تیتر خبرها
زوترو

زوترو نرم افزار مدیریت منابع علمی

زوترو نرم افزار مدیریت منابع علمی

زوترو چيست؟

شايد امروزه شناسايي منابع، جمع آوري اطلاعات و ذخيره سازي به شيوه اي كه امكان بازيابي و استفاده از آن ها به آساني امكان پذ ير باشد، يكي از مسائل بسيار مهم براي محققين در فرآيند تحقيق به شمار برود. امروزه با توجه به افزايش حجم اطلاعات الكترو نيك ي و كاربرد روزافزون اينترنت در انجام عمليات تحقيق، روش هاي سنتي جمع آوري و ذخيره سازي اطلاعات ناكارآمد شده اند . از اي ن رو، براي رفع اين مشكل، نرم افزارهاي ويژه اي ساخته شده اند كه انجام اين امر را بسيار آسان كرده است، كه يكي از آن ها زوترو است.

يكي توجه خاص سازندگان اين برنامه به نيازهاي كاربران براي انجام پژوهش ه اي علم ي « زوترو » از مهم ترين ويژگي هاي برنامه ي كاربردي است؛ و اين عامل باعث شده كه هم اكنون زوترو به رقيبي قدرتمند براي نرم افزارهاي مديريت منابع علمي تبديل گردد، به طور ي كه زوترو در مدت كوتاهي توانسته است بسياري از استادان، پژوهشگران، دانشگاه ها و مراكز پژوهشي را به خود جلب كند .

زوترو توانا يي انجام همه فعاليت هاي نرم افزارهاي حرفه اي مديريت اطلاعات را دارد و افزون بر آن مزيت هاي ديگري هم دارد كه آن را در رقابت با ساير نرم افزارهاي مشابه متمايز ساخته است.

زوترو يكي از افزونه هاي مرورگر فايرفاكس است كه به كمك آن مي توان به مديريت مراجع و منابع علمي پرداخت و آن ها را به سادگي نمايه كرد. همچنين از زوترو مي توان براي طبقه بندي و نظم دادن به يافته هاي علمي-تحقيقي در سطح وسيع استفاده كرد. با استفاده از زوترو مي توان مراجع تحقيق خود را به روي وب منتقل كرد و از آن ها در هر زمان و مكان و كامپيوتري استفاده و حت ي آن ها را با ديگران به اشتراك گذاشت.

برخي از اين ويژگي هاي نرم افزار زوترو به شرح زير است:

  1. رايگان بودن
  2. متن كامل مقال هها را جست وجو و نمايه سازي مي كند به نحوي كه بعداً مي توان به سادگي آن ها را فراخواني كرد
  3. هر مدخل را با كليدواژه هايي مشخص مي كند و با پيوست هايي همراه مي كند مي توان بر آنها يادداشت گذاشت.
  4. با نرم افزار واژه پرداز مايكروسافت آفيس هم خواني داشته و براي آن افزونه دارد.
  5. با پايگاه هاي اينترنتي همچون ساينس دايركت، نور مگ، گوگل بوك، آمازون، ويكي پيديا، و … هم خواني دارد و مي تواند اطلاعات موجود در اين سايت ها را به صورت مدخل هاي مرجع شناسي استخراج كند.
  6. با سرچ گوگل هم خواني زيادي دارد، به نحوي كه مي توان اطلاعات كتاب شناختي همهٔ موارد يافته شده و حتي فايل هاي ضميمه همه  موارد پيدا شده را در زوترو ضبط كرد.
  7. با تنظيم و ساختن اكانت در وبسايت زوترو، مي توان كل منابع را به صورت يك پايگاه در ثبت و به اين ترتيب مي توان از منزل، كتابخانه، محل كار يا هر جاي ديگر به كتابخانه خود دسترسي داشت.
  8. زوترو يك برنامه مستقل از محيط است. زوترو را مي توان با هر سيستم عاملي بدون تغيير در آن استفاده كرد.
  9. تنظيم مقالات بر اساس قالب هاي متعارف مجلات معتبر بين المللي و دارا بودن بيش از 1200 قالب استاندارد نگارش مقاله در مجلات علمي دنيا و امكان افزايش و شخصي سازي آن ها

مقایسه نرم افزار زوترو با سایر نرم افزار های مشابه

در صورت استفاده از مطالب منبع آن که آکادمی تحلیل آماری ایران است حتما ذکر شود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *