تیتر خبرها

آموزش یادداشت برداری (فیش برداری)

آموزش یادداشت برداری (فیش برداری)

هنگامی که مبانی نظری مرتبط را گرد آوری می کنید، این احساس را خواهید داشت که با اطلاعات بسیار زیادی روبرو شده اید. بنابراین، باید با شیوه ای نظام مند یادداشت برداری (فیش برداری) کنید. رویکرد قدیمی یادداشت برداری، نوشتن یادداشت بر روی کارت های فیش است. سپس کارت های فیش به شیوه ای مرتب طبقه بندی می شوند که بتوان ارتباط میان آن ها را تشخیص داد و برای رئوس مطالب و گزارش های پژوهشی از آن ها استفاده نمود. این روش هنوز هم بکار می رود گرچه امروزه بیشتر محققین از نرم افزار پردازش کلمات یعنی word استفاده می کنند و نسخه های چاپ شده بسیاری از مقالات را بکار می برند.

هنگامی که منابع پیدا شدند، بهتر است دو نوع فایل برای فیش ها یا اطلاعات رایانه ای خود تهیه کنید"

  1. فایل منابع
  2. فایل محتوای مقالات

تمامی اطلاعات کتاب شناسی را حتی اگر قصد استفاده از آن ها را ندارید در فایل منابع ثبت کنید، سپس می توانید آن های را که مورد استفاده نیستند را از آن حذف نمایید. تمامی اطلاعات مربوط به منابع، مانند شماره صفحه یا نام نویسنده دوم را در این فایل بنویسید، زیرا در غیر این صورت بعدا متاسف خواهید شد. بعد ها می توانید منابعی را که نیاز ندارید از آن حذف نمایید. این کار بسیار آسانتر از تلاشی است که بعدا برای یافتن اطلاعات کتاب شناسی باید انجام دهید.

توصیه می کنم دو نوع فایل منابع تشکیل دهید و یا فایل منابع خود را به دو دسته تقسیم نمایید که شامل مقاله های مرور شده و فایل های احتمالی خواهد بود. فایل منابع مرور شده را به منابعی که یافته اید و بیشتر از آن ها یادداشت برداری کرده اید اختصاص دهید. فایل احتمالی هم برای منابع جدید احتمالی است که هنوز مطالعه نشده اند. هر زمان که به منابع جدیدی برخورد کردید، می توانید آن را به فایل احتمالی اضافه نمایید. در انتهای نوشتن گزارش، فایل احتمالی حذف خواهد شد. در حالی که فایل مقالات مرور شده، به عنوان بخش کتاب شناسی گزارش شما محسوب خواهد شد.

کارت های فیش و اطلاعات رایانه ای شما در فایل محتوای مقاله نگهداری خواهد شد. این فایل شامل اطلاعات محتوایی مورد علاقه در یک منبع و به طور معمول یافته های اصلی، جزییات روش شناسی، تعاریف مفاهیم یا نقل قول های جالب آن است. اگر بخواهید مستقیما از منبعی نقل قول کنید یا اطلاعات خاصی را از منبعی ذکر کنید، باید شماره صفحه خاصی را که نقل قول در آن مطرح شده ، ثبت نمایید. فایل ها را با ذکر اطلاعات مهم منابع همچون نام نویسنده و تاریخ در هر فایل محتوا به هم پیوند دهید.

چه مواردی را باید ثبت کنیم؟ پژوهشگر باید تصمیم گیرد چه مطالبی از یک کتاب، مقاله یا رساله و یا سایر منابع را یادداشت کنند. این که مطالب بسیاری یادداشت شود بهتر از آن است که از مطالب بسیار کمی یادداشت برداری شود. گرچه هر دو خطای یادداشت برداری است. به طور کلی فرضیه های آزمون شده، روش اندازه گیری مفاهیم اصلی، یافته های اساسی، طرح اصلی پژوهش، گروه یا نمونه مورد بررسی و ایده های برای پژوهش های آینده را باید یادداشت نمایید. عقل حکم می کند که کتاب شناسی گزارش بررسی شده و منابعی که می توانند به پژوهش اضافه شوند، یادداشت گردند.

نسخه برداری یا همان کپی برداری از همه مقاله ها یا گزارش های مرتبط، از اتلاف وقت در یادداشت برداری جلوگیری می کند و تضمین می کند که شما کل گزارش را در اختیار دارید. همچنین می توانید در حاشیه ی  نسخه هایی که از مقاله ها برداشته اید، یادداشت بنویسید. البته لازم به تذکر است که در این باره باید توجه شود:

  • نسخه برداری از یک ادبیات وسیع پژوهشی می تواند هزینه بسیاری داشته باشد
  • باید از قوانین مربوط به حق چاپ و نشر و سرقت علمی آگاهی داشته باشید.قانون حق چاپ و نشر آمریکا اجازه استفاده شخصی از پژوهش را فراهم می سازد.
  • فراموش نشود که از تمام مقاله از جمله منابع آن نسخه برداری شود.
  • به یاد داشته باشید سازماندهی تمام مقاله ها به ویژه اگر از بخش های مختلف یک مقاله استفاده شود، کار ئشواری است.
  • سرانجام اگر با دقت، مطالب مرتبط مقاله را با ماژیک یا هایلایت مشخص نکرده و یا از آن یادداشت برداری نکرده اید، بعدا ناگزیر هستید که کل مقاله را باز خوانی نمایید.

پس از گرد آوری تعداد زیادی از منابع و یادداشت ها، باید آن ها را سازماندهی نمایید. برای سازماندهی آن ها طرح های متععدی را امتحان نمایید تا به موردی که بیشترین کمک را در طبقه بندی و گروه بندی مطالب می کند، دست یابید. اینکه از کدام طرح سازماندهی استفاده گردد بستگی به هدف شما از مرور منابع نظری دارد. در مقالات آینده انواع مرور نظری و اهداف آن بررسی شده تا دانشجویان آکادمی تحلیل آماری ایران بتوانند یکی از طرح های سازمان دهی را انتخاب نماییند.

محسن مرادی

از کپی کردن مطالب سایت و کانال بدون ذکر منبع خووداری شود

آدرس کانال تلگرام

https://telegram.me/analysisacademy

 

 

درباره ی admin

2 دیدگاه

  1. مطالب بیشتری بنویسین لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *