تیتر خبرها
مطالعات طولی

پیمایش طولی و شبه طولی

در تحقیقات طولی هدف محقق، بررسی چگونگی مراحل و نمونه های رشد و یا تغییرات آنها در نتیجه گذشت زمان است (به عنوان نمونه، مطالعه طولانی نمونه های رشد از نظر جسمی یا عقلی در مراحل مختلف سنی).

لذا پیمایش طولی پیمایشی است که در طول نقاط زمانی متفاوت انجام می شود. برخی از این مطالعات فقط شامل دو نقطه زمانی است و طرح های پیشین-پسین نامیده می شود، مانند مطالعات آزمایشی و مطالعات ارزشیابی. برخی دیگر هم، شامل چندین مقطع زمانی یا سلسله ای از مطالعات مقطعی درباره جمعیت یا گروه واحد و مشابهی می شوند، مانند مطالعات آینده نگر، سری های زمانی، پانل، روندی و نسلی(بلیکی،1386).

الف)تحلیل(مطالعه) پانل: در تحقیقات علوم انسانی، هنگام کاربرد پانل می کوشی نسلی را انتخاب کرده و سپس آن را در مقاطع زمانی خاص مورد مطالعه قرار دهیم.(بیکر،1390).شرط  اصلی در مطالعه پانل، رعایت اصل همگنی است. یعنی افراد مورد مطالعه باید در تمامی مقاطع تحقیق یکسان باشند.

ب)تحلیل(مطالعه) روندی(روند پژوهی): چنانچه شرایط لازم برای استفاده از پانل وجود نداشته باشد، در آن صورت پانل صورتی دیگر می یابد که از آن با عنوان روند پژوهی یاد می شود. این روش نیز، از جمله مطالعات طولی است، با این تفاوت که جمعیت اصلی در آن تغییر می کند. در این تحلیل داده های مربوط به افراد مختلف در فواصل زمانی مقایسه می شود.(بیکر،1390).

در این روش، در چندین نقطه زمانی متفاوت، روی نمونه آماری پیمایش صورت می گیرد. یکی از ویژگی های اصلی این روش، آن است که نمونه ممکن است در طول دوره های مختلف تغییر کند.

ج)تحلیل(مطالعه) نسلی: مطالعه نسلی داده های مربوط به افراد هم سن و سال را با گذشت زمان و در فواصل زمانی مقایسه می کند.(بیکر،1390) در این روش، بر روی نمونه آماری در نقاط زمانی متفاوت پیمایش صورت می گیرد، حتی اگر نمونه تغییر کند. یک نسل بر حسب معیار خاصی تعریف می شود که مشخص کننده مردمی است که به واسطه واقعه حیاتی مشترکی، تجربیات زیستی مشابهی داشته اند. مثال هایی ار نسل در این معنا، شامل مردمی اند که در سال واحدی متولد شده اند(مثلا گروه سنی 15-19 ساله 1355 را با گروه سنی 25-29 ساله 1365(بلیکی،1386).

از این رو می توان تحلیل پانل را در زمره پیمایش طولی و روند پژوهی و تحلیل نسلی را در زمره پیمایش شبه طولی قرار داد.

*ویژگی های پیمایش طولی و شبه طولی:

-توجه محقق به مطالعه متغییرها و رشد، گسترش و تغییرات آنها در اثر گذشت زمان

-انتخاب نمونه در این قبیل تحقیقات به صورت تداومی است . بنابراین، افت تعداد افراد نمونه در اثر گذشت زمان، از مشکلات حاد است. زیرا محقق قادر به گرفتن نتیجه نهایی مورد نظر نخواهد بود.

-استمرار و تداوم تحقیق و بالا بودن هزینه این نوع تحقیقات درازمدت، از دیگر مشکلات است.(ازکیا و دربان آستانه، 1382)

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

2 دیدگاه

  1. سلام
    من یه مقاله خوندم یه قسمتش نوشته شده بود برای تقویت شواهد حمایت کننده از روابط مطرح شده بین متغیرهای مورد بررسی، از روش چند مرحله ای برای انجام پیمایش در سه مرحله استفاده می شود. در مرحله اول، داده ها برای متغیر مستقل و تعدیل گر جمع آوری می شود. یک ماه بعد مرحله دوم آغاز می شود. این مرحله متغیر واسطه اندازه گیری می شود. دو ماه بعد، مرحله سوم آغاز می شود. در مرحله سوم، داده های مربوط به متغیر وابسته و اطلاعات مربوط به مشخصات فردی پاسخ دهندگان جمع آوری می شود. نظرسنجی ها در هر مرحله توسط شخص مخاطب انجام می شود. از یک برنامه رمزگذاری برای مطابقت با نظرسنجی ها از سه مرحله استفاده می شود و در عین حال اطمینان از ناشناس بودن پاسخ دهندگان رعایت می شود.
    میشه در این باره به من توضیح بدید که چرا این کار رو انجام میده و از چه نوع تحقیقی هست.
    ممنونم از این که به سوالات پاسخ می دهید و مطالب مفیدتون

    • سلام البته تا نوشته اصلی خوانده نشود نمی شه نظر داد. اما ما مدل هایی داریم به نام مدل های بازگشتی که هدف در اون تغییر نگرش و ترجیحات فرد در اثر یک مداخله است. و داده ها در چند مرحله جمع آوری می شود. اما نه یک ماه . امیدوارم اون مقاله فارسی نبوده باشه و یا کم اعتبار. چون تغییر در نگرش و ترجیحات در این زمان کوتاه اتفاق نمی افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *