تیتر خبرها

نقدی بر هرمنوتیک

نقدی بر هرمنوتیک

مهمترین مزیت استفاده از هرمنوتیک در تحلیل و تفسیر داده های کیفی، این است که محقق را در درک بسیار عمیق تر مردم در شرایط تجاری و سازمانی توانمند می کند. هرمنوتیک محقق را ملزم می کند که یک سازمان را از نگاه افراد گوناگون و از دیدگاه های مختلف بررسی کند. هرمنوتیک به محقق کیفی امکان می دهد که پیچیدگی سازمان ها را بررسی و آن را از زوایای بسیاری کند و کاو کند، از جمله از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی.

یکی دیگر از مزایای استفاده از هرمنوتیک، این است که هرمنوتیک از بنیان های فلسفی و در حالت کلی تر، از علوم اجتماعی برخاسته است، و این یعنی این که تقریبا به آسانی می توان کاربرد هرمنوتیک را برای کسانی که با آن آشنا نیستند، توجیه کرد.

یکی از معایب هرمنوتیک این است که محقق را تقریبا به کلی بر متن متمرکز می کند، نه بر تجربیات زنده. با وجود این، اگر در پی تکمیل کردن و انتشار یافته های تحقیق خود هستید، این موضوع را می توان یک نکته مثبت دانست. از دیدگاه تکمیل کردن مطالب خود، هر چه تجربیات خود را سریعتر به متن تبدیل کنید، بهتر خواهد بود.

یکی دیگر از معایب بالقوه هرمنوتیک، این است که به سختی می توان گفت چه زمانی باید به مطالعه خاتمه داد. زیرا مفسر هرمنوتیک بر روی متن قبلی متن دیگری را بنا می کند، و این فرایند آفرینش پیاپی، بطور بالقوه نامتناهی است. اکنون این پرسش مطرح می شود که فرایند تفسیر چه زمانی به پایان می رسد؟ پاسخ این پرسش چندان ساده نیست. با وجود این، در خصوص محققان کیفی در تجارت و مدیریت پیشنهاد می شود، تحلیل هرمنوتیک زمانی به پایان رسد که نظر خود و اساتید راهنمایتان این باشد که شما در یک حد رضایت بخش، به بیشتر پرسش ها، معماها و تناقضات آشکار در داستان پاسخ داده اید. هرگاه متن که در ابتدا احتمالا مغشوش و مبهم بود دست کم برای شما واضح و روشن شد، می توانید بنویسید و نتیجه گیری نمایید.(مایزر، 2002)

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *