تیتر خبرها

مقیاس افتراق معنایی

مقیاس افتراق معنایی(semantic differential)

مقیاس افتراق معنایی در سالهای 1950 برای سنجش غیر مستقیم احساسات فرد نسبت به مفاهیم، اشیا و سایر افراد ابداع شد. این مقیاس احساسات شخصی را نسبت به چیزی با استفاده از صفات می سنجد. زیرا، افراد بر اساس صفات موجود در زیان گفته ها و نوشته ها، ارزیابی خود را انجام می دهند. بیشتر صفان دارای دو قطب متضاد هستند(برای مثال روشن و تاریک، سخت و نرم، آهسته و سریع). مقیاس افتراق معنایی مفهوم هر آن چه که مورد ارزیابی قرار می گیرد در می یابد و یک سنجه غیرمستقیم برای اندازه گیری آن ارایه می کند.

برای استفاده از مقیاس افتراق معنایی پژوهش گر باید مفاهیمی را انتخاب کند و فهرستی از صفت های زوج متضادی را برای آنها تهیه کرده و آنها را در مقابل طیفی که 7 تا 11 امتیاز دارد قرار دهد. از پاسخ دهندگان خواسته می شود تا پاسخ موردنظر خود را در مورد صفتی که احساسات آنان را نشان می دهد، بر روی طیف علامت بزنند. صفات می توانند بسیار متنوع باشند و باید به خوبی با هم ترکیب شده باشند(برای مثال گویه های مثبت نباید بیش از حد در سمت راست یا چپ متراکم شوند.) بر اساس مطالعه انواع گسترده ای از صفات می توان آنها را در سه گروه معنایی مهم جای داد: ارزیابی(خوب-بد)، توانایی(قوی-ضعیف) و فعالیت(فعال-منفعل). از میان سه گروه مذکور، ارزیابی معمولا نسبت به بقیه معنادارتر است.

تحلیل نتایج این نوع مقیاس دشوار است و پژوهشگر باید از رویه های آماری برای تحلیل احساسات افراد نسبت به مفاهیم استفاده کند.

نتایج مقیاس افتراق معنایی به پژوهشگر می گوید که چگونه یک فرد مفاهیم مختلف را دریافت می کند یا افراد مختلف درباره مفاهیم مشابه چگونه می اندیشند. برای مثال تحلیل گرهای سیاسی شاید دریابند رای دهندگان نوجوان، کاندیدها را افرادی سنتی، ضعیف، کند و بین خوب و بد می دانند و رای دهندگان بزرگسال کاندیدها را افرادی قوی، چابک، خوب و بین سنتی و مدرن می دانند.

فنونی برای ایجاد نمودارهای سه بعدی از نتایج وجود دارد. سه سازه در یک فضای معنایی سه بعدی ترسیم می شوند در این نمودار خوب در بالا،بد در پایی، فعال در چپ، منفعل در راست،قوی با فاصله از بیننده و ضعیف نزدیک او قرار می گیرد.

 

از کپی کردن مطالب سایت یا کانال بدون ذکر منبع خودداری شود.

آدرس کانال تلگرام: https://telegram.me/analysisacademy

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *