تیتر خبرها

تبدیل پایان نامه به کتاب

تبدیل پایان نامه به کتاب

برای بسیاری از شرکت کنندگان در کلاس های آکادمی تحلیل آماری ایران همواره این سوال وجود دارد که چکونه می توان تبدیل پیان نامه به کتاب را انجام داد؟ سوال اصلی در این مورد آن است که آیا پایان نامه را باید نزدیک به شکل کتاب تولید کرد یا نه؟ برخی پرسش های مربوط به تصمیم تبدیل پیان نامه به کتاب را باید به دقت مورد توجه قرار داد و به ترتیب زیر به آنها پاسخ گفت:

  1. آیا مواد و یافته ها یا فرمول بندی های نظری که در پایان نامه به تفضیل بیان شده اند ارزش آن را دارند که برای طیف گسترده تر مخاطبان بازنوشته شوند؟ برخی پایان نامه ها ماهیتا مناسب ارائه به صورت کتاب اند. برخی دیگر به رغم اهمیت شان از دید متخصصان مناسب این کار نیستند و فقط بخش هایی از آن ها را می توان به صورت کتاب منتشر کرد تا بعدها مورد استفاده قرار گیرند.
  2. اگر مباحث یا مفاهیمی را برای داخل کردن در کتاب مهم تلقی کنیم چگونه باید تعیین کرد که کدام ها مرتبط و مناسب اند؟
  3. آیا برای برگرداندن پایان نامه به کتاب وقت و نیروی کافی داریم؟ آیا واقعا هنوز به موضوع علاقمندیم؟ آیا از موضوع پایان نامه سیر و دلزده نشده ایم؟ آیا در این پایان نامه به اصطلاح همه هنرمان را نشان داده ایم یا آنکه باید از آن جدا شویم و به سراغ موضوع و عرصه های جالب تر برویم؟ البته اگر به انجام کار علاقه کافی داشته باشیم رضایت شخصی بسیار برایمان به همراه خواهد داشت. بخشی از تعهد و رضایت حاصل از آن می تواند از حس ادای دین به مخاطبان حاصل شود؛ مخاطبانی که باید از آن چه در نتیجه پژوهش معلوم شده آگاه شوند.
  4. غیر از این ها پرسشی دیگر هم هست که برای بسیاری مطرح است: به فرض وجود علاقه و وقت، ارزشش را دارد که برای پیشرفت حرفه ای به تبدیل پایان نامه به کتاب دست زد؟ در برخی رشته ها نوشتن کتاب اهمیت ندارند، بلکه چاپ و انتشار مقاله در مجله های معتبر بیشتر حیثیت می آورد.اما متخصصان در برخی عرصه ها نظیر علوم اجتماعی( به ویژه به هنگام استخدام در مقام عضو هیئت علمی یا به هنگام ارتقا) می دانند که داشتن کتاب بیش تر از داشتن مقاله ارزش دارد.

پس از لحاظ کرد این پرسش ها و نیز گاه پس از آن که طرف مشورت یا استاد راهنما و دوستان و حامیان یا دیگر نزدیکان مانع انسان یا موجب سردرگمی او قرار گیریم، باز این پرسش مواجه ایم که چگونه پایان نامه را به کتاب برگردانیم و تبدیل پیان نامه به کتاب را انجام دهیم. کوشش برای جواب دادن به این پرسش می تواند بسیار بر تصمیم ما اثر بگذارد زیرا تبدیل پایان نامه به کتاب متضمن بازنگری و دقت و تلاش است. برای تبدیل پایان نامه به کتاب نویسنده باید خوب به مخاطبانش بیاندیشد. همچنین باید با دقت مفاهیم، موضوع ها و فرمول بندی های نظری را که مورد توجه مخاطبانش است، بسنجد. این نوع ملاحظات مسئله سبک را مطرح می سازد. در اینجا باید از خود بپرسم از چه قالبی باید برای بیان استفاده کنیم؟ آیا فرمول بندی های  نظری را در مرکز توجه قرار دهیم و مطالب توصیفی را ذیل آن بیاوریم یا باید بین این دو موازنه برقرار کنیم؟ آیا بایستی پایان نامه اصلی را بی کم و کاست مطرح کنیم و از فرمول بندی های نظری موجود برای آن استفاده کنیم یا آنکه باید آن را با احتیاط و حتی به صورت تلویحی مطرح سازیم؟ ملاحظات مربوط به سبک، تصمیم در باب نوع و سطح واژگانی را که باید مورد استفاده قرار دهیم ضروری می سازد.

چنانچه پیش از این گفتیم توضیحات نظری را باید در اصل اثری که می نویسیم، بیاوریم. این کار را می توان با افزدون موادی انجام داد که در یادداستهای تحلیلی شکل گرفته است اما از پایان نامه حذف شده است؛ و نیز با اندیشیدن به جنبه های نظری فرمول بندی هایی که بدون توضیح، مبهم و ناکامل و یا حتی ناسازگار رها شده اند. همچنین در کتاب نویسنده چه بسا بخواهد پیامدهای پژوهش خود را برای ادبیات نظری با تفضیل بیشتری مورد بحث قرار دهد و حتی شاید بخواهد کاربردهای یافته هایش را برای پژوهش های آینده و شاید کمک به اهل عمل و سیاستگذاران توضیح دهد. هر یک یا تمام این موارد نیازمند دقت و تلاش و نیز بازاندیشی بسیار در باب تحلیل ها و تبیین های پیشین است. بسیاری پژوهشگران تجربه بازنویسی و تهیه کتاب را فوق العاده پرثمر یافته اند و برخی نیز پایان نامه خود را عمدتا برای ارتقا و شهرت شخصی و پول درآوردن از سرمایه گذاری قبلی خود در تحقیق به کتاب تبدیل کرده اند.

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *