تیتر خبرها

راهنمای عملی نمونه گیری در تحقیق آمیخته

راهنمای عملی نمونه گیری در تحقیق آمیخته

پیش از این در مقالات گذشته پیرامون روش های نمونه گیری و نیز حجم نمونه در تحقیقات با رویکرد کمی و یا کیفی به صورت مکرر صحبت شده است. در این مقاله نکاتی برای اینکه طرح نمونه گیری به شیوه آمیخته به اندازه کافی جامعه مورد نظر را تحت پوشش قرار دهد و ارزش و اعتبار کلی پژوهش را تقویت نماید، آورده شده است.

نکته اول) طرح نمونه گیری باید از سوال پژوهش نشآت گیرد. آیا هدف مطالعه، آزمایش و آزمون فرضیه است یا برای فهمیدن تجربه ذهنی برای رسیدن به این اهداف، انگیزه های دیگری ممکن است در مطالعه وجود داشته باشد. به منظور اینکه مشخص شود یافته های مطالعه اعتبار دارند محقق ممکن است از طرح شیوه ی آمیخته دوگانه انتقاد کند که شامل هر دو جزء نمونه گیری کمی و کیفی است. یا ممکن است یافته های تحقیق را با استفاده از طرح نمونه گیری متوالی گسترش دهد. در واقع اهداف و انگیزه های انجام مطالعه نقش مهمی در طرح نمونه گیری دارد.

نکته دوم) آیا اندازه نمونه برای پاسخ به مسئله پژوهشی با توجه به طرح کلی پژوهش کافی است. اگر محقق به تعمیم به جامعه هدف بزرگتری که ازآن نمونه خاص به دست میآید علاقمند باشد در این صورت نمونه ی تصادفی با اندازه خاص برای آزمون آماری یافته های پژوهشی ضروری است. اگر هدف پژوهشی ارائه مفهوم تحلیلی باشد در این صورت تعداد کافی از موارد برای رسیدن به اشباع پدیده ی اجتماعی خاص لازم است(اونگبازی و کالینز، 2007)

نکته سوم)  به چه میزان طرح نمونه گیری به محقق اجازه می دهد نتیجه گیری های خاص را در مورد مطالعه با رویکرد آمیخته انجام دهد. برای مثال، اگر محقق تعمیم های آماری انجام دهد آیا آن ها توسط طرح نمونه گیری تضمین شده اند. اگر تعمیم های آماری از یافته های کیفی و کمی برای جامعه هدف به دست آیند این نکته مهم است که نمونه های کمی و کیفی از جامعه هدف مشترک و بطور تصادفی انتخاب شوند(جانسون، 2006)

نکته چهارم) آیا طرح های نمونه گیری از خط مشی های اخلاقی تبعیت می کند. این موضوع به ویژه در طرح های با رویکرد آمیخته که روش های کیفی و کمی در آن به توالی انجام می شوند و در آن نمونه کیفی به طور مستقیم از نمونه کلی حاصل می شود بسیار مهم است. آیا تمامی افراد شرکت کننده در مطالعه کمی رضایت خود را به شرکت در مطالعه کیفی آتی و یا بالعکس اعلام کرده اند(دلاور، 1394)

محسن مرادی

خواندن مقالات مرتبط

انواع نمونه گیری در پژوهش کیفی

نمونه گیری موارد خاص و یگانه

روش نمونه گیری و حجم نمونه در تحقیقات کیفی

مطالب سایت بدون ذکر منبع کپی نشود

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. فوق العاده بود…ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *