تیتر خبرها

انواع کاوشگری مصاحبه های عمیق

در بحث مصاحبه های عمیق هفت نوع کاوشگری وجود دارد در زیر به بررسی هر یک پرداخته شده است:

– کاوشگری پایه: محقق (مصاحبه گر) سؤالی را تکرار می کند تا مصاحبه شونده را به مسیر اول برگرداند. از این شیوه زمانی استفاده می شودکه مصاحبه گر از مسیر موضوع بحث خارج شده باشد.

کاوشگری توضیحی: از این روش برای شناخت واضح تر از طریق تکمیل اظهارات ناقص پاسخگو استفاده می شود؛ در این حالت، مصاحبه کننده سؤالاتی مانند «می توانید مثالی را ارائه دهید؟» یا «می توانید توضیح دهید» را مطرح می کند.

 

کاوشگری متمرکز: از این روش برای رسیدن به جزییات خاص یک موضوع استفاده می شود. برای مثال از چه نوع… استفاده می کنید؟

کاوشگر سکوت: در این حالت مصاحبه گر سکوت را در پیش می گیرد و منتظر می ماند تا حرف های مصاحبه شونده قطع شود؛ معمولاً زمانی از این روش استفاده می شود که مصاحبه شونده زیاد وقت می گیرد یا تعجیلی ندارد.

طرح مجدد سؤال: از این روش زمانی استفاده می شود که مصاحبه شونده جواب دادن را متوقف کرده باشد؛ در اینجا مصاحبه گر یا موضوع آخر را مجدد بیان یا به شیوه دیگری مطرح می کند. برای مثال «خب سؤال این بود که…» چه جواب های دیگری دارید که به من بدهید؟ این کار به مصاحبه شونده کمک می کند تا دوباره شروع به حرف زدن کند.

طرح پیشنهاد یا فکر: در اینجا مصاحبه گر پیشنهاد و ایده هایی را مطرح می کند تا مصاحبه شونده در مورد آن فکر کند. مثلا «آیا در مورد…. فکر کرده اید؟»

انعکاس یا بازتاب: در اینجا مصاحبه گر آنچه را مصاحبه شونده بیان داشته است با بیان متفاوت تکرار می کند. این روش به مصاحبه شونده کمک می کند در مورد آنچه گفته است بیندیشد.

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *