تیتر خبرها

داده کاوی در بازاریابی

داده کاوی در بازاریابی

همانطور که می دانید یک شرکت دائما در حال دریافت اطلاعات از مشتریان و مراجعه کنندگان است، این اطلاعات می تواند شامل هر چیزی باشد، مثل ساعات مراجعه، نوع خرید ها، نوع سوالات، رده سنی مشتریان، جنسیت و بسیاری اطلاعات دیگر.

داده کاوی در بازاریابی طبق تعریفی که در مراجع بازاریابی آمده است  فرآیندی است که طی آن تحلیل گران برای شناسایی الگوهای منحصر به فرد رفتاری در میان گروه های مختلف مشتریان، داده ها را به دقت بررسی می کنند وآن ها را غربال و تفکیک می کنند.

در زیر به مهمترین کاربردهای داده کاوی در بازاریابی می پردازیم:

جمع اوری اطلاعات مشتریان

شاخص های جمعیت شناختی برای بسیاری از شرکت ها اهمیت زیادی دارد و شرکت ها دائما در تلاشند تا اطلاعات مشتریان را در پایگاه های داده خود جمع آوری کنند. به عنوان مثال بسیاری از سوپرمارکت ها وقتی تخفیف های ویژه ای به بعضی مشتریان خود می دهند از آنها می خواهند تا فرم های مخصوصی را که حاوی اطلاعاتی مثل سن، اندازه خانواده، آدرس و سایر اطلاعات است را پر کنند. با جمع آوری و تحلیل این اطلاعات سوپر مارکت می تواند به این نتیجه برسد که هر نوع تخفیفی که طراحی میکند برای کدام نوع از مشتریان می تواند جذاب باشد.

حفظ وفاداری مشتریان

شرکت ها با استفاده از داده کاوی می توانند مشتریانی را که مبالغ زیادی خرید می کنند شناسایی کرده و سپس پیشنهادات خاصی را که به مشتریان عادیشان ارائه نمی کنند به مشتریان خاص ارائه کنند. با این روش بهتر می توان مشتریان وفادار را نگه داشت چرا که مشتریان وفادار یکی از مهمترین دارایی های یک شرکت هستند و حفظ یک مشتری وفادار بسیار آسان تر از پیدا کردن یک مشتری جدید است.

اخراج مشتری

گاهی اوقات نگه داری مشتری برای شرکت هزینه بردار می شود و مشتری ضرر ده می شود  به همین دلیل نیاز است که مشتری را به طریقی از سر باز کرد. شناسایی این نوع مشتریان می تواند از طریق داده کاوی صورت بگیرد. با استفاده از داده کاوی می توان مشتریان را به رده هایی مانند ” خوب، بد و زشت” تقسیم بندی کرد و از دست مشتریان زشت خلاص شد.

تحلیل سبد بازار

مشتریان هر شرکت محصولات مختلفی خریداری می کنند و در نتیجه نحوه برخورد شرکت با مشتریان باید متفاوت باشد. به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت تولیدکننده دوربین های عکاسی است. این شرکت با بررسی داده های جمع آوری شده می تواند تشخیص دهد که کدام مشتریان نوع خاصی از دوربین را خریداری کرده اند سپس با ارسال ایمیل های خاص برای آنها ، اطلاعات لازم برای نگه داری آن نوع دوربین و حتی تخفیف های ویژه برای خرید تجهیزات جانبی ان نوع دوربین را به اطلاع آنها برساند.

شرکت ها برای جمع اوری داده های مورد نیاز برای داده کاوی از سیستم اطلاعات بازاریابی MIS استفاده می کنند که خود این سیستم نیاز به تفصیل زیادی دارد. ولی به طور خلاصه می توان گفت که MIS فرآیندی است که نخست نیازهای مدیران را شناسایی می کند و سپس اطلاعات مرتبط را جمع اوری، بسته بندی، تحلیل و ذخیره می کند و سپس در میان کاربران توزیع می کند. داده کاوی در واقع بخشی از این سیستم محسوب می شود.

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *