تیتر خبرها

انواع نمونه گیری در پژوهش کیفی

برای گردآوری داده های مورد نیاز در پژوهش های کیفی از روش های زیر استفاده می شود:

1-نمونه همگون: شامل افرادی است که متعلق به یک فرهنگ فرعی یا گروهی می باشند که دارای ویژگیهای مشابه اند. مثلا در مصاحبه با متخصصان زمینه ای خاص، نمونه انتخاب شده از نظر متغییر معینی نظیر حرفه، سوابق، نوع تجربه، سن و جنسیت، مشابه یکدیگر هستند.

2-نمونه ناهمگن:شامل افراد یا گروه هایی از افراد است که از جنبه عمده ای با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان نمونه در مقایسه ادراکات درباره تجارب فروشنده های گروهی و فردی، جنسیت زن و مرد می تواند یک گروه ناهمگون را تشکیل دهد.

3-نمونه گلوله برفی:در مواقعی که نمونه موجود سودمند نبوده و یا نمونه آگاهی دهنده گمنام و ناشناس باشد. پژوهشگر یک فرد را از طریق فرد دیگری پیدا می کند.

4-نمونه راحت یا مصلحتی:در مواقعی که گرفتن عضو جدید مشکل یا اعضای کمی در دسترس باشند، پژوهشگر به طور اتفاقی و در فرصتهای استثنایی و لحظاتی حساس، به افرادی برمی خورد که می تواند درباره پژوهش خود آنها را مورد بررسی قرار دهد.(برخورد با یکی از اعضای جامعه مورد نظر در مهمانی و …)

5-نمونه گیری سهمیه ای: در این روش جامعه آماری به چند طبقه تقسیم شده، سپس به اختیار، سهمی به هر طبقه داده می شود و نهایتا نمونه هایی که دسترسی به آنها ساده تر است، به دلخواه انتخاب می شوند.

6-نمونه گیری گروهی:در این روش محقق بر اساس تجربه شخصی یا تجارب تکراری و مشابه دیگران، یک گروه اجتماعی را معرف جامعه ای که به آن تعلق دارند، می یابد و بررسی های لازم را بر روی آن انجام می دهد.

7-نمونه برداری هدفمند: در این نمونه برداری از موارد غیر معمول، معمولی و منحصر به فرد دسته ای را انتخاب می کنیم تا بتوانیم همه ابعاد آنچه معرف جامعه است را بررسی کنیم.

8-نمونه برداری نطری: انتخاب افراد نمونه به گونه ای که در نهایت به ساختن نظریه منتهی شود.

درباره ی admin

6 دیدگاه

  1. سلام و احترام
    ببخشید این روشهای نمونه گیری کیفی که اینجا مطرح کردید بدون رفرنس هست و بنابراین اعتبار نداره.

    • سلام عزیزم چرا ما باید زمان بزاریم و مطلبی بدون منبع رو بیان کنیم. بیشتر از 1000 دوره خارجی و داخلی توسط موسسه برگزار شده. از دوره های دو ساعته تا دوره های 7 روز. اما یادم نمیاد کلامی بدون منبع ذکر کرده باشیم. اما همیشه پارافرایز شده و با دسته بندی های مولف. این مطلب 3 دسته اش تو کتاب کتاری 2016 و 3 دسته در کتاب وارگان 2012 و یکی هم در کتاب نیومن 2014. اما اگر مطالب سایت و رو ببینی جز جملاتی که یکباره و بدون پارافرایز برداشته شده بقیه رفرنس ندادیم اما در کلاس ها خط به خط با رفرنس گفته شده. کلا مطالب در تکمیل مطالب کلاس هاست و مجرد نیست و اگر مشکوکی بگید تا عکس قسمت های گفته شده رو که لاتین هم هست از کتاب ها براتون ارسال کنم. اولین شرط محقق بودن اینه که هر کلید واژه ای میبینی تو هر چیزی سرچ کنی. من همین کلید واژه ها رو الان سرچ کردم و حتی منابعی از همین دسته ها در کتاب های لاتین دیگری که ندیده بودم براش پیدا کردم. اما این دیگه با محققه و در راستای اون مطالب جلوگیری از پلاجریزم هست که در کلاس ها همیشه در اخلاق پژوهشی گفته میشه. در واقع تو کلاس ها گفتیم متاسفانه در ایران از هر کتاب یا مقاله یا سایت و یا هرچیزی که ته جملاتش منابع ذکر شده خوشمون میاد چون میتونیم در کارمون استفاده کنیم. در حالی که میدونی حتی اگر این مطلب پشت هر خطش 20 منبع هم بود روش اخلاقی استناد اینه که به نویسنده که اینارو جمع آوری کرده و اون کتاب، مقاله یا مطلب سایتو نوشته منبع بدی. مثلا سیستم apa یا ونکوور یا ieee آیین نامه رو ببین. دقیقا با مثال جهت آموزش می گم. مثلا کسی جمله ای می بینه و میخواداز اون استفاده کنه در کارش. جمله اینه

      تبلیغات شفاهی به معنای توصیه ها به دیگران پیرامون محصولات و خدمات یک برند است(کلر، 2006)

      حالا این جمله کجا بوده مثلا تو مقاله تو یعنی زهرا ترک در سال 2019 تو مقالش آورده. حتی فرض کن اصلا مقاله فارسیه و تاریخ شمسیه. حالا من از این جمله خوشم میاد و استفاده می کنم. اگر اون جمله رو کپی کنم و منبع بدم کلر 2006 مرتکب سرقت علمی انگل گونه شدم. که تو کتاب دکتر مرادی در باره این دسته بندی ها فراوان توضیح داده
      من باید اول اون جمله رو پارافرایز کنم مثلا اینجوری
      مطابق با نظریات کلر مفهوم تبلیغات شفاهی یا دهان به دهان به عنوان یک سازه در پژوهش ارائه پیشنهادات پیرامون محصولات و خدمات یک نام و نشان تجاری به افراد دیگر است. منبع به کی باید داد کلر 2006؟ نه زهرا ترک 2019
      یعنی هم باید جمله پارافرایز بشه تا نرم افزار های سرقت ادبی میزان شباهت جملات را زیر 10 درصد نشان دهد و هم باید به تو استناد داد که این بخش داره از مقاله تو بیرون میاد.
      حالا ببین فقط بابت یه انتقاد من نیم ساعت برای آموزش این مطلب دارم زمان تایپ میزارم. آیا کسانی که اینقدر پایبند هستند به اخلاق پژوهشی میان یه چیز بی اعتبار می نویسند.
      در نهایت
      لاقل برای شناسایی منابع نه برای شناسایی منش و پایبندی دکتر مرادی به اخلاق و پژوهش کمی سرچ و پرسجو کنید تا ایشون رو بهتر بشناسی. کسی که همه زندگی شو گذاشته تو این ده سال با کمترین دریافتی تا پژوهش درست و واقعی رو آموزش بده.
      موفق باشی

  2. سلام علیکم
    ببخشید اینا نمونه گیری کیفی هستند؟ یعنی نمونه گیری در پژوهش های کیفی همون نمونه گیری کیفی؟؟

    • سلام بله این ها نمونه گیری در رویکرد کیفی هستند. البته دسته بندی های دیگری هم از منابع دیگر وجود داره اما در نهایت همه یک هدف دارند اون اینه که نمونه شما باید بیشترین و غنی ترین اطلاعات رو به شما بدهد

  3. سلام و عرض ادب و احترام ، من میخواستم مطلبی در مورد تفاوتهای نمونه گیری در پژوهش های کیفی و کمی و همچنین در مورد تفاوت سوال و بیان مسئله در این دو پزوهش داشته باشم

    • سلام. چون این مطالب در دوره نمونه گیری با نرم افزار تدریس می شود کمتر توی سایت پرداخته شده. اما جون فرمودید چشم از چند منبع معتبر انگلیسی روس سایت می گذاریم. فقط این رو بدونید کل گام های نمونه گیری در تحقیقات داخلی قدیمی و در مقالات روز دنیا رد شده است و باید این بحث رو به صورت درست فرا بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *