تیتر خبرها

قدرت پیش بینی کننده مدل معادلات ساختاری بر اساس حجم نمونه

قدرت پیش بینی کننده مدل معادلات ساختاری بر اساس حجم نمونه

از آنجا كه روش شناسي مدليابي معادلات ساختاري، تا حدود زيادي با برخي از جنبه هاي رگرسيون چند متغيري شباهت دارد، مي توان از اصول تعيين حجم نمونه  در تحليل رگرسيون چند متغيري  براي تعيين حجم نمونه در مدليابي معادلات ساختاري استفاده نمود( هومن، 1384، 22).در تحليل رگرسيون چند متغيري نسبت تعداد نمونه ( مشاهدات) به متغيرهاي مستقل نبايد  از 5 كمتر باشد. در غير اينصورت نتايج حاصل از معادله رگرسيون چندان تعميم پذير نخواهد بود (هيرو و همكاران ،1995، 105). نسبت محافظه كارانه تر 10 مشاهده به ازاي هر متغير مستقل را هالينسكي  و فلورت( 1970) و ميلر و كانس(1973) پيشنهاد نموده اند. از ديدگاه جيمز استيونس حتي در نظر گرفتن 15 مشاهده به ازاي هر متغير پيش بين  در تحليل رگرسيون چند گانه  با روش معمولي كمترين مجذورات استاندارد ، يك قاعده سر انگشتي خوب به حساب مي‌آيد ( هومن، 1384، 22).

در هر حال قدرت پیش بینی مدل بر اساس حجم نمونه متفاوت است. با توجه به نمودار زیر و جدول مقابل آن ، می توان قدرت پیش بینی کنند گی مدل را در مدل سازی معادلات ساختاری، خصوصا رویکرد واریانس محور را دریافت.

 

محسن مرادی

درباره ی admin

2 دیدگاه

  1. سلام و تشکر از مطالبی که منشر می فرمایید ( خیلی کمک کننده اس)
    یه سوال داشتم :
    قدرت پیش بینی مدل در smart PLS با چه شاخصهایی سنجیده میشه؟
    یا
    قدرت پیش بینی مدل در معادلات ساختاری با چه شاخصهایی سنجیده میشه؟ (به حجم نمونه که بالا توضیح دادید مربوط نمیشه)

    • عزیزم کلا نرم افزار های واریانس محور مثل این ذاتشون پیش بینی کننده است. یعنی نمی تونن بگن فرضیه ای رد یا تایید میشه و به غلط در ایران از این عبارات استفاده میشه. در مورد سوال دوم بزرگترین غلط اینه که هر کی نمونه اندک داره میره سراغ این نرم افزار در حالی که پی ال اس نمونه های کم هم دوباره می گم کم هم اجرا میکنه. این دو تا خیلی با هم فرق دارند. یعنی شما باید با نرم افزار های تعیین حجم نمونه نه فرمول های قدیمی و از دور خارج شده کوکران و کرچشی مورگان حجم نمونه رو بدست بیاری اونوقت هرچقد حجم نمونه تو بود حتی اگر 2000 تا بود اگر شرایط دیگر استفاده از این نرم افزار رو داشتی از اون استفاده کنی. مثلا فقط امسال حدود 200 مقاله isi پی ال اس رد شد چون طرف فقط بخاطر حجم کم نمونه رفته بود سراغش. اما در مقالات و پایان نامه های ایران رعایت نمیشه متاسفانه مثل هزار تا چیز دیگه.
      شاخص اصلی پیش بینی هم r square هست.
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *