تیتر خبرها

روش نوشتن قلمرو تحقیق

روش نوشتن قلمرو تحقیق

 

متأسفانه در نوشتن این بخش در پروپوزال‌ها و پایان‌نامه‌ها و مقالات ایرادات فاحشی دیده می‌شود که بعضاً از عدم درک صحیح محقق نسبت به این مفاهیم نشاءت می‌گیرد. قلمرو تحقيق همانند مرز سازمان يا شركت است كه به‌عنوان يك عامل محدودکننده هست. قلمرو، محدوده و چارچوب تحقيق را مشخص می‌نماید و خود شامل سه بخش هست:

 

قلمرو موضوعي : در اين قسمت موضوع تحقيق محدود می‌شود. مثلاً وقتي تحقيقي با عنوان « ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند سامسونگ در گوشی‌های هوشمند» هست بنابراین قلمرو موضوعی باید ارائه مدل برای ارزش ویژه برند سامسونگ آن‌هم تنها در بخش گوشی‌های هوشمند سامسونگ باشد و شخص مثلاً نمی‌تواند در این بخش ارائه راهکار یا طبقه‌بندی عوامل و یا موضوعاتی مشابه را که در قلمرو این تحقیق نیست را وارد نماید.

قلمرو مكاني:  اين بخش به‌عنوان عامل محدودكننده جمعيت جامعه در بعد جغرافيايي و مكاني هست. در حقيقت قلمرو مكاني به محقق اعلان می‌نماید در چه نمونه آماری می‌تواند به تحليل و بررسي بپردازد و نتايج تحقيق را به چه جامعه‌ای می‌تواند تعميم دهد. مثلاً در عنوان تحقیقی که ذکر شد باید مشخص شود که می‌خواهیم چه جامعه و چه نمونه‌ای از آن را بررسی نماییم. مثلاً جامعه مشتریان گوشی‌های هوشمند سامسونگ در شهر تهران هستند. خوب حالا که جامعه آماری و محدوده مکانی مشخص‌شده است باید نمونه‌ای از همین جامعه انتخاب شود و درنهایت نتایج آزمون‌های آماری استنباطی برای داده‌های این نمونه، تنها به همین جامعه آماری قابل‌تعمیم است. متأسفانه این‌یک ایراد بسیار بزرگ در بسیاری از پژوهش‌های کشورمان است که افراد نتایج را به جامعه و بعد مکانی فراتر از جامعه و بعد مکانی تحقیق خود تعمیم می‌دهند. مثلاً نتایج این تحقیق را به مشتریان گوشی‌های هوشمند سامسونگ در کل کشور تعمیم می‌دهند.بنابراین در اینجا شهر تهران به‌عنوان محدوده مكاني پذیرفته‌شده و محقق می‌بایست تحقيق خود را روي افراد همين جامعه صورت دهد.

قلمرو زماني:  اين قلمرو، محدوده زماني را پوشش می‌دهد. البته توجه شود كه منظور از قلمرو زماني، دوره زماني است كه اطلاعات تحقیق در آن دوره جمع‌آوری و طبقه‌بندی و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند. یعنی فرد باید در این محدوده زمانی این عملیات را انجام دهد. متأسفانه بازهم در این بخش اشتباهات بزرگی انجام می‌شود که اعتبار نتایج تحقیق را کاهش می‌دهد و آن این است که محقق در پایان کار هرچقدر زمان تحقیق طول کشیده آن را به‌عنوان محدوده زمانی وارد کار پایان‌نامه می‌کند. این در حالی است که آن محدوده زمانی است که باید مشخص کند برای عملیات میدانی چقدر زمان هست.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

1.روش ارائه پیشنهادات تحقیق

2. بیان مساله چگونه باید باشد؟

3. فرضیه خوب

 

محسن مرادی

مطالب سایت و کانال بدون ذکر سایت منبع استفاده نشود.

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *