تیتر خبرها
منابع تحقیق پدیدار شناسی

تحقیق قوم نگاری

تحقیق قوم نگاری

تحقیق قوم نگاری نیز مانند هر روش تحقیق کیفی دیگری مزایا و معایبی دارد. نخست، یکی از مهم ترین ویژگی های تحقیق قوم نگاری عمقی بودن آن است. از آنجا که محقق مدت زمان زیادی را در بافت تحقیق می گذراند، وی کاری را که مردم انجام می دهند و آنچه را می گویند و انجام می دهند، می بیند. چنان چه "گریلز" اشاره می کند، محقق با رفتن به دنبال "محل عمل" با دوراهی ها، مشکلات احتمالی، امور روزمره، روابط و خطرهایی آشنا می شود که بخشی از زندگی هر روز افراد است. قدرت زیاد قوم نگاری به این دلیل است که عمقی ترین یا متمرکز ترین روش تحقیق ممکن است.

دوم دانستن این که چه اتفاقی در کار میدانی روی خواهد داد می تواند سبب فراهم شدن اطلاعاتی مهم شود که فرضیه های ما را به چالش بکشد. قوم نگاری اغلب محقق را به این مسئله سوق می دهد که چه چیزی را باید بدیهی فرض کنیم؟ برای مثال هوگس، رندال و شپیرو(1992) نشان دادند که مطالعات قوم نگاری چگونه آنها را به پرس و جو درباره فرضیه های بسیار زیاد مطرح شده درباره طراحی سیستمها سوق می دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که اطلاعات فراهم شده از قوم نگاری درک عمیق تری از حوزه مشکل و اصول قراردادی فراهم می کند که معمولا به عنوان طراحی خوب در نظر گرفته می شوند و ممکن است برای سیستم های مشارکتی نامناسب باشد. همچنین در مورد تحقیق قوم نگاری اورلیکواسکی(1991) نشان داد چگونه استفاده از فناوری اطلاعات جدید سبب تشدید و ترکیب نظارت در یک سیستم خدمات رسانی حرفه ای می شود. این تحقیق با بسیاری از تحقیق های سیستم های اطلاعاتی در آن زمان که پیشنهاد می دادند فناوری اطلاعات باید حالتهای سازمانی بروکراسی و روابط اجتماعی را تغییر دهد سازگار نبود.

یکی از عیب های اصلی قوم نگاری آن است که انجام آن نسبت به تحقیق های دیگر، زمان بیشتری می گیرد. نه تنها انجام کار میدانی بسیار وقت گیر است بلکه برای تحلیل منابع و نگارش آنها نیز زمان زیادی صرف می شود. برای بیشتر افراد، بهترین زمان برای انجام تحقیق قوم نگاری طی مطالعات دوره دکترای آنهاست (البته افراد زیادی در رشته بازرگانی هستند که تحقیق های قوم نگاری خود را بعدها انجام داده اند). اگرچه تحقیق قوم نگاری بسیار وقت گیر است اما این روش با توجه به مقدار و احتمالا مفاد یافته های تحقیق بسیار سودآور است.

یکی دیگر از معایب تحقیق قوم نگاری این است که گستردگی زیادی ندارد. برخلاف مطالعه آماری محقق قوم نگار به طور معمول فقط یک سازمان یا یک فرهنگ را بررسی می کند. در حقیقت این یکی از انتقادهای رایج وارد بر تحقیق قوم نگاری است؛ یعنی این تحقیق فقط سبب دستیابی به عمیق ترین اطلاعات یک بافت یا موقعیت ویژه می شود. برخی پا را فراتر گذاشته و بحث می کنند که رسیدن به مدلهای کلی، آن هم فقط از یک مطالعه قوم نگاری ممکن نیست.

همچنان که تحقیق های قوم نگاری بیشتری تکمیل می شوند در طول زمان احتمال توسعه مدلهای عمومی از بافت های معنادار از ویژگی های مختلف سازمانهای تجاری نیز بیشتر می شود و ممکن است فقط یک بررسی موردی به یک نظریه تعمیم یابد(والشام،1995؛ ین،2005). بنابراین عمومیت دادن از یک قوم نگاری تا نظریه نیز ممکن است، استدلال هایی که درباره تعمیم نتایج بررسی های موردی صورت گرفته است به طور نسبتا مساوی برای قوم نگاری نیز به کار می رود.(کلین و مایرز،1999؛ مایرز،1999).

یکی دیگر از عیوب تحقیق قوم نگاری این است که نوشتن تحقیق برای انتشار در مجله های دارای داوری بسیار دشوار است. تحقیق قوم نگاری موجب جمع آوری حجم قابل توجهی داده می شود و همه اینها به طور کلی در ارتباط با یک بافت ویژه هستند یعنی یک پایان نامه دوره دکتری با استفاده از قوم نگاری نقاط وابسته بسیاری دارد. کتاب بهترین شکل انتشار برای یک تحقیق قوم نگاری است.

اگرچه به عنوان یک قانون کلی در رشته های مرتبط با تجارت به مقاله های منتشر شده در نشریه ها بیشتر از کتاب توجه می شود، هر یک از یافته ها باید در مقاله ای جداگانه نوشته شود؛ یعنی هر مقاله باید یک هدف واحد داشته باشد. بدین ترتیب این چالشی قابل توجه برای محققان قوم نگار است تا نتایج خود را در محدودیت فضای  مقاله های 20 صفحه ای مجله ها بنویسند. در واقع یک راه حل ممکن برای این مشکل این است که محققان قوم نگار هر مقاله را به عنوان جزئی از کل تحقیق درنظر بگیرند؛ یعنی محقق قوم نگار باید راهی برای تقسیم کار به این طریق بیابد تا بتواند هر یک از بخش های تحقیق خود را به طور مجزا چاپ کند. در نهایت، این موضوع پیش می آید که کدام بخش داستان باید در کدام مقاله بیان شود، البته همین موضوع خود یک نقطه قوت محسوب می شود و محقق قوم نگار می تواند فقط از یک کار میدانی مقاله های بسیاری ارائه دهد و با دیدن داستان از زوایا متفاوت نتایج جالب و متفاوتی را برای نگارش چندین مقاله ارائه دهد.

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *