تیتر خبرها
Introductory Lesson. Finding Topic and Main Idea.

راه های انتخاب موضوع پایان نامه

راه های انتخاب موضوع پایان نامه و پژوهش

روشهای متعددی برای انتخاب موضوع پژوهش و پایان نامه وجود دارند که در اینجا برخی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای انتخاب موضوع پژوهش را مورد بررسی می نماییم:

1-تجربه شخصی:می توانید موضوعی را بر اساس اتفاقی که برای شما یا کسانی که می شناسید رخ داده، انتخاب کنید. برای مثال امکان دارد در حین کار در یک کارخانه، با فراخوان اعتصاب از جانب اتحادیه محلی روبه رو شوید. ممکن است احساس شدیدی نسبت به هیچ یک از دو طرف(اتحادیه و مدیریت کارخانه) نداشته باشید. اما ، ناگزیر شوید از یک طرف جانبداری کنید. شما شاهد ایجاد تنش و احساس خصومت میان مدیریت و کارکنان خواهید بود. بر اساس این تجربه می توان “اتحادیه های کارگری یا نیروی کار سازمان یافته” را به عنوان موضوع پژوهش انتخاب کرد.

2-کنجکاوی حاصل از برنامه های رسانه: گاهی به سبب خواندن روزنامه یا مقاله مجله ای و یا مشاهده یک برنامه تلویزیونی، سوال هایی برای شما به وجود می آید. آن چه که خوانده اید، سوال هایی را برایتان پیش می آورد یا شما را به تکرار یافته های پژوهشی دیگران ترغیب می کند. برای مثال ممکن است در روزنامه نیوزویک درباره موضوع بی خانمانی، مقاله ای مطالعه کرده باشید، اما واقعا درباره افراد بی خانمان شناخت چندانی نداشته باشید و ندانید آنان چرا بی خانمان شده اند. آیا بی خانمانی همیشه مسئله ساز است؟ و مواردی مانند آن. بر اساس این تجربه می توان “بی خانمانی” را به عنوان موضوع پژوهش انتخاب کرد.

3-وضعیت دانش در یک رشته علمی: پژوهش بنیادی برخاسته از یافته های جدید پژوهشی و نظریه هایی است که درصددند مرزهای دانش را درنوردند. هنگامی که تبیین های نظری شرح و توسعه داده می شوند، در این صورت پیشرفت علم مستلزم پاسخ گویی به مسائل یا سوال های معینی است. هنگامی که چنین مسایلی شناسایی و مطالعه شوند علم رشد می کند. برای مثال امکان دارد نگرش های موجود نسبت به مجازات اعدام را مطالعه کنید و متوجه شوید که پژوهش ها حاکی از باور اساسی مدافعان مجازات اعدام به شرارت ذاتی مجرمان است. ممکن است به این نکته پی ببرید که تا کنون کسی بررسی نکرده که آیا افراد متعلق به گروه های مذهبی معین که چنین باوری(ذاتی بودن شرارت مجرمان) را ترویج می کنند، از مجازات اعدام دفاع می کنند یا خیر؟ تا کنون کسی موقعیت جغرافیایی این گروه های مذهبی را بررسی کرده است یا خیر؟ به منظور افزایش دانش در این زمینه می توان “مجازات اعدام و اعتقادات مذهبی مناطق گوناگون” را به عنوان موضوع پژوهش انتخاب کرد.

4-حل یک مشکل: موضوع پژوهش های کاربردی اغلب با مشکلی آغاز می شوند که نیاز به یک راه حل دارند. برای مثال شما ممکن است مشاور دانشجویان در زمینه امور خوابگاه باشید و به عنوان بخشی از شغل خود بخواهید به دانشجویان جدید کمک کنید تا روابط دوستانه مناسبی با یکدیگر برقرار کنند. در این حالت مسئله ایی که باید حل شود “ایجاد روابط دوستانه دانشجویان جدید” است که می تواند به عنوان موضوع پژوهش انتخاب شود.

5- مزیت اجتماعی: این واژه توسط سینگلتون و همکاران وی(1998) ارایه شد. این واژه به این معنا است که انجام پارهای از پژوهش ها می تواند به عنوان یک فرصت شغلی تلقی شود. برای مثال امکان دارد در این زمینه مطالعه کنید که پول زیادی برای انجام پژوهش هایی در مورد خانه سالمندان تخصیص داده می شود. افراد کمی به انجام این پژوهش ها علاقمند هستند. در این صورت، شما می توانید به خاطر نیاز یا احساس خود به کسب یک فرصت شغلی پژوهشی را با موضوع “خانه سالمندان” انجام دهید.

6- ارزش های شخصی: شماری از افراد شدیدا به یک سری ارزش های مذهبی، سیاسی و اجتماعی متعهد می باشند. برای مثال شما ممکن است به شدت به تساوی نژادی پایبند باشید و زمانی که درباره تبعیض نژادی مطلبی بشنوید، سخت عصبانی شوید. بر اساس این باور شخصی ممکن است پژوهشی را با موضوع “تبعیض نژادی” انجام دهید.

7-وقایع روزانه: موضوع های بالقوه می توانند از میان تجارب روزانه، گفتارهای کهن، داستان ها، آهنگ ها، آمارها  و آنچه دیگران می گویند( به ویژه کسانی که با شما مخالفند) پیدا شوند. برای مثال امکان دارد آگاه شوید که در بازی بسکتبال مزایای بازی در خانه بسیار مهم است . بر این اساس  می توانید آن را به عنوان موضوع پژوهش خود در نظر بگیرید.

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *