تیتر خبرها

اهمیت پژوهش

یکی از عناوین مهمی که لازم است به درستی در طرح پژوهشی، اعم از پروژه، پایان نامه و رساله بدان پرداخته شود، اهمیت پژوهش است. در اهمیت پژوهش لازم است مشخص نمایید که در چه زمینه ای، چه بخشی از آن، برای چه کسانی و تا چه درجه ای انجام پژوهش شما اهمیت دارد.

برای تدوین اهمیت پژوهش باید به منابع مختلف، نکته ها و شواهدی که حامی اهمیت پژوهش شماست استناد نمایید. به علاوه لازم است که ابعاد اهمیت پژوهش خود را از لحاظ نظری و عملی برشمرید. در این راستا از منابع اصلی و مهمی که مربوط به زمینه علمی مورد مطالعه شماست به دقت بهره جویید و با خلاقیت به ارایه اهمیت پژوهش خویش بپردازید. ضمن آن که می توانید از منطق و نوشته های دیگر پژوهشگران برای نگارش این قسمت بهره بگیرید. سعی نمایید این بخش را به صورتی نو و بدیع ارایه دهید.

در پژوهش های کمی و در برخی از پژوهش های کیفی، آمار و ارقام مربوط با موضوع پژوهش، نقش به سزایی در تبیین اهمیت پژوهش دارد. آمارها به سهولت درک شده و زمینه قضاوت خواننده را فراهم می سازد. به عنوان مثال زمانی که بهره وری نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش را مطالعه می نمایید ذکر این نکته که آموزش و پرورش دارای بیش از یک میلیون نفر نیروی انسانی شاغل می باشد و رتبه نخست از نطر حجم کارکنان دولت را داراست و همین طور ارایه اطلاعات تفضیلی از ترکیب جنسی، سن، تحصیلاتی و گروه های شغلی در این سازمان می تواند تصویر بهتری از اهمیت پژوهش شما را ارایه نماید.

گاهی ابعاد دیگری موجب افزایش اهمیت موضوع پژوهش می شود. از جمله این نکته که موضوع یا یافته های پژوهش چه بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. آیا این موضوع صرفا محدود به کارکنان یک بیمارستان خاص بوده و یا در سایر بیمارستان ها نیز می تواند مطرح شود؟ هر چه گستره کار از نظر جمعیت تحت پوشش، حوزه جغرافیایی و پراکندگی واحدها در کشور بیشتر باشد اهمیت کار نیز افزایش می یابد.

برخی از اوقات شاهد انجام پژوهش هایی هستیم که گستره زیادی را شامل نمی شوند ولی از حدت و جنبه حیاتی زیادی برخوردار هستند. برای قانع نمودن تصمیم گیران و مسئولین در این خصوص نیز ارایه آمار و ارقام ضروری خواهد بود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *