تیتر خبرها

آشنایی تصویری با مرور سیستماتیک

آشنایی تصویری با مرور سیستماتیک

محقق با مرور سیستماتیک نتایج تحقیقات پیشین به آن چه که تا به امروز انجام شده است ، اشراف نسبی پیدا می کند و با تشخیصی زیرکانه مساله تحقیق و در انداختن طرح نوین پژوهشی سعی می کند گرهی از گرهای کور علمی را باز و به گسترش مرزهای دانش کمک کند.

انواع مرور تحقیقات

برای طرح مساله جدید پژوهشی، جمع بندی یافته های محققان قبلی از اهمیت بالایی برخوردار است و تا به امروز هم تلاش های مختلفی برای انجام این کار صورت گرفته و به راه حل های متعددی منجر شده است. در یک دسته بندی می توان انواع مرور سیستماتیک تحقیقات را به چهار نوع اصلی زیر تقسیم کرد:

۱-مرور سیستماتیک(Systematic Review):نوعی مرور ادبیات است که با تمرکز بر یک سوال واحد تلاش می کند تمامی شواهد تحقیقات مهم مرتبط با آن را شناسایی، ارزیابی، انتخاب و ترکیب کند.

۲-فراتحلیل(Meta-Analysis):تکنیک آماری است که معمولا برای مرور نظام مندی استفاده می شود که نتایج حاصل از تعداد زیادی از تحقیقات را به صورت کمی ترکیب می کند تا اثر یک تکنیک خاص را تعیین نماید. به دنبال آن می توان اثر فنون مختلف را مقایسه کرد.

۳-مرور یک پارچه(Integrative Review):مرور ادبیاتی است که در آن تلاش می شود نتایج تحقیقات تجربی و غیرتجربی و کارهای نظری با هم ترکیب شود. از این روش برای مرور نظریه ها، شواهد یا تحلیل مباحث روش شناسی استفاده می شود.

۴-مرور کیفی(Qualitative Review): نوعی مرور ادبیات است که در آن نتایج تحقیقات کیفی ترکیب می شود. برخی از فنونی که برای این کار استفاده می شود عبارتند از فراترکیب، نظریه رسمی داده بنیاد(Formal Grounded Theory) و فرا مردم نگاری(Meta-Ethnography)(توماس و همکاران،۲۰۰۴).

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *