تیتر خبرها

انتخاب استاد راهنما برای پایان نامه

انتخاب استاد راهنما برای پایان نامه

بسته به طرح تحقیق، ممکن است فرصت انتخاب استاد راهنما را بیابید. انتخاب استادی که برای تحقیق شما مناسب باشد بسیار مهم است. زیرا ارزیابی شما را در فرایند تحقیق، عهده دار است و نقش فوق العاده ای را در اجرای آن دارد. نکات متععدی را در انتخاب استاد راهنمای خود در نظر بگیرید و هامیک و آکر در سال 1998 این ویژگی ها را برای اساتید راهنما برشمردند:

  1. استاد راهنمای شما باید متخصص در موضوع مورد نظر شما باشد، زیرا باید نقش یک معلم را برای حل مسائل پیچیده ای که در فرایند تحقیق رخ می دهد را داشته باشد.
  2. استاد راهنمای شما باید متخصص در روش شناسی تحقیق باشد. بعضی از اساتید به صورت ویژه ای برای تعیین چارچوب طرح های تحقیقاتی دارای توان مندی بالایی هستند و یا مهارت هایی در برخی از فنون تحلیلی خاص دارند.
  3. استاد راهنمای شما باید متخصص در روش های تجزیه و تحلیل آماری باشد. اگر احساس کردید که استاد راهنمای شما در این حوزه ضعف دارد حتما از مشاور آماری برای قدم نهادن در جاده پژوهش استفاده نمایید.
  4. استاد راهنمای شما باید متخصص در ایجاد انگیزه در شما برای انجام تحقیقتان باشد.
  5. و در نهایت اینکه استاد راهنمای شما باید متخصص در فرایند پژوهش باشد. یعنی بتواند در هر یک از مراحل پژوهش از ابتدا تا انتهای آن فرایند پژوهش را مدیریت نماید.

به طور کلی نقش استاد راهنما در کل فرایند پژوهش در پنج بخش اصلی خلاصه می شود:

  1. منبع اطلاعاتی
  2. جهت دهنده
  3. مربی
  4. برانگیزاننده
  5. ارزیاب

هیچ چیز ناگوار تر از این نیست که یک محقق جوان فرایند تحقیق خود را با استاد راهنمایی همراهی نماید که نقش های خود را نتواند به درستی انجام دهد در این صورت تجربه نشان داده که دانشجو اگر چه خلاق و پر تلاش باشد، ولی تحقیق ارزشمندی از این موقعیت استخراج نخواهد شد.

 

 

درباره ی admin

2 دیدگاه

  1. Salam. Matlabe vaghean mofidi bud.

    Ba tashakor az zahamate shoma va hamchenin website zibatun.

    Ba arezuye behtarinha

    • سلام. ممنون از تشویق و دلگرمی شما به ما. آرزوی قلبی ما کمک به وضعیت نه چندان مناسب  پژوهش در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *