تیتر خبرها

نمونه مدل MIMIC

در نوشته پیشین در مورد مدل های ویژه ای در معادلات ساختاری تحت عنوان مدل های MIMIC و بیان نمودیم که این مدل ها مدل های ویژه ای هستند و مدل MIMIC که مخفف  Multiple Indicators and  MultIple Causesمی باشد و به مدل های ساختاری با معرف های چند گانه و علل چند گانه معروف می باشد. گفتیم که مطابق با نظر هنسلر 2009 باید حتما ادبیات نظری قوی استفاده از آن ها را حمایت نماید. یعنی برای پژوهش هایی استفاده شود که در آن یک متغیر تحت تاثیر عوامل موثری باشد که این عوامل با یکدیگر هم خطی نداشته باشند. همچنین متغیر مکنون خود توسط گویه ها و معرف هایی در قالب یک مدل اندازه گیری انعکاسی مورد اندازه گیری قرار می گیرند و این گویه ها یا متغیر های آشکار باید  با یکدیگر همبستگی داشته باشند.

اما بعضی از دانشجویان آکادمی بعضا در مورد اجرا شدن این مدل ها یعنی مدل های MIMIC در نرم افزار های مدل سازی معادلات ساختاری سوالاتی داشتند که این موضوع ما را بر آن کرد که با استفاده از داده های استفاده شده کلاس یک مدل MIMIC را در نرم افزار ایموس اجرا کنیم تا دوستان بتوانند با الگو برداری از آن مشکلات خود در این باره را حل نمایند. مدل اجرا شده در نرم افزار ایموس با اثر گذاری سه متغیر آشکار کیفی جنسیت و تحصیلات و سن که اسمس و ترتیبی می باشند و همانطور که بیان شد در مدل های ساختاری دیگر مدل ها در معادلات ساختاری نمی توانند ظاهر شوند اجرا نمودیم و مدل در حالت تخمین ضرایب استاندارد به صورت زیر می باشد.

محسن مرادی

از کپی کردن مطالب بدون ذکر منبع سایت و کانال خود داری شود

درباره ی admin

2 دیدگاه

  1. متغیر تحت تاثیر عوامل موثری باشد یعنی چه؟

    • یعنی مورد پیشبینی رفتار و یا تبیین واریانس قرار بگیرد. مثلا تبلیغات بخشی از رفتار فروش را پیش بینی می کند و به عنوان یک عامل اثر گذار به آن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *