تیتر خبرها

آموزش نگارش بیزینس پلن با استاندارد جهانی Business Plan Template

متاسفانه مشاهده می شود که افراد و شرکت ها برای ارائه پروپزالی و در حقیقت یک الگوی مدون برای کسب و کار خود به سرمایه گذاران احتمالی بسیار ضعیف عمل می کنند و این ضعف وقتی نمود بیشتری پیدا می کند که سرمایه گذاران خارجی باشد. در حقیقت ما یک Business Plan Template مشخص و استاندارد مثل سایر کشور ها برای ارائه پیشنهاد کسب و کارمان به سرمایه گذاران احتمالی نداریم بنابراین آکادمی تحلیل آماری ایران( مدرسه پژوهش کمی و کیفی) تصمیم گرفت بر اساس تجربه و نیز مطالعه بیزینس پلن های ارئه شده در شرکت های معتبر جهان روش نوشتن آن را همزمان در قالب یک الگوی مدون و بخش بندی شده برای عزیزان آماده نماییم. به امید خدا این فرمت و توضیحات آن کمک کند تا عزیزان درست مثل یک پروپزال در فضای علمی که دوره آموزش آن برگزار شد، مشاهده نمایند که نوشتن یک بیزینس پلن با استاندارد جهانی نیاز به سواد و آموزش خاص دارد و هر کسی نمی تواند بدون دانش یک طرح تجاری را برای محصولات و خدمات خود به سرمایه گذاران احتمالی ارائه نماید.

بنابراین باید در بخش اول بیان کنم که یک Business Plan از یازده بخش اصلی تشکیل شده است که در این مقاله مهم هر بخش و محتویات آن با زبانی ساده تشریح شده است و امید است که این مطلب کمکی هر چند ناچیز به فضای کسب و کار کشور باشد.

  1. خلاصه اجرایی
  • نام کسب و کار
  • نشانی
  • تلفن

خلاصه اجرایی جایی است که شما ایده کلی شرکت خود را توضیح می دهید. این مکان همان جایی است که شما به خواننده (به احتمال زیاد یک سرمایه گذار یا شخص دیگری که در آن نیاز دارید) نشانه روشنی از دلیل ارسال این طرح تجاری برای آنها می دهید. این یک “بالابر آسانسور” است که شامل چند صفحه است و خلاصه آنچه راجع به کسب و کار شما است ، ارائه می شود.

نکته : آکاردمی تحلیلی آماری ایران پیشنهاد می دهد که این قسمت باید بسیار گیرا و تکان دهنده باشد

توجه داشته باشید که گرچه کل برنامه کسب و کار باید به خوبی نوشته شده باشد ، اما این بخش باید واقعاً ترکیب و دستور زبان عالی داشته باشد. این اولین قسمت از برنامه کسب و کار شما است که هر کس می خواند ، بنابراین مهم است که واقعاً “بخواند”.

در بخش سربرگ ابتدایی شما می توانید از آرم شرکت یا هر طرح دیگری که می خواهید استفاده کنید ، اما می خواهید مطمئن شوید که نام کسب و کار خود را دقیقاً در ابتدای طرح تجاری وارد کرده اید.

در بخش برنامه کسب و کار ، می خواهید با آگاهی دادن به خواننده درباره کار شما ، توجه خوانندگان را به خود جلب کنید. سعی کنید به برخی (یا همه) سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه محصولات یا خدماتی را ارائه می دهید؟
  • در کدام بخش فعالیت می کنید؟
  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • چشم انداز آینده بازار چیست؟
  • چه چیزی پیشنهاد شما را منحصر به فرد می کند؟
  • رئیس کیست؟
  • چرا شرکت شما شروع به کار کرد؟

خلاصه اجرایی مکانی برای توصیف مختصری از تجارت شما است. همچنین مناسب است که چرا این پیشنهاد را ارئه کرده اید یعنی علاوه بر سوالات بالا ، به طور خلاصه به سوالاتی از این دست پاسخ دهید:

  • آیا شما به سرمایه گذاری نیاز دارید؟
  • چقدر پول لازم دارید؟
  • پول مورد استفاده برای چیست؟
  • چگونه تجارت شما سودآور خواهد شد؟
  • چه چیزی نصیب طرف مقابل می شود؟

آخرین سوال شاید مهمترین سوال باشد. در حال حاضر ، خواننده شما فقط با خواندن برنامه تجارت به عنوان خلاصه اجرایی ، تعجب می کند که “چه چیزی برای من دارد؟” و چالش شما این است که ایم تنها پیش نمایشی (به یاد داشته باشید این یک “خلاصه” است) از مزایای پذیرش برنامه کسب و کار شما است ، در حالی که کل داستان را نمی دهد.

نکته :آکادمی تحلیل آماری ایران معتقد است که  خلاصه اجرایی همه چیز در مورد جلب علاقه است ، بنابراین گیرنده شما به خواندن ادامه می دهد.

 

  1. شرح مشاغل

در این بخش تمام جزئیات لازم درباره کسب و کار شما آورده شده است. در اینجا شما می خواهید به سوالاتی مانند “از چه زمانی شروع کردید؟” پاسخ دهید. “چرا این کار را انجام می دهید؟” و مهمتر اینکه ؛ “توسط چه کسی؟”

این مکان برای “داستان اصلی” شما است. البته این بخش باید به همان خوبی خلاصه اجرایی نوشته شود. علاقه شما به بازار چیست؟ چطور شد که به این مرحله رسیدید؟

همانطور که می توانید بگویید ، بخش شرح کسب و کار به گذشته برمی گردد – و این برای هر طرح تجاری ضروری است. در واقع به طور خلاصه قبل از رسیدن به “چرا” که به سرمایه گذاری نیاز دارید ، به آنها می گویید که از کجا آمده اید.

  1. بیانیه ماموریت

بخش بیانیه ماموریت در برنامه تجاری شما برخی از مواردی را که در خلاصه اجرایی در مورد آنها صحبت کردید گسترش می دهد. در اینجا مهمترین نکاتی است که می خواهید در بیانیه ماموریت بیان کنید شامل این موارد است.

الف) مقصد و رسالت

نتیجه نهایی را که از فعالیت تجاری می خواهید توضیح دهید. به نوبه خود آن را به مشتریان و خوانندگان خود متصل کنید.

ب) اهداف

مراحلی را که برای رسیدن به هدف خود برمی دارید توضیح دهید. خاص باشید نشان دهید که شما ایده خوبی از آنچه واقعاً برای دستیابی به اهداف شما می گیرد ، دارید.

ج) مشتریان

مخاطب هدف شما باید کاملاً مشخص باشد. در اینجا باید دقیقاً توضیح دهید که مشتری شما کیست. شما باید مشتری خود را تا جای ممکن مشخص کنید. آیا مشتری شما مشتری 18-24 ساله است؟ به چه چیز علاقمند است؟ آنها را در بهترین سطح از چقدر توانایی مالی دارد؟ و باید تا جای ممکن جزئیات را توصیف کنید.

د) صنعت

چرا خرده بازار شما جذاب است؟ آیا صنعت شما در حال رشد است؟ آیا با پیشنهاد خود آن را متزلزل خواهید کرد؟ اخلالگر هستی؟ در این بخش کاملاً توضیح دهید.

ه) نقاط قوت

در اینجا می خواهید مشخص کنید که چه چیزی شرکت شما را خاص می کند. پاسخ دهید که چرا تجارت شما با بقیه رقبا متفاوت است. چه کسی یا کسانی در تیم شما حضور دارد؟ آکادمی تحلیل آماری ایران معتقد است که: سرمایه گذاران یک تیم درجه یک را دوست دارند.

و) وضعیت مالکیت

در اینجا می خواهید وضعیت حقوقی شرکت خود را به سرمایه گذاران احتمالی خود بگویید. آیا این یک شرکت با مسئولیت محدود است (LLC)؟ آیا این یک شرکت انحصاری است ، یا مشارکتی است؟ هر موردی که باشد ممکن است بخواهید آن را برای مشتری خود توضیح دهید.

 

  1. محصولات و خدمات

این بخش برای یک برنامه تجاری موفق بسیار بسیار و باز هم می گویم بسیار مهم است. اینجاست که شما توصیف می کنید آنچه را که باید به همگان ارائه دهید.

نکته : آکادمی تحلیل آماری ایران معتقد است که دو بخش اصلی در اینجا وجود دارد که باید تفکیک شود.

حتماً شامل موارد زیر شوید:

  1. شرح دقیق محصولات و / یا خدمات شما. همانطور که مناسب می دانید احساس راحتی کنید. فراموش نکنید که قیمت و یا هزینه ها را اضافه کنید.
  2. در مرحله بعدی ، می خواهید مدتی را به تعالی ویژگی ها و مزایای محصولات و / یا خدمات خود اختصاص دهید. اوج خود را نشان دهید و به یاد داشته باشید که مشتریان منافع را دوست دارند و سرمایه گذاران احتمالی می خواهند بدانند که شما نیز این مزایا را درک می کنید.

محصولات / خدماتی که شما ارائه می دهید هسته اصلی کار شما هستند. شما واقعاً نمی توانید در اینجا موارد مرتبط را حذف کنید. سرمایه گذار احتمالی شما مطمئناً خواهان دانستن آنچه شما ارائه می دهید خواهد بود و آنها می خواهند درباره این موارد شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند به آنها باور داشته باشند.

نکته: آکادمی تحلیل آماری ایران توصیه می کند روی بخش قبل زمان زیادی بگذارید.

 

  1. طرح بازاریابی

برنامه بازاریابی یکی از مهمترین قسمتهای برنامه تجاری شماست. بازاریابی چیزی است که تجارت شما را به مخاطبان خود می رساند. بازاریابی همه چیز است.

اولین کاری که باید در قسمت برنامه بازاریابی انجام شود این است که ثابت کنید مخاطبان خود را می شناسید. تحقیقات ، تجزیه و تحلیل بازار و دانش صنعت را که در اختیار دارید ، در این بخش قرار دهید. شما به گینره پیشنهاد خود نشان می دهید که مخاطبان خود را بهتر از هر کس می شناسید ، و این باعث می شود شما به عنوان یک تجارت ایده آل برای خدمت به مخاطبان شناخته شوید.

این بخش را می توان به شش قسمت مجزا تقسیم کرد ، به شرح زیر:

  1. مخاطب هدف خود را به روشنی تعریف و توضیح دهید
  2. به طور خلاصه رقابت و رقبای خود را توصیف کنید – به ویژه آنچه شما را نسبت به آنها در انجام کار بهتر می کند
  3. جزئیات گوشه بازار خود را. کدام منطقه خاص از صنعت شما برای شما مناسب است؟با توجه به نوآوری ، به کجا فشار بازاریابی می آورید؟
  4. کانالهای توزیع خود را لیست کنید.
  5. نحوه ارتقا تجارت را توضیح دهید. از چه رسانه هایی برای تبلیغات استفاده خواهید کرد؟بودجه بازاریابی شما چقدر است؟ سرمایه گذار احتمالی شما مطمئناً می خواهد همه این ها را بداند.
  6. تصویر یا پیام خود را بیان کنید. چگونه تجارت خود را به مردم ارائه می دهید؟به خواننده خود بگویید که مشتریان شما چگونه کسب و کار شما را مشاهده خواهند کرد.

نکته : آکادمی تحلیل آماری ایران معتقد است که برنامه بازاریابی ضروری است. اطمینان حاصل کنید که در برنامه کاری خود به آن توجه زیادی کرده اید.

  1. برنامه عملیاتی

این بخش از برنامه تجاری شما باید جزئیات عملکرد روزانه شما را بیان کند. این مهم است؛ سرمایه گذاران احتمالی شما می خواهند بدانند که شما در مورد فعالیت روزانه کسب و کار خود تأمل کرده اید.

در اینجا ، شما می خواهید منابع مختلف ، پرسنل و املاک و مستغلات مربوط به اجرای فعالیت های تجاری خود را توصیف کنید.

در اینجا برخی از مواردی که می خواهید در بخش برنامه عملیاتی بگنجانید:

  • محل
  • لجستیک
  • قوانین و مقررات
  • پرسنل
  • فهرست
  • زنجیره تامین
  • حسابهای قابل پرداخت / دریافت

نکته :آکادمی تحلیل آماری ایران معتقد است که بخش برنامه عملیاتی باید این احساس را در خوانندگان شما ایجاد کند که به همه چیز فکر کرده اید.

  1. سازمان مدیریت

در این بخش ، ساختار مدیریت درون سازمان خود را با جزئیات بیان کنید. سرمایه گذاران احتمالی مشتاقانه می خواهد بدانند که چه کسی در تجارت شما است.

در اینجا مواردی است که باید مطمئن شوید که در اینجا لیست کرده اید:

  • هيئت مدیره
  • مشاوران
  • حسابداران
  • وکلا
  • مشاوران
  • پرسنل دیگر

به یاد داشته باشید ، لازم نیست همه را مثلا تا نگهبانان با انبارداران و… لیست کنید ، اما می خواهید در این بخش دقیق باشید و به مشتری احتمالی خود اطلاع دهید که شما فقط آن جا کار نمی کنید و یک تیم در محل دارید.

 

  1. برنامه مالی

برنامه مالی یکی از مهمترین ، مهمترین و مهمترین قسمتهای برنامه کسب و کار شما است . این بخشی است که خواننده شما از نزدیک به آن توجه خواهد کرد ، و آنها انتظار دارند که شما نیز توجه زیادی به این بخش داشته باشید.

این بخش را با گفتن سرمایه گذار احتمالی در مورد بودجه ای که تاکنون دریافت کرده اید شروع کنید. از کجا آمده است؟ جمعاً چقدر است؟ در وهله اول و مهمتر درباره سرمایه خود و منابع آن بیان کنید

نکته:آکادمی تحلیل آماری ایران همیشه در این قسمت از یک نرم افزار مثل اکسل استفاده می کند.  حتماً یک صفحه اکسل جریان نقدی همراه داشته باشید ، آنچه را که درمقابل مبلغی که می خواهید هزینه کنید ، نشان می دهد. این صفحه گسترده اکسل به شما امکان می دهد مقادیر مربوط به کلیه وجوه نقد ورودی و خروجی را وارد کنید. فرمول های داخل سلول را برای مبادلات پول وارد کنید.

این بخش همچنین محلی است که شما می توانید سود و ضرر خود را برای حداقل 12 ماه آینده برنامه ریزی کنید. از این صفحه اکسل می توان در ارتباط با صفحه گسترده اکسل جریان وجه نقد استفاده کرد. اگر مشاغل شما قصد دارد برای سال اول (یا دو یا سه) ضرر داشته باشد ، باید این نکته را در این بخش روشن کنید ، و یک مدل سال سودآور را برای اندازه گیری اضافه کنید. فقط حتماً توضیح دهید که برنامه کاری شما همیشه ضرر و زیان ندارد.

آکادمی تحلیل آماری ایران می تواند نمونه هایی از این بخش   صفحات گسترده اکسل برای جریان وجوه نقد، سود / تحلیل از دست دادن، سود / زیان نمودار، و تحلیل نقطه سر، و….برای عزیزان آماده نماید.  

مثال صفحه گسترده اکسل جریان نقدی

سال مالی و PV جریانات نقدی

اگر تاریخ در “سال مالی آغاز می شود” تغییر کند ، تاریخ ها به طور خودکار تغییر می کنند. البته این ها تنها مثال است برای اسنکه جای خالی اسن موارد و تجزیه و تحلیل ها را در بیزینس پلن های ضعیف داخلی می بینیم.

 

وجوه دریافتی ، هزینه ها ، جریان نقدی خالص

Cash Received  بخشی است که در آن شخصی می تواند کلیه ورودی های نقدی ناشی از فعالیت های مختلف مانند عملیاتی یا مالی را ثبت کند. خروجی های نقدی در هزینه ها ثبت می شود.

با استفاده از این دو بخش به راحتی می توان یافت: جریان نقدی خالص = جریان نقدی – خروج پول نقد.

من همچنین دو بخش اضافه کردم ، که نشان می دهد در اوایل ماه چه مقدار پول بود و در پایان چه مقدار موجود است. مانده موجودی نقدی ماه قبل به قسمت موجود نقدی ماه بعد منتقل می شود.

 حتما باید با تجزیه و تحلیل سود و زیان را به صورت مرتب محاسبه کرد برای گینره پیشنهاد این نتایج و جداول بسیار اهمیت دارد.

نمودارهای تجزیه و تحلیل سود / ضرر

ایجاد نمودار:

به بخش نمودار ها که در کلاس های مختلف آکادمی تحلیل آماری زیاد مراجعه کرده ایم میرویم و با رسم نمودار های مناسب، داده هایی را که می خواهید ارائه دهید را برجسته کنید. برچسب نمودار دارای گزینه های متنوعی است که به شما در بهبود شکل و سبک نمودارها کمک می کند.

براحتی نمودار ها را به برنامه های دیگر منتقل می کنیم و انواع تحلیل هایی که البته نیاز به آموزش دارد و جای بحث آن در اینجا نیست را ارائه می کنیم.

 

 

این جدول ها برای ارزیابی سریع تأثیر سناریوهای مختلف بر نقاط سر به سر مفید است. برای مقایسه راحت تر می توانید جدول آنالیز را کپی کرده و آن را در کنار یکدیگر جای گذاری کنید.

  1. نتیجه گیری / دعوت به عمل

آخرین قسمت برنامه کسب و کار شما یک نتیجه گیری است که در حالت ایده آل باید شامل یک فراخوان برای اقدام عملی باشد.  در نهایت شما تعیین می کنید که اگر علاقمند هستند مثلا با دکمه ی فرود روی سیستم آن را تایید کنند یا به شما ایمیل بزنند و یا سنتی تر مثلا تلفن بزنند و قرار های بعدی گذاشته شود. در واقع دوست دارید خواننده طرح کسب و کار شما پس از اتمام سند انجام دهد. در نهایت ، شما می خواهید خواننده از نظر تجاری سرمایه گذاری شما را انجام دهد و می توان آن را با CTA انجام داد که در مقالات بعدی تشریح می کنیم.

  1. بیانیه محرمانه بودن

برنامه کاری شما بسیار محرمانه است ، درست است؟ اگر چنین باشد ، این شما هستید که باید مطمئن شوید این مورد برای کسانی که طرح تجاری را دریافت می کنند به وضوح بیان شده است. یکی از راه های محافظت از تجارت و مالکیت معنوی آن (IP) ، درج بیانیه محرمانه یا عدم افشای اطلاعات (NDA) در برنامه تجاری شما است.

نکته: در هر صورت آکادمی تحلیل آماری ایران خصوصا در این معتقد است که باید یک امضای الکترونیکی و یا هر روش دیگری که طرح شما را محرمانه یا ایمن نگاه می دارد، داشته باشد. در هر صورت ، باید حداقل به گیرنده خود اطلاع دهید که اطلاعات مندرج در طرح تجاری شما مال شما است و حقوق آن محفوظ است.

  1. ضمیمه ها

آخرین چیزی که باید به برنامه کاری شما اضافه شود ، هرگونه اطلاعات اضافی است که ارزش افزودن دارد ، اما شاید برای خود برنامه ضروری نباشد.

نکته: تجربه آکادمی تحلیل آماری نشان می دهد که در این بخش ، به اضافه کردن اینفوگرافیک ، عکس یا مجموعه داده های پیچیده ای بپردازید که ممکن است بخشهای دیگر را در برنامه کاری شما بهم ریخته باشد. البته اگر می خواهید این ضمیمه ها را در کل سند طرح تجاری یادداشت کنید.

برگرفته از کتاب روش پژوهش عملگرا، مرادی، محسن. میرالماسی، آیدا، آکادمی تحلیل آماری ایران، 1398، چاپ اول

محسن مرادی و آیدا میرالماسی

مقالات زیر را مطالعه کنید

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *