تیتر خبرها

نکات منفی استفاده از اینترنت در تحقیقات آکادمیک

نکات منفی استفاده از اینترنت در تحقیقات 

ا-هیچ کنترل کیفیتی بر اطلاعات به دست آمده از اینترنت وجود ندارد. بر خلاف نشریه های علمی استاندارد، درستی و نادرستی مطالب اینترنت توسط دیگر پژوهش گرها بررسی نمی شود. هر کسی می تواند تقریبا هر چیزی را بر روی وب سایت بگذارد. این مطالب ممکن است بی کیفیت، بدون استناد، متعصبانه، کاملا ساختگی و یا فریبنده باشند. مطالب واقعا بیهوده ای هم در اینترنت وجود دارند. افراد باید بتوانند بین مطالب بیهوده و اطلاعات معتبر تمایز قایل شوند.آنان باید با صفحات اینترنت هماند برگه های تبلیغاتی که روی کف خیابان افتاده، برخورد کنند. این صفحات می توانند دربرگیرنده حرف های بیهوده یک فرد غیرحرفه ایی یا اطلاعات واقعا ارزشمندی باشند. مسئله دیگر جذابیت رنگ های شفاف، آهنگ ها یا تصویر متحرکی که در سایت یافت می شوند می توانند یک کاربر ساده و بی تجربه را گیج کنند. مطالب جالب، ممکن است بیش از مطالب جدی افراد را جذب کند. آنان ممکن است این مطالب را با اطلاعات مهم اشتباه بگیرند. اینترنت بیش از آن که برای مطالعه و خواندن آهسته، آگاهانه و دقیق مطالب طراحی شده باشدبرای نگاه سریع و کوتاه به مطالب، مناسب است.

2-بسیاری از منابع خوب و پاره ای از مهم ترین اطلاعات مرجع(مطالعات و داده های پژوهشی) مورد نیاز پژوهش های اجتماعی،در اینترنت موجود نیست. بیشتر اطلاعات فقط با اشتراک خدمات پرهزینه قابل دسترسی می باشند.برخلاف باور عموم، اینترنت همه اطلاعات را به طور رایگان در اختیار همگان قرار نمی دهد. اغلب مطالب رایگان محدود هستند. بیشتر اطلاعات با پرداخت هزینه در اختیار افراد قرار می گیرند. از آنجایی که شماری از کتابخانه ها با خرید رایانه و دسرسی به اینترنت خرید مقاله ها و کتابها را قطع می کنند، اینترنت ممکن است آنچه را که در دسترس شماری از کاربران قرار دارد حذف کند.

3-دسترسی به منابع از طریق اینترنت می تواند بسیار مشکل و زمان بر باشد. یافتن اطلاعات مرجع خاص به وسیله اینترنت کار آسانی نیست. همچنین، موتورهای متفاوت جستجو می توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. خردمندانه است که از چندین موتور جستجو استفاده شود. زیرا، هر یک با روشی متفاوت عمل می کنند.بیشتر موتورهای جستجو در پاسخ جستجوی واژه های خاص شرح مختصری از آن واژه را نشان می دهند. این شرح مختصر ممکن است مشخصات کامل منبع را نشان ندهد، همان طوری که بر اساس عنوان صرف نمی توان محتوای کامل کتاب یا مقاله را درک کرد. به علاوه موتورهای جستجو اغلب ده ها هزار منبع را معرفی می کنند که هیچ کس نمی تواند همه آنها را بررسی کند. ممکن است منابع بر اساس تاریخ مرتب شوند و مقاله های جدیدتر در ردیف اول قرار گیرند. حتی ممکن است که نسخه های متعددی از شرح های مختصر یک واژه جستجو پشت سر هم پدیدار شوند. بهترین با مرتبط ترین منابع ممکن است به صد و پنجاهمین مقاله داشته باشد. هم چنین، امکان دارد به سختی و کندی بتوان اطلاعات واقعی را از میان آگهی های تجاری و تبلیغاتی بسیار پیدا کرد.

4-استناد کردن به منابع اینترنتی ممکن است بی اساس و دشوار باشد. پس از جستجوی اینترنتی و یافتن صفحات اینترنتی حاوی اطلاعات، باید آدرس اینترنتی آن صفحه را یادداشت کرد. این آدرس به فایل الکترونیکی موجود در رایانه اشاره دارد. اگر از آن صفحه خارج شوید ممکن است دو هفته بعد که به آن صفحه رجوع می کنید همان آدرس را نداشته باشد. بر خلاف مقاله های مجله ها که صدها کتابخانه برای چندین دهه در قفسه های کتابخانه یا در میکروفیلم ها ذخیره می شوند و افراد بسیاری می توانند آنها را بخوانند، صفحات اینترنتی می توانند به سرعت منسوخ شوند. به این معنا که بررسی منابع اینترنتی، شناخت درستی و نادرستی یک نقل قول در یک سند برگشتن به منابع اطلاعاتی اولیه و خواندن آنها برای ایده گرفتن، ممکن است به سادگی انجام نشوند. همچنین کپی کردن، اصلاح یا تحریف کردن کپی ها از منابع و بازتولید آنها آسان است. برای مثال می توان یک پیام متن دار یا عکسی را تغییر داد. سپس یک صفحه اینترنتی جدید ایجاد و اطلاعات نادرست را منتشر کرد. این موضوع اهمیت مسائل در مورد حفاظت از حق تالیف چاپ و نشر و اعتبار منابع اطلاعاتی را افزایش می دهد.

5-یادگیری اینترنت، اصطلاحات مخصوص به آن و روش تعیین یک سایت ارزنده، زمان بر و کاربر است. قواعد کمی برای یافتن بهترین سایتهای اینترنتی انهایی که اطلاعات مفید و صادقانه ای داشته باشند وجود دارد. معمولا منابعی که از دانشگاهها نهادهای علمی و یا به وسیله سازمان دولتی در دسترس قرار می گیرد. از اطلاعات صفحه های اینترنتی شخصی یا سازمان های تجاری و یا گروه های حامی عقاید سیاسی، اجتماعی قابل اعتماد تر بوده و هدف های پژوهش را بهتر محقق می سازند. بسیاری از صفحات یا منابع اینترنتی علاوه بر ان که ممکن است جا به جا یا منسوخ شوند، امکان دارد اطلاعات لازم درباره منابع و ادرس اطلاعات را ارایه نکنند. منابعی مفید هستند که اطلاعات کاملی درباره نویسنده، تاریخ انتشار، مکان و مانند آن ارایه کنند.

در نهایت سایت آکادمی تحلیل آماری ایران با مطالعه و درج مطالب مبتنی بر ادبیات پژوهشی سعی دارد به عنوان مرجعی قابل اطمینان در جستجوی کلمات کلیدی برای پژوهش محققین به شمار آید از محققین گرامی به خاطر اطمینان چند ساله به این وب سایت تشکر می گردد.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *