تیتر خبرها

مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس

مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس

مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس، فاصله اجتماعی که اقوام یا سایر گروه ها را از یکدیگر جدا کرده را اندازه گیری می کند. در این مقیاس یک گروه در نظر گرفته می شود تا مقدار فاصله ای که این گروه نسبت به سایر گروه ها احساس می کند تعیین شود. این روش در سال های 1920 اموری بوگاردوس(Emory Bogardus)  برای سنجش تمایل اعضای گروه های اقوام مختلف به برقراری ارتباط با دیگران ابداع شد. از این مقیاس می توان برای سنجش احساس نزدیکی یا دوری یک گروه نسبت به سایر گروه ها( مثل اقلیت های مذهبی) استفاده کرد.

این مقیاس از یک منطق ساده پیروی می کند. افراد باید به مجموعه ای از گزاره های منظم پاسخ دهند. افرادی که از نظر اجتماعی رفتاری غیر دوستانه دارند یا کناره گیر هستند، در یک سر طیف قرار می گیرند و آن هایی که رفتاری دوستانه دارند و علاقمند به تعاملات اجتماعی با یکدیگر هستند در سر دیگر طیف قرار می گیرند. بر اساس این منطق فردی که از تعاملات اجتماعی با افراد دوری می گزیند و ارتباطات دوستانه ای با گروه های بیگانه ندارد، گویه های مرتبط با روابط اجتماعی نزدیک را رد می کند.

پزوهشگران از این مقیاس درست مانند مقیاس لیکرت به چندین شکل متفاوت استفاده می کنند. برای مثال چندین گزاره در اختیار افراد گذاشته می شود:

فرض کنید می خواهید احساس دانشجویان تهرانی دانشگاه تهران را نسبت به دانشجویانی که از شهر های جنوبی به این دانشگاه آمده اند را بسنجیم. بنابراین ممکن است در گزاره ها یا سوالات جملاتی مثل جملات زیر داشته باشیم"

آیا با دیدن چنین دانشجویانی احساس خوشایندی دارید؟

آیا حاضرید با این دانشجویان در یک خوابگاه زندگی کنید؟

آیا حاضرید این دانشجویان را در گروه های دوستی خود بپذیرید؟

بنابراین می بینیم که گزاره هایی اینچنینی مطرح می شود و پاسخ دهنده روی طیف هایی معمولا 5 تا 9 گزینه ای فاصله اجتماعی خود را از این گروه ها بیان می نماید و همانطور که بیان شد در یک طرف طیف دوری و کناره گیری کامل و در طرف دیگر تعاملات اجتماعی کامل را می بینیم.

دقت گردد که از این مقیاس هم در سنجش متغیر های مستقل و هم متغیر های وابسته می توان استفاده نمود. البته نباید فراموش نمود که این مقیاس دو محدودیت اصلی دارد:

اول اینکه پژوهشگر باید طبقاتی را برای گروه های خاص و محیط اجتماعی تخصیص دهد و دوم اینکه برای پژوهشگر آسان نیست که احساس پاسخ دهنده به گروه های مختلف را با هم مقایسه کند. مگر آنکه پاسخ دهنده در زمان واحدی به سوال های مقیاس فاصله اجتماعی در مورد گروه های مختلف پاسخ دهد. به طور حتم نحوه تکمیل پاسخ دهنده و رفتار واقعی او در موقعیت های اجتماعی خاص شاید متفاوت باشد.

خواندن مقالات زیر به شما توصیه می شود:

مقیاس گاتمن

مقایسه زوجی طیف بوگاردوس، طیف تورستن، طیف لیکرت، طیف گوتمن

مقیاس افتراق معنایی

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *