تیتر خبرها

نحوه نوشتن سوالات و فرضیات در تحقیق آمیخته

نحوه نوشتن سوالات و فرضیات در تحقیق آمیخته

یکی از چالش های اساسی در تحقیق با رویکرد آمیخته، چالش های نوشتن سوالات یا فرضیات پژوهش در پروپزال تحقیق آمیخته است. زیرا به عقیده لینکن و گوبا منبع و راهنمای مشخصی برای این کار وجود ندارد. غالبا در پژوهش ترکیبی یا آمیخته، محققین تلاش می کنند که به جای نوشتن سوالات یا فرضیات، یکسری هدف غایی پژوهش در نظر گیرند. بنابراین در اینجا مدل و راهنمای مشخصی برای نوشتن سوالات یا فرضیات تحقیق وجود ندارد. با این وجود کرسول با مطالعه تعدادی از مطالعات برجسته ی آمیخته برخی از ویژگی ها برای آوردن این آیتم ها را لیست کرده که می توان در این مقاله آن ها را مشاهده کرد.

الف) پژوهش ها با رویکرد آمیخته هم به سوالات بخش کیفی و هم فرضیات بخش کمی نیاز دارد تا بتواند بیانیه هدف غایی خود را دقیق و محدود سازد.

ب) سوالات بخش کیفی باید ویژگی های بیان شده در بخش کیفی را و فرضیات باید ویژگی های فرضیات در بخش کمی را دقیقا رعایت کرده باشد( این ویژگی ها در دوره های آکادمی تحلیل آماری ایران بیان شده است).

ج)یک پژوهش دو مرحله ای متوالی که در آن مرحله دوم بر اساس مرحله اول انجام می شود، مشخص کردن سوال ها یا فرضیات مرحله دوم در پروپزال مقدماتی یا نقشه پژوهش اولیه دشوار است. بنابراین بهتر است که سوالات و فرضیات مرحله کیفی و کمی را  یکجا در گزارش نهایی کامل شده بیاوریم.

د) باید به نظم سوالات و فرضیات پژوهش قدری توجه کرد. در یک پروژه ی دو مرحله ای باید سوالات یا فرضیات مرحله دوم بعد از سوالات و فرضیات مرحله اول قرار گیرد تا خوانندگان متوجه نظم مطالعه و مراحل آن شوند.

ه) گونه ای از پژوهش که در مطالعات حقیقات آمیخته دیده می شود، معرفی سوالات در آغاز هر مرحله است. برای مثال فرض کنید پژوهشی با مرحله کمی آغاز می شود.پژوهشگر ممکن است فرضیه ها را بر اساس چارچوب نظری معرفی نماید. سپس بعد از اینکه مرحله کمی انجام شد سوال های پژوهش کیفی ظاهر می شوند.(کرسول، 2012)

محسن مرادی

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *