تیتر خبرها

ایمپکت فاکتور

ایمپکت فاکتور 

Impact Factor که در کشور ما معمولا به ای اف IF شهرت دارد به عنوان رتبه و سطح ارجاعات مقالات دیگر به مقالات یک مجله در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر میزان ایمپکت فکتور نشان از سطح علمی یک مجله دارد و هرچه قدر این میزان بیشتر باشد می توان گفت که مقاله های این مجله بیشتر مورد توجه پژوهشگران بوده و استناد بیشتری نیز به آن داده اند. ایمپکت فاکتور مجلات به صورت سالانه برای مجلاتی که در لیست مجلات تامسون رویترز قرار دارند تعیین می شود. در انتهای هر سال، مجله های تحت پوشش فهرست نویسی ISI که در فهرست (Web of Science=WOS) و یا (Web of Knowledge=WOK) قرار گرفته اند، ارزیابی می شوند.  این ای اف به مدت یک سال هم معتبر بوده و بسته به میزان ارجاعات هرسال ممکن است کم یا زیاد شود و یا حتی میزان ایمپکت خود را از دست بدهد.

 ای اف یا ایمپکت فاکتور مجلات چگونه محاسبه می شود؟

ایمپکت مجلات از تقسیم کلیه ارجاعات یک ساله یک مجله به مقالات چاپ شده در دوسال اخیر به دست می آید. به عنوان مثال اگر به مقالات مجله Knowledge Management در سال 2015 جمعاً 36 ارجاع صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال 2013 تعداد 29 مقاله و در سال 2014 تعداد 30 مقاله چاپ شده باشد، ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور آن مجله از تقسیم 36 بر 59(تعداد کل مقالات چاپ شده در دو سال اخیر) به دست می‌آید که 61/. است. این عدد نشان می دهد که به طور میانگین به هر مقاله از مجله    61/.  دفعه ارجاع داده می شود. بنا براین ایمپکت مجله ذکر شده از تقسيم تعداد ارجاعات یک سال مورد نظر به تعداد مقالات چاپ شده دو سال قبل بدست مي آيد.

ضریب آنی یا Immediacy index چیست؟

در فارسی به Immediacy index ضریب آنی یا  ضریب فوریت گفته می شود. عبارتست از تعداد ارجاعات مجلات دیگر به مقاله های یک مجله خاص در یک سال  تقسیم بر تعداد چاپی در همان سال در مجله مذکور. به عنوان مثال اگر تعداد مقالات چاپی در مجله Knowledge Management  در سال 2015 بالغ بر 30 نسخه باشد و میزان ارجاعات به این مقاله در همان سال  30 تعداد باشد ضریب آنی ا این مجله 1 خواهد بود و برعکس ضریب تاثیر به دو سال قبل وابسته نیست و آنی می باشد.

شاخص نیمه عمر استناد  یا Cited Half-Life چیست؟

شاخص نیمه عمر استناد (Cited Half-Life) نیمه عمر ارجاعات یا نیمه عمر استناد است و به صورت تعداد سال هایی است که از سال ارزیابی باید به عقب برگشت تا شاهد پنجاه درصد کل ارجاعات به مجله در سال مورد ارزیابی باشیم. به عبارت دیگر، این شاخص مدت زمانی که نیمی از کل استنادات به آن مجله صورت پذیرفته باشد را نشان می دهد و در حقیقت سرعت کاهش میزان ارجاعات به مجله را بیان می کند.

وب سایتهایی برای چک کردن میزان ایمپکت فکتور(Impact Factor) مجلات

برخی از مجلات میزان ای اف خود را به دروغ در وب سایت ثبت کرده و یا ممکن است ایمپکت سالهای قبلی خود را برای تبلیغات در وب سایت خود درج می کنند. پژوهشگران باید مراقب مجلات گمراه کننده بوده و با اطلاعات دقیق ژورنال مورد نظر خود را انتخاب کنند. پژوهشگران برای اطلاع از ایمپکت به روز و صحیح مجلات می توانند از وب سایتهای زیر استفاده کنند.

SJR: www.scimagojr.com
Bioxbio: www.bioxbio.com

CiteFactor: www.citefactor.com

http://www.impactfactorsearch.com

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *