تیتر خبرها

دلايل بررسي پيشينه تحقيق

دلايل بررسي پيشينه تحقيق

برخي ازپژوهشگران مبتدي، فقط به اين دليل كه به مسأله اي علاقه مند شده اند و مي خواهند درباره ي آن بيشتر بدانند، آنرا براي پژوهش انتخاب مي كنند و ممكن است همين دلايل را توجيهي كافي براي انجام دادن پژوهش بدانند. اما معيار ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه پژوهش پيشنهادي چقدر در افزايش دانش نقش دارد.دانش پژوهشي و دانش شخصي يكي نيستند. هر دو دانش ارزشمندند، اما اهداف متفاوتي دارند و بايد تابع معيارها و ضوابط متفاوتي باشند.

دانش پژوهشي در مجلات علمي، كتاب ها ونشرياتي عرضه مي شود كه بايد از نظر پژوهشگران حرفه اي، از جمله استادي كه عهده دار مسئوليت تاييد رساله هاست، معتبر باشد. همچنين، دانش پژوهشي تراكمي است، به اين معنا كه خوانندگان پژوهش مي خواهند بدانند كه چگونه هر پژوهش معين به معلومات قبلي در باب موضوع مورد نظر ارتباط مي يابد و در افزايش آن نقش بازي مي كند. بنابراين، اگر پژوهشگري صرفاً بر پايه علايق و اهداف شخصي دست به پژوهش بزند وپيشينه آن را ناديده بگيرد، پرچمداران علم مربوط نمي توانند درباره ي اينكه آن پژوهش چه نقشي در افزايش دانش پژوهشي دارد قضاوت كنند.

پيشينه مطالعاتي عبارت است از: شناسايي و مطالعه نقادانه پژوهشهايي كه در گذشته انجام شده است و با موضوع مورد پژوهش محقق، ارتباط موضوعي مستقيم و غيرمستقيم دارد. اصولا پژوهش، امري گروهي است نه فردي .

هر مطالعه ضمن آن كه مبتني بر مطالعات قبلي اس ت، خود نيز مقدمه و پايه اي براي مطالعات بعدي خواهد بود. هر قدر تعداد ارتباط ها و پيوند هاي ممكن يك مطالعه با مطالعات پيشين وتئوري هاي موجود بيشتر باشد، سهم و اهميت آن نيز در بسط دانش آدمي بيشتر خواهد بود. بررسي پيشينه ي تحقيق مقاصد زيررا برآورده مي كند:

.

  1. قراردادن يافته هاي تحقيق درچارچوب تحقيقات قبلي
  2. اجتناب از دوباره كاري
  3. امكان پذيري اجرا
  4. جهت دهي تحقيقاتي
  5. تعريف و تعيين حدود مسأله
  6. تدوين فرضيه مناسب
  7. انتخاب مدل مناسب
  8. شناسايي متغيرهاي مرتبط با تحقيق
  9. انتخاب روش شناسي وابزار اندازه گيري دقيق
  10. شناسايي جامعه مناسب و تعيين حجم نمونه مورد نياز
  11. انتخاب روش تجزيه و تحليل مناسب

درباره ی admin

3 دیدگاه

  1. سلام
    مهم ترین ویژگی های پیشینه تحقیق کدامند ؟

    • عزیزم این بستگی به پارادایم پژوهش شما داره و تیتر وار نیست. اما اگر بخوام بدون توجه به اون فقط یکی رو به نقل از مورگان بگم اینه که فرضیات شما در تحقیق با رویکرد کمی و سوالات شما رو در تحقیق با رویکرد کیفی مثل یه قاب حمایت کنه. یعنی در نهایت از اون چارچوب نظری استواری چه برای مسئله، چه سازه ها و متغیر ها، چه روش و طرح تحقیق و در نهایت روش شناسی تحقیق استخراج بشه. بازم میکم باید نمونه ای بحث بشه و متناسب با پارادایم تحقیق شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *