تیتر خبرها

روش نوشتن چكيده تحقيق

روش نوشتن چكيده تحقيق

چكيده در ابتداي گزارش قرار می‌گیرد و هدف از نوشتن آن اين است كه پژوهشگران و يا كساني كه به گزارش تحقيق دسترسي پيدا می‌کنند، بتوانند با صرف وقت كم اطلاعات مؤید نياز خود را به دست آورند.

برخی از محققین چکیده را این‌گونه تعریف می‌کنند:

  • چکیده‌ی یک مدرک ،عبارت است از انتخاب اطلاعات تازه و مفید در آن وبیان این اطلاعات به‌نحوی‌که ازهرجهت ،تا حد امکان از حشو خالی باشد (مساوات1364)
  • چکیده شکل فشرده متنی بلند است که نکات اصلی متن را برجسته می‌سازد و محتوا را بسیار خلاصه توصیف می‌کند (کیلبورن 1998).
  • چکیده بیان مختصر ولی دقیق محتوای یک سند است (لنکستر 1991).
  • چکیده نوعی خاصی از خلاصه‌سازی است که همراه انواع مختلف مقالات علمی می‌آید (کلارک 2001)

 

به‌هرحال چكيده شامل خلاصه‌ای از نكات عمده گزارش تحقيق است. در چکیده‌ی تحقيق مواردي مانند عنوان تحقيق، مسئله و اهميت موضوع، متغيرهاي مدل يا نظريه موردمطالعه، عموماً هدف اصلي، فرضيه يا سؤال اصلي، جامعه و نمونه، روش تحقيق، ابزار اندازه‌گیری متغيرها، روش آماري تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و سرانجام نتايج حاصل از پژوهش به‌طور خلاصه نوشته می‌شود.

در انتهاي چكيده عموماً »کلیدواژه‌ها » می‌آیند. کلیدواژه‌ها كلمات كليدي تحقیق‌اند كه از عنوان يا مدل تحقيق استخراج می‌شوند. اين كلمات می‌توانند راهنماي خوبي براي محققين آينده دریافتن پروژه در موتورهاي جستجو باشند. ضمناً تعداد کلیدواژه‌ها می‌بایست بين سه تا هفت كلمه باشد.

توجه شود كه برخي دانشگاه‌ها، همایش‌ها، مجلات و ساير مؤسسات، شمار معدودي را براي كلمات چكيده قائل‌اند كه تعداد اين كلمات عمدتاً بين 150 تا 250 كلمه هست.

 

در نوشتن چكيده نكات زير را در نظر بگيريد:

  • باید دقت کنیم مطالبی را در چکیده بیاوریم که در پژوهش وجود دارد گاهی دیده می‌شود محققین مطالبی را در چکیده وارد می‌کنند که اصلاً در پژوهش نیست.
  • دیگر اینجا مکانی نیست که از کسی نقل‌قول کنیم و منبع را بیاوریم. چکیده باید مثل داستانی چندخطی از پژوهش ما و از زبان خود ما باشد.
  • اصطلاحات مهم و كليدي را حتماً باید در چکیده پژوهش وارد شوند
  • وقتی حجم نمونه یا شماره‌های دیگری را در چکیده وارد می‌کنیم حتماً به‌صورت عددی باشد و حروف نباشد مثلاً( حجم نمونه پژوهش حاضر 384 نفر برآورد شد نه اینکه سیصد و هشتادوچهار نوشته شود)
  • در نوشتن چکیده حتماً از فعل‌هایی بازمان گذشته استفاده شود. چون چکیده گزارشی است که بعد از انجام پژوهش نوشته می‌شود.
  • چکیده جای نوشتن مقدمه و یا تعریف متغیرهای موضوع نیست

در پایان این مقاله باید عنوان کنم که پراکتور (2005) اظهار می‌دارد هر خواننده‌ای که چکیده کار شمارا بخواند باید بعد از خواندن چکیده بتواند به‌آسانی به سؤالات زیر پاسخ دهد :

  1. چرا این تحقیق را انجام داده‌اید ؟
  2. چه کارکرده‌اید ؟
  3. به چه یافته‌هایی رسیده‌اید ؟
  4. کاربرد این یافته‌ها چیست ؟

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *