تیتر خبرها

دفاع از پروپزال تحقیق کیفی

دفاع از پروپزال تحقیق کیفی

روش های تحقیق کیفی طراحی می شوند تا به محققان در درک آنچه مردم می گویند و انجام می دهند و نیز در شناخت بافت فرهنگی و اجتماعی زندگی انسان ها کمک نمایند. در واقع محقق امکان می دهد تا بافت یا محیطی را که در آن تصمیمات و کنش ها روی میدهد را بهتر ببیند و درک کند.

اگر قصد دارید از پیشنهاد تحقیق کیفی خود دفاع کنید، مطمئن شوید که برای هرگونه پرسش یا اعتراضی که به احتمال زیاد سوال خواهد شد، پاسخ های خوبی خواهید داشت. بیشتر محققان کمی درباره حجم مدل، روایی و اعتبار یافته ها و …. می پرسند. در طول این سال ها دریافته ام که رویکرد دوجانبه برای دفاع از پروپزال کیفی، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. در مرتبه نخست مطمئن شوید که در قسمت پیشینه تحقیق خود، به آثار کیفی برجسته در مجله های معتبر تحقیقی در زمینه تخصصی خود راجاع داده و از آنها نقل قول داشته باشید. تمام دانشمندان صرف نظر از نوع تحقیقی که انجام میدهند، به آثاری که در مجله های علمی و تحقیقی معتبر منتشر می شود، اعم از کیفی و کمی احترام می گذارند. اگر افراد آگاه و دانشمندی که مخاطب شما هستند، به این باور برسند که پیشنهاد شما با در نظر گرفتن کارهای پیشین صورت گرفته است، انتقاد های داوران نیز رفع خواهد شد.

در مرتبه دوم، حتما یادآوری کنید که چه ضرورتی وجود دارد تا بتوان موضوع انتخاب شده را از طریق تحقیق کیفی بررسی کرد و یا به پرسش های تحقیق آن پاسخ داد. طرفداران تحقیق طرح های تحقیق کیفی با تاکید بر دستیابی به یافته های تحقیقی با کیفیت و دقیق و غنی این کار را به بهترین شکل انجام می دهند.( مارشال و راسمن، 1989). با این وجود توصیه می شود که پیشنهاد خود را به یک گروه مخاطبان دلسوز ارائه دهید به ویژه اگر در زمینه انجام تحقیق کیفی تجربه چندانی ندارید. هیچ چیز برای یک دانشجوی جوان دلسرد کننده تر از این نیست که طرح تحقیقش به سبب نامفهوم بودن روش و رویکرد از جانب کمیته دانشگاهی رد شود.

بنابراین در شروع کار مطمئن شوید که مخاطبان شما با رویکرد شما توافق دارند. تلاش کنید در یک همایش طرح تحقیق خود را به گروهی از مخاطبان ارائه دهید و از آن به عنوان یک مقاله اولیه دفاع نمایید. حتما در کارگاه های آموزشی در این حوزه که توسط آکادمی تحلیل آماری ایران برگزار می شود شرکت نمایید تا افق های پیش روی شما روشن تر گردد. حتما در کلاس هایی شرکت نمایید که در آن دیدگاه های فلسفی و پیش فرض های اصلی رویکرد تحقیق کیفی را فرا گیرید. روش های تعیین جامعه و نمونه پژوهشی و نیز روش های گرد آوری اطلاعات برای طرح تحقیق خود را فرا بگیرید. یکی از روش های جمع آوری اطلاعات رایج در این رویکرد مصاحبه است. گفته می شود که مصاحبه های کیفی مانند عینک دید در شب هستند و این امکان را فراهم می سازند چیز هایی را ببینیم که در حالت تحقیقات کمی دیده نمی شوند و یا به ندرت به آنها توجه می شوند. باید روش های استفاده از اسناد را فرا بگیریم.

زیرا افزون بر بهره گیری از مصاحبه و کار میدانی برای جمع آوری داده ها، اسناد نیز مهمترین بخش اطلاعات ما را تشکیل می دهند. همچنین در آخر باید بتوانیم داده های بدست آمده را تجزیه و تحلیل نماییم. یعنی ما باید هدف تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های کیفی را بدانیم و رویکرد های مختلف در این حوزه را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم از چه رویکردی استفاده نماییم. در آخر هم باید تشخیص دهیم آیا باید محقق در تحقیق خود از نرم افزار برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده کند یا نه؟ و اگر ژاسخ مثبت است چه نرم افزاری طرح تحقیق ما را به سر منزل مقصود خود می رساند.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *