کنید علاقمند شدید؟

برای پاسخ به این سوال باید علاقمندی خود را به رشته‌ای که قرار است در آن تحصیل کنید نشان داده و دلایل علاقه خود را ذکر کنید. پاسخ به این سوال باید به گونه‌ای نوشته شود که کاملا واضح و شفاف، گویای علاقمندی شما به تحصیل باشد.

  • چرا متقاضی مناسبی برای اپلای در اینجا هستید؟

برای پاسخ این سوال باید ویژگی‌های خوبی که در خود سراغ دارید که سبب شده است شما برای اپلای اقدام کنید را ذکر کنید.(مثلا: برخی ویژگی‌های شخصیتی شما که در واقع نقاط قوت شما محسوب می‌شوند را آشکار کند. منظم بودن یا سخت کوشی و یا جستجوگری شما می‌تواند در این بخش مورد بررسی قرار گیرد.)

  • چرا برای اینکارشناسی، ارشد، دکتری یا پست دکتری اقدام کرده‌اید؟

برای پاسخ به این سوال باید علاقمندی خود را به تحصیل اعلام کرده و دلایلی را که سبب ادامه تحصیل شما شده است ذکر کنید. در این بخش علاقمندی‌های شغلی و یا تحقیقاتی را می‌توانید ذکر کنید.

  • چرا این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟

شما نمی‌توانید یک انگیزه‌نامه را برای دانشگاه‌های مختلف ارسال کنید. زیرا هر یک از این دانشگاه‌ها خصوصیات خاص خود را دارند که در این قسمت باید به آنها اشاره کنید. بنابراین بهتر است برای هر دانشگاه، انگیزه‌نامه‌ مربوط به آن را بنویسید. مثلا انگیزه‌نامه‌ای که برایدانشگاهی در کانادا نوشته می‌شود را نمی‌توان برای دانشگاهی در آلمان ارسال کرد. در این بخش می توانید به رتبه علمی دانشگاه، اساتیدی که با آن ها در ارتباط هستید و یا امکاناتی که این دانشگاه برای رشته‌ شما دارد اشاره کرده و آنها را به عنوان دلایلی برای انتخاب دانشگاه، بنویسید.

  • هدف شما از تحصیل چیست؟ کار یا تحقیقات؟

برای پاسخ به این سوال باید هدف خود را از تحصیل مشخص کنید. علاقه به شغل و یا کار برای مقاطع پایین پاسخگو است. بیان علاقمندی به کارهای تحقیقاتی در مقاطع تکمیلی تحصیلی می‌تواند در این زمینه شما را یاری کند. مدارکی که که از آکادمی تحلیل آماری در دوره های مختلف دریافت کرده اید را دلیلی برای علاقه به انجام کارهای تحقیقاتی در دانشگاه بیان نمایید.

  • هدف بلند مدت شما چیست؟

در انگیزه‌نامه‌ای که می‌نویسید باید هدف بلند مدت شما مشخص و شفاف باشد. اشاره به این مورد می‌تواند برای روند کار شما بسیار تاثیرگذار باشد.(دقت شود این قمت برای داوران و بررسی کنندگان بسیار پر اهمیت است)

چه مواردی را نباید در sop گنجاند؟

آنچه باید به خاطر داشته باشید اینست که در چنین مواردی ، درک این موضوع که همه آنچه را که نباید در SOP خود بگنجانید ، مهم است. به عنوان مثال ، آیا باید در مورد خانواده خود صحبت کنید؟ زندگی مدرسه شما چطور است؟ هر سازمانی که تاکنون با آن کار کرده ام؟ همه دستاوردهای فوق برنامه من؟

نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند نام و یا اطلاعات تماس در انگیزه‌نامه نمی‌باشد. این اطلاعات در رزومه شما موجود است که بی‌شک در اختیار هیئت تصمیم گیرنده قرار گرفته است.

متن خود را محترمانه و رسمی بنویسید اما از نوشتن به صورت ادبی و عبارات پر تکلف خودداری نمایید
نامی از موسسه و یا شرکتی که در آینده قصد دارید در آنجا مشغول به کار شوید نیاورید.

چندان به گذشته اشاره نکنید و در صورت اشاره به گذشته از آن به عنوان نقطه قوتی برای انجام کارها و رسیدن به اهداف آینده استفاده کنید

– املا، گرامر و نقطه گذاری را بسیار جدی بگیرید. اشتباه در این موارد می‌تواند به عنوان ضعف شما در زبان انگلیسی تلقی شود

سعی کنید افعال خود را به صورت معلوم به کار ببرید و نه مجهول. این شما هستید که قرار است آینده خود را بسازید پس فاعل جمله مشخص است و نیازی به استفاده از افعال مجهول نیست.

بدترین و بدترین چیزی که نباید در انگیزه نامه باشد Plagiarism in SoPs است. یعنی نباید از فرم های دیگران استفاده نمایید و سرقت ادبی از انگیزه نامه های دیگران داشته باشد. حتما در پایان با بهترین نرم افزار تشخیص سرقت ادبی سال 2020 که در سایت آکادمی تحلیل آماری وجود دارد میزان سرقت ادبی را بسنجید. سرقت ادبی در این فرم نباید بیش از 0.05 درصد باشد. در غیر این صورت به صورت قطع شما علی رغم توانایی هایتان از لیست متقاضیان توسط داوران حذف می شود. در مقاله بیلات در نیچر نوشته شده که کسانی که سرقت ادبی می کنند. انگل های فضای علمی هستند.

در این باره مقاله ای مفصل روی سایت می گذارم تا ببنید تدریس از روی مطالب دیگران، نوشتن مقاله از روی مطالب دیگران، استفاده از مطالب دیگران در نوشتار های خود عملی انگل گونه در فضای علمی است.

ساختار نوشتن یک انگیزه نامه SOPحرفه ای به صورت زیر است:.

 

  1. مقدمه یا Introduction

این بخش باید در حد یک پاراگراف باشد. این بند اغلب با معرفی خود اشتباه می شود. در اینجا قرار نیست خود را معرفی کنید، بلکه باید مشخص کنید درSOP خود قرار است درباره چه مواردی بحث کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که شما ممکن است برای دستیابی به این پاراگراف اتخاذ کنید:

  • در مورد هدف بلند مدت خود صحبت کنید و آن را با ایده خود برای پیگیری دوره ای که متقاضی آن هستید مرتبط کنید
  • درک خود را از زمینه یا حوزه ی انتخاب شده ارائه دهید و بنویسید که چگونه می خواهید در آن زمینه مشارکت کنید.
  • پیشینه خود را در 2-3 خط توضیح دهید و آن را با اهداف آینده خود مرتبط کنید.
  • در قالب یک داستان کوتاه بنویسید که چه موردی به شما در تحقق علاقه شما در زمینه یا حوزه انتخاب شده کمک کرده است.

  1. سوابق تحصیلی و تجربه حرفه ای

این بخش پاراگراف دوم و سوم شما را در انگیزه نامه شامل می شود. این بخش شامل سوابق تحصیلی شماست: آنچه تاکنون انجام داده اید ، آنچه را که در حال حاضر دنبال می کنید ، نقاط قوت و پروژه های دانشگاهی شما و مدارک داخلی یا بین المللی که این نقاط قوت را نشان می دهد. همچنین اگر شغلی را تجربه کرده ایم، بیان نماییم.

  1. چرا این دوره؟

پاراگراف چهارم  انگیزه نامه شما به این بخش اختصاص می یابد. در این پاراگراف ، شما باید بحث کنید که چرا می خواهید به این دوره بپیوندید و در این دوره چه واحد های درسی را می خواهید بگذرانید . همچنین باید مهارت هایی را که در این مدت به دست آورده اید(به همراه مدارک) را همراه با قرار گرفتن در معرض پیشرفت این مهارتها که در نهایت به تحقق اهداف شما در آن دوره کمک می رساند را بیان کنید.

  1. اهداف شغلی

در پاراگراف پنجم که در حقیقت مهمترین پاراگراف و بخش انگیزه نامه شما خواهد بود شما باید در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود صحبت کنید. هدف کوتاه مدت شما همان جایی خواهد بود که می خواهید درست پس از اتمام این دوره یا مقطع کار کنید. شما باید بتوانید برخی از شرکت های داخل کشورتان را به همراه جایگاه و پوزیشنی که خودتان را در آن مشغول به کار می بینید ، ترسیم کنید.

سپس هدف بلند مدت را نگارش می کنید ، که در آن شما باید بیان کنید که در  10 تا 15 سال آینده خود را کجا می بینید. این ممکن است شامل تمایل شما به کار در سطح مدیرعامل یا شاید تأسیس یک بنگاه متعلق به شما باشد. همچنین ممکن است رویای شما در مورد گسترش مشاغل خانوادگی موجود در خارج از کشور را شامل شود. همچنین ممکن است شما علاقه مند به مطالعات و مقاطع بعدی مانند دکترا یا پست دکتری باشد، که می تواند در اینجا گنجانده شود. موارد بیشتر در این بخش می تواند شامل تمایل شما به استاد شدن یا تبدیل به یک پژوهشگر باشد. در هر صورت ، شما باید بتوانید ترسیم کنید “چگونه می خواهید با توجه به روند های نوظهور، تغییری در صنعت و کسب و کار ایجاد کنید “.

  1. چرا این دانشگاه؟

این یک پاراگراف یعنی پاراگراف ششم خاص است که در آن می توانید دانشگاه را متقاعد کنید که چگونه آنها و امکاناتشان برای پروفایل شما مناسب هستند و نیز شما یک نامزد ایده آل برای دانشگاه آنها هستید. شما باید در مورد دوره های درسی ، کار تحقیقاتی ، نام دانشکده ها و همچنین فعالیت های دانشگاهی که به شما در ارتقای رزومه علمی و شغلی شما کمک می کند، بحث کنید.

  1. بند یا پاراگراف پایانی

در بند پایانی باید تمایل و آمادگی تان را برای پیوستن به دانشگاه و رشته و مقطع مربوطه را جمع بندی نمایید. از آنجا که این پاراگراف پایانی است، باید نشان دهد که شما در رسیدن به موفقیت شایستگی دارید و از دیگران متمایزید و با کمک رشته و دانشگاه منتخب قطعاً در یک چشم انداز جهانی تغییری مهم در صنعت و کسب و کار مربوطه ایجاد خواهید کرد.

تالیف و ترجمه: دکتر آیدا میر الماسی، دکتر محسن مرادی

 

آکادمی خواندن مقالات زیر را به شما توصیه می کند:

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *