تیتر خبرها

وضعیت پایان نامه نویسی در رشته مدیریت در ایران

وضعیت پایان نامه نویسی در رشته مدیریت در ایران

بررسی گذرای چگونگی وضعیت تحقیقات مدیریت در ایران نشان می دهد دوران کمی گرایی در غرب متعادل شده است، همچنان اثرهای خود را بر شیوه پایان نامه نویسی در رشته مدیریت در کشور ما تداوم بخشیده است. آنچه امروز در فرآیند پایان نامه نویسی در دانشکده های ایران رخ می دهد شکل ناقصی از آن دوران است.

علاوه بر انجماد روش شناختی که از ابتدای آغاز مدیریت در ایران اسیر آن بوده ایم بعد از جنگ هشت ساله مدیران دانش آموخته ای در رشته های فنی به  دوره های عالی در رشته مدیریت رو آوردند و جریان کمی گرایی افراطی را در این رشته باز تولید کردند. آنها مدلهای پیچیده ریاضی را برای سازمان ها یی طراحی کردند که از ابتدایی ترین مسایل رنج می بردند.

از سوی دیگر دیگر پاره ای دانشجویان باورهای مقبول جهانی که بارها آزموده شده اند مورد تردید قرار دادند و همچنان می دهند و هزاران پرسشنامه غیر معتبر توزیع می شود تا بهمیم نقش آموزش چیست یا آموزش بر بهره وری تاثیر دارد ؟ یا اینکه نقش فرهنگ سازمانی بر عملکرد چیست؟

حاصل آن شده است که امروز در کتابخانه دانشکده های مدیریت صدها پایان نامه مشاهده می شود که به مدل ریاضی ختم شده اند که معلوم نیست در کجا کاربرد یافته اند و به کار کجا می آیند؟ یا انواع نمودارهای حاصل از محاسبات با نرم افزار Spss  ارایه شدهذ اند که معمولا نانی است که در تنور موسسات پایان نامه نویسی پخته شده است.

به نظر می رسد سنجش اثربخشی پایان نامه های مدیریتی در عرصه کسب و کار ایران خود موضوع چالش برانگیزی برای به صدا درآوردن زنگ خطر هدر رفتن فرصت ملی در این حوزه باشد.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *