تیتر خبرها
bib

فایل bib چیست؟

فایل bib چیست؟

متاسفانه اکثر محققین در هنگام ارسال مقالات خود به ژورنال های معتبر با یک مشکل بزرگ روبرو می شوند و این مشکل در حقیقت درخواستی است که داوران و ویراستاران از آن ها خواستار هستند. در واقع آن ها یک فایل جدا از اطلاعات کتاب شناسی محققین در آن مقاله را خواستار هستند که به اختصار فایل bib خوانده می شود. بگذارید اندکی به عقب برگردیم و چند واژه را که به اشتباه در بین محققین مرسوم است را باز نماییم.

سه واژه reference و Citation و  Bibliography ملاحظه شده که گهگاه بجای هم و به اشتباه استفاده می شود. زمانی که شما در مقاله و یا هر مطالعه دیگر به یک شکل، بخش یا جدول و غیره در آن مطالعه ارجاع می دهید در حقیقت reference به آن بخش یا جدول یا شکل گفته می شود، اما اگر این ارجاع و رفرنسینگ به مطالعه دیگران باشد این عمل را cite کردن یا ارجاع به Citation آن مطالعه می نامیم. حال در یک مطالعه ما شاهد این Citation ها در پاراگراف ها و بخش های مختلف کار هستیم و باید فهرست آنها را به همراه اطلاعات تکمیلی تر در پایان مقاله یا هر مطالعه دیگر وارد نماییم. به این فهرست از اطلاعات کتاب شناسی  Bibliography گته می شود.(مرادی، 1395)

در مقالات قبل و نیز کلاس های آکادمی تحلیل آماری ایران با نرم افزار های سازماندهی منابع و اطلاعات کتاب شناسی مثل mendeley و zotero و endnote آشنا شدیم و دیدیم این نرم افزار ها چه توانایی های بالایی در مورد سرچ مقالات و گرفتن اطلاعات Citation  و نیز cite دادن به بخش های مختلف و در پایان عملیات خودکار ایجاد لیست های Bibliography در انتهای مطالعه شخص برخوردار هستند. اما در زمانه کنونی و با رشد نرم افزار های حروف چین شاید بیراه نباشد اگر بیان کنیم وظیفه اصلی این نرم افزار ها ایجاد فایل های ویژه ای از اطلاعات کتاب شناسی مقالات افزارد است که اصطلاحا فایل bib خوانده می شود و اکنون تمامی ژورنال های معتبر برای پذیرش مقاله محقق آن را درخواست می کنند.

یک فایل bib در واقع یک پایگاه داده از مراجع (Bibliography Database) شماست که هر مرجع در آن به عنوان یک رکورد از این پایگاه داده با قالبی خاص ذخیره می‌شود. به هر رکورد یک مدخل(Entry) گفته می‌شود. فایل زیر یک مثال از فایل bib است و میبینیم هر مطالعه با کرکتر @ آغاز می شود و سپس کروشه ای باز و آی دی آن مطالعه در آن وارد شده است و در حقیقت نرم افزار های حروف چین برای نگارش مقالات و رساله ها و … به این آی دی برای فهرست نمودن و عملیات خودکار فراخوانی آن ها نیاز دارند.

@article{Sh:1,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02.50)},

journal = {Israel Journal of Mathematics},

review = {MR 40-7102},

pages = {187–202},

title = {{Stable theories}},

volume = {7},

year = {1969},

},

 

@article{Sh:2,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(05.04)},

journal = {Journal of Combinatorial Theory},

review = {MR 39-2652},

pages = {298–300},

title = {{Note on a min-max problem of Leo Moser}},

volume = {6},

year = {1969},

},

 

@article{Sh:3,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02.50)},

journal = {Annals of Mathematical Logic},

review = {MR 44-2593},

pages = {69–118},

title = {{Finite diagrams stable in power}},

volume = {2},

year = {1970},

},

 

@article{Sh:4,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02.50)},

journal = {Journal of Symbolic Logic},

review = {MR 44-52},

pages = {73–82},

title = {{On theories $T$ categorical in $|T|$}},

volume = {35},

year = {1970},

},

 

@article{Sh:5,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02.35)},

journal = {Israel Journal of Mathematics},

review = {MR 41-6674},

pages = {75–79},

title = {{On languages with non-homogeneous strings of quantifiers}},

volume = {8},

year = {1970},

},

 

@article{Sh:6,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02.50)},

journal = {Pacific Journal of Mathematics},

review = {MR 42-2932},

pages = {541–545},

title = {{A note on Hanf numbers}},

volume = {34},

year = {1970},

},

 

@article{Sh:7,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02H13)},

journal = {Journal of Symbolic Logic},

review = {MR 48:3735},

pages = {83–84},

title = {{On the cardinality of ultraproduct of finite sets}},

volume = {35},

year = {1970},

},

 

@article{Sh:8,

author = {Shelah, Saharon},

ams-subject = {(02H05)},

journal = {Israel Journal of Mathematics},

review = {MR 46:1581},

pages = {193–198},

title = {{Two cardinal compactness}},

volume = {9},

year = {1971},

},

این روش ممکن است در آغاز کمی کار بیشتری بخواهد، ولی در پایان به سرعت کار می‌افزاید. گذشته از این، اگر کنفرانس‌ها یا مجله‌های گوناگون برای نوشتن مراجع، قالب‌ها یا قراردادهای متفاوتی داشته باشند (مثلاً در ترتیب مراجع، ترتیب نام نویسنده‌های هر مرجع، بزرگی و کوچکی حروف و نحوه‌ی چینش اجزاء مرجع) و شما می‌خواهید مقالاتی در یک موضوع را آماده نمایید، لازم نیست قالب مراجع را در هر سند خود به صورت جداگانه تغییر دهید. در این حالت به کمک سبک‌های BibTeX خواهید توانست تنها با تغییر یک پارامتر در پرونده‌ی ورودی خود، مراجع را مطابق قالب موردنظر تنظیم کنید. بیشتر مجلات و کنفرانس‌های معتبر یک پرونده‌ی سبک (BibTeX Style) با پسوند bst در وب‌گاه خود می‌گذارند که برای همین منظور طراحی شده است.

به جز نوشتن مقالات این سبک‌ها کمک بسیار خوبی برای تهیه‌ی مستندات علمی همچون پایان‌نامه‌هاست که فرد می‌تواند هر قسمت از کارش را که نوشت مراجع مربوطه را به بانک مراجع خود اضافه نماید. با داشتن چنین بانکی از مراجع، وی خواهد توانست به راحتی یک یا چند ارجاع به مراجع و یا یک یا چند بخش را حذف یا اضافه ‌نماید؛ مراجع به صورت خودکار مرتب شده و فقط مراجع ارجاع داده شده در قسمت کتاب‌نامه خواهندآمد. قالب مراجع به صورت یکدست مطابق سبک داده شده بوده و نیازی نیست که کاربر درگیر قالب‌دهی به مراجع باشد.

محققین عزیز برای آموزش درست نگارش مقالات isi خود و کار با نرم افزار های سازماندهی منابع و اطلاعات کتاب شناسی مثل mendeley و zotero و endnoteو نیز نرم افزار های حروف چین مثل LaTeX میتوانند در دوره های بین المللی آکادمی تحلیل آماری ایران با مدرک بین المللی از انگلستان، اتریش و آمریکا مراجعه نمایند و قدم در دنیای لذت بخش تحقیق و پژوهش با رویکرد بین المللی گذارند.

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *