تیتر خبرها

آزمون تورش واریانس برای مدل های اندازه گیری ترکیبی

آزمون تورش واریانس برای مدل های اندازه گیری ترکیبی

در این آزمون هدف مشاهده هم خطی بالای متغیر های آشکار یک مدل اندازه گیری ترکیبی است. خوب میدانیم که یک مدل اندازه گیری ترکیبی شبیه به یک رگرسیون چندگانه است که در آن متغیر های آشکار در نقش متغیر های مستقل و متغیر مکنون در نقش متغیر وابسته است. از طرفی می دانیم که یکی از شروط و پیش فرض های رگرسیون عدم هم خطی متغیر های مستقل است.

بنابراین برای بررسی این وضعیت از شاخص تورم یا تورش واریانس VIF بهره گرفته می شود که در آن شاخص تروم واریانس بالای 10 نشان دهنده وضعیت هم خطی بحرانی و مقدار نزدیک به 1 نشان دهنده وضعیت مطلوب است و حد قابل قبول هم خطی را نشان می دهد(هنسلر، 2009).

مدل ترکیبی

 

 

 

 

 

 

 

 

کسل و همکارانش در سال 1999 نیز بیان کردند که چنانچه متغیر آشکاری دارای مقدار ضریب  VIF بیشتر از 5 باشد باید از مدل حذف گردد و نیز هایر و همکارانش در سال 2011 بیان نمودند که سطح قابل قبول این ضریب برای هر سازه ترکیبی باید کمتر از عدد 5 باشد که این مقدار مورد تاکیید و قبوی اکثر محققین این حوزه است.

بنابراین از دانشجویان آکادمی تحلیل آماری ایران تقاضا می شود که این تست را حتما بری مدل های ترکیبی خود اجرا نموده و بررسی نمایند که این شاخص برای تک تک متغیر های آشکار مدل اندازه گیری ترکیبی کمتر از عدد 5 باشد.

نحوه محاسبه آن نیز به شکل زیر می باشد.

که در آن مقدار R  در واقع وزن هر متغیر آشکار در مدل ترکیبی محسوب می شود.

محسن مرادی.

درباره ی admin

5 دیدگاه

  1. با سلام خدمت استاد گرامی جناب آقای دکتر مرادی و تشکر از مطالب مفیدی که برای دانشجویان در سایت قرار می دهید

    در خرجی نرم افزا ر برای متغیر آشکار دو وزن داده می شود یکی مربوط به متغیر اصلی که در واقع همان سازه ترکیبی است و یکی هم مربوط به  متغیر فرعی که زیر شاخه سازه ترکیبی می باشد کدام وزن باید برای محاسبه مد نظر قرار گیرد؟؟

    همچنین آیا خود وزن هم معیاری برای بررسی دارد یعنی مثل بار عاملی باید از عدد خاصی بزرگتر باشد؟؟

    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم

    • سلام محقق عزیز. در تحلیل هایی که سازه وجود داره و هر سازه مولفه هایی داره شما تنها تست های مدل اندازه گیری را برای مولفه ها بزنید و اصلا کاری به عددی که برای سازه اصلی گزارش میشه نداشته باشید. سوال دوم هم جوابش اینه که خیر تنها معیار معناداری وزن ها معیار باقی ماندن و نماندن سوال در شاخص های ترکیبی است.

      ممنون که سوالات را اینجا مطرح می کنید که جوابش قابل استفاده برای بقیه هم باشه و این قسمت پرسش و پاسخ راه بیفته

    • عزیزانم سوالات خودتون رو به من تلگرام کنید تا بهتر بتونم راهنمایی کنم شمارو. الان در این جا وزن برای متغیر فرعی گفتید؟ همچین چیزی وجود نداره. اون رابطه همبستگی بین سازه و مولفه است. برای همین سوالتون رو دقیقتر در اونجا بپرسید

  2. با سلام
    من میخواستم در مورد استفاده از مدل تركيبي چند متغيره سوال بپرسم. که چگونه فرمول آن را برای داده های خودم بکار ببرم. اگه ممکنه در مورد این بخش فایل پی دی افی چیزی دارید برام بفرستین. ممنون

    • متوجه نشدم عزیزم. ما متغیر با شاخص های ترکیبی داریم. سر کلاس هم گفتم عبارت مدل ترکیبی غلطه. شما مدلی دارید. با چند متغیر .خوب ایت تا اینجا.
      حالا باید دید شاخص های کدوم متغیر ترکیبی و کدوم انعکاسیه. وقتی مشخص کردید تمام یازده آزمونی که تو کلاس درس دادم برای انعکاسی ها و بقیه ی آزمون های مدل بیرونی برای متغیر های ترکیبی. خیلی روشنه.
      ببین سوالت چطوره. مثلا انگار بگی من 4 تا بچه دارم حالا می خوام براشون لباس بخرم. بعد می پرسی حالا چه لباسی بخرم. طبیعیه برای دخترا لباس های دخترونه برای پسر ها لباس پسرونه. الانم مدل ترکیبی واژه نادرستیه. مدل بررشی از واقعیت که روابط علی متغیر ها را مشخص می کند. حالا برخی از متغیر ها می تواند دارای پرسش نامه ترکیبی و برخی انعکاسی باشد. هر کدام آزمون های مخصوص خوشون مثل لباس های مخصوص خودشون. اما اگر منظورت فهم آزمون ها و تفسیر و …. اونهاست که باید در کلاس ها باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *