تیتر خبرها
دوره لیزرل

لیزرل چیست ؟

آنالیز ساختار کوواریانس یا مدل های لیزرل برای اولین بار توسط باک (Bock) و باگ من (Bargman) برای توصیف روش تحلیل عاملی تائیدی (confirmatory factor analysis) بکار گرفته شد. این روش تلاش می کند که روابط بین مجموعه ای از متغیرهای عینی مشاهده شده (observed variables) را در قالب تعداد محدودتری متغیرهای نهفته (latent variables)، بیان کند. کاربرد روش تحلیل ساختار کوواریانس معمولاً نیازمند بکارگیری مدل ها و توابع پیچیده ریاضی و بیشینه کردن (maximization) توابع برای چندین متغیر است. در مسیر حل چنین مشکلی جورسکاگ و سوربم (Sorbom) طی سال های ۱۹۷۶، ۱۹۷۷، ۱۹۸۱، ۱۹۸۸، ۱۹۸۹ نرم افزار کامپیوتری به نام LISREL را توسعه دادند. توسعه این نرم افزار نقش اساسی در پذیرش و کاربرد روش تحلیل ساختار کوواریانس داشته است، این مدل ها به نام مدل های لیزرل (LISREL MODELES) مشهور شده اند.

نرم افزار لیزرل (LISREL) یک محصول نرم افزاری است که به منظور برآورد و آزمون مدلهای معادلات ساختاری طراحی و از سوی شرکت بین المللی نرم افزار علمی (SSI) به بازار عرضه شده است. این نرم افزار با استفاده از همبستگی و کوواریانس بین متغیرهای اندازه گیری شده، می‌تواند مقادیر بارهای عاملی، واریانسها و خطاهای متغیرهای مکنون را برآورد یا استنباط کند، و از آن می‌توان برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل مسیر (مدل یابی علّی با متغیرهای مکنون) استفاده کرد.

لیزرل Lisrel مخفف linear structural relations است. نرم افزار تحلیل آماری لیزرل LISREL جهت محاسبات تحلیل عامل و مدل معادلات ساختاری استفاده می‌شود. نرم افزار لیزرل Lisrel مکمل نرم افزار SPSS است که در علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده می شود. این نرم افزار کارهای گرافیکی را بهتر از نرم افزار SPSS انجام می‌دهد.

مهم ترین ویژگی برنامه لیزرل فراهم کردن امکانات خود برای حل طیف گسترده ای از مدل ها برای تجزیه و تحلیل متغیرهای پنهان (LVS) است. در علوم اجتماعی و به طور فزاینده در پژوهش های سلامت پزشکی و عمومی، مدل LV یک ابزار آماری ضروری است. چارچوب مدل لیزرل بر اساس روابط میان متغیرهای پنهان بنا نهاده شده است.

مدل های خروجی لیزرل در عمومی ترین شکل آن شامل دو بخش است: مدل اندازه گیری و مدل معادلات ساختاری.

مدل اندازه گیری نشان می دهد متغیرهای پنهان و یا سازه فرضی توسط متغیرهای مشاهده شده با هم همبستگی دارد که آن خواص اندازه گیری(روایی و اعتبار) متغیرهای مشاهده شده را توصیف می کند.مدل معادلات ساختاری که روابط میان متغیرهای نهفته را مشخص می کند.

تام کارگاه:کارگاه 15ساعته آموزش نرم افزار لیزرل(Lisrel) با رویکرد نگارش مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه ها

زمان:پنج شنبه و جمعه 29و30 بهمن ماه

پنج شنبه ساعت 13 تا 20

جمعه ساعت 11 تا 19

هزینه ثبت نام دانشجویی:200 هزار تومان

مدرس:دکتر محسن مرادی

محل تشکیل:آکادمی تحلیل آماری ایران

کارگاه کاربردی مهارتی و تضمینی می باشد

رزرو با:09100071804

فرم ثبت نام کارگاه

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *