تیتر خبرها

آشنایی با نوار ابزار نرم افزار ایموس (amos)

آشنایی با نوار ابزار نرم افزار ایموس (amos)

نرم افزار ایموس یکی از بهترین و کاربرپسندترین نرم افزار های مدل سازی معادلات ساختاری جهت آزمون مدل های برآمده از تحقیقات کیفی و کمی در جوامع آماری مختلف می باشد. این نرم افزار همانطور که در دوره های بین المللی آکادمی تحلیل آماری ایران ذکر شد، در دسته نرم افزار های کواریانس محور قرار می گیرد که در آن هدف نزدیک کردن ماتریس کواریانس مشاهدات و ماتریس کواریانس توزیع های فراوانی مورد نظر در قالب مدلی ساختاری است.

محققین فراموش نکنند که در نرم افزار هایی مثل ایموس و یا پی ال اس یا لیزرل از نظر ارزش فرایند تحقیق اجرا کردن مدل و یا موفقیت در اجرای مدل ها در آن ها تنها یک قسمت از صد قسمت کاری است که باید انجام گیرد. چون بعضا مشاهده می شود عزیران از طریق جزوات یا دوره هایی بعضا موفق به ران و یا اجرای مدل خود در نرم افزار می شوند و این القا در آن ها ایجاد می شود که نرم افزار و یاد گیری آن همین است. خوشبختانه در دوره های آکادمی تحلیل آماری از نقطه صفر کار یعنی روش تحقیق مناسب تا اجرا و نحوه انجام تحلیل مقالات و پایان نامه ها به صورت مفصل تدریس و تفهیم می شود تا محققین خود به تنهایی و به صورت کاملا استاندارد پروژه های تحقیقی کمی و آمیخته خود را با این نرم افزار اجرا کنند.

در این مطلب تنها می خواهیم محققین با نوار ابزار این نرم افزار که تقریبا نود درصد گزینه های منو های هشت گانه نرم افزار را در خود دارا است آشنا شوند. این نوار ابزار مجموعا 42 گزینه دارد که در عکس پایین هر ردیف از چپ به راست مشخص شده که چه عملیاتی را انجام می دهد.(مرادی، 1396)

 

فایل ماکرو برای کلاس لیزرل و ایموس از اینجا دانلود شود و رمز در کلاس در اختیار عزیزان قرار می گیرد

 

از کپی کردن مطالب سایت بدون ذکر منبع سایت و یا کانال خود داری شود.

خواندن مطالب مرتبط زیر توصیه می شود.

مدل های بازگشتی در ایموس

اصلاح مدل در ایموس

مدل های MIMIC در مدل سازی معادلات ساختاری

محسن مرادی

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

6 دیدگاه

  1. استاد گرامی سلام و خدا قوت .

    من یه جمله میگم و اون اینه " نوش جونت" 

  2. سلام

    من مدل رو میکشم اما وقتی میخوام run بشه بهم این اخطارو میده:

    The observe variable is represented by an ellipse the path diagram

    • سلام دوست عزیز متاسفانه سایت فضایی را برای آموزش و پاسخ های تک به تک فراهم نمی کند. در ایموس هر خطا ممکن است بر اثر یک یا چند عامل ایجاد بشه. که باید شکل و مدل شما رو دید تا پاسخ درست رو برای حل اون ارائه کرد

  3. سلام. چرا تو جعبه ابزار ایموس برخی از ابزارها فعال نیست؟ چه اقدامی انجام بدم که همه فعال باشند.ممنون

    • عزیزم در کلاس ها همه رو درس دادیم و همه فعال هستند. بعضی از بزار ها برای کار های ویژه ای هستند که تا اون عملیات انجام نشه فعال نمی شه که باز هم اینارو در کلاس ها دیدم. واقعا امکان آموزش اونا توی مطالب نوشتاری اینچنینی نیست. 5 روز کلاس و هر روز 9 ساعت فشرده. این مطالب صرفا برای آشنایی و ایجاد علاقه و جرقه در سایت گذاشته می شود. وگرنه حتی ران کردن مدل که برخی از کتاب ها آموزش می دهند 1 درصد از آموزش ایموس هم محسوب نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *