تیتر خبرها

رسم نمودار ستونی سه بعدی در spss

رسم نمودار ستونی سه بعدی در spss

محققین در بخش انجام آمار توصیفی پروژه های علمی خود به بررسی ویژگی های توصیفی نمونه آماری خود می پردازند و همانطور که در دوره های جامع spss آکادمی تحلیل آماری ایران بیان شد باید برای متغیر های کیفی(اسمی و رتبه ای) و کمی(فاصلهای/نسبی) به خلاصه سازی داده ها در جداول و رسم نمودار های مناسب بپردازند و دقت کنند که هر کدام از دسته های بیان شده نمودار های خاص خود را دارند و نمی توان به صورت دلخواه نمودار و جداولی را برای آن ها رسم نمود.

اما برخی از محققین دیگر در قالب اطلاعاتی تکمیلی تر قصد رسم نمودار های متقاطع که در آن دو متغیر نسبت به هم به ارزیابی توصیفی خود می پردازند، دارند. یکی از این نمودار ها، نمودار ستونی و یا میله ای سه بعدی است که برای نمایش گرافیکی توزیع دو متغیر کیفی( اسمی و ترتیبی) در دو محور جداگانه می پردازد. به عبارت دیگر در این نمودار ما می توانیم، توزیع داده های کیفی را بر حسب یک متغیر کیفی دیگر به صورت گرافیکی نمایش دهیم.

به عنوان مثال فرض کنید که می خواهیم توزیع وضعیت تحصیلی اعضای نمونه را بر حسب تفکیک جنسیتی آن ها را روی نمودار ستونی یا میله ای سه بعدی مشخص نماییم.

آدرس اجرا در نرم افزار spss"

Graphs / Legacy Dialogs / 3-D Bar

 

سپس در پنجره زیر کلید Define را می زنیم

 

 

پنجره ای باز می شود که در آن باید متغیر تحصیلات را وارد باکس X Category Axis و جنسیت را وارد Z Category Axis نماییم. ضمنا از قسمت Bars Represent در بالای صفحه می توان شاخص هایی را که می خواهیم روی نمودار ها نمایش داده شود مشخص نماییم.

 

 

سپس دکمه  OK را میزنیم تا نمودار ترسیم شود. میبینیم که این نمودار سه بعدی است که روی محور X ها متغیر ترتیبی تحصیلات قرار دارد و روی محور Z  متغیر جنسیت قرار دارد و روی محور Y  ها فراوانی متغیرهایی که بصورت متقاطع در کنار یکدیگر قرار دارند.

 

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *